Vad täcker eg försäkringen?

Elaine

Trådstartare
Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat!

Om hästen någonsin varit sjuk eller skadad, trots att det varit lindrigt och ingen försäkring har användts, så innebär det att sjukdomar/skador av samma art inte täcks av försäkringen. Dvs om hästen haft lindrig kolik en gång i sitt liv innan den försäkrades, en kolik som snabbt blev bra när distriktsveterinären kom ut och gav lite kramplösande, så kan du glömma att få ersättning den dagen samma häst behöver buköppnas, om försäkringsbolaget får tag på journalen från distriktsveterinärerna.

I praktiken betyder detta att det knapt är någon ide att försäkra en importerad häst eller en tidigare oförsäkrad vuxen häst, och definitivt inte byta bolag. :crazy:

Detta är vad som de facto står i villkoren man undertecknar. Oftast får man också skriva under på att hästen "aldrig varit sjuk eller skadad". Och vilken vuxen häst har gått igenom livet utan så mycket som en hovböld, ett sår, kolik, en förkylning etc? Svarar man ja trots att hästen hade det där såret på kotan som fick sys när den var 2 år, så ljuger man och om journalen grävs fram kan man stå utan ersättning den dagen hästen får avlivas pga artros i kotleden. Helt oberoende av det gammla såret såklart, men försäkringsbolaget kan hävda att du undanhållit information och att det skulle varit reservation på det benet.

Svarar man nej, hästen har haft en kolik (tex) får många år sedan, så sitter man där med en fet reservation på allt som har med magen att göra.

Hur tänker ni när ni försäkrar vuxna hästar? Har ni läst alla villkoren? Skriver ni att hästen aldrig varit skadad trots att fd ägaren berättade att hästen haft en ledinflammation som unghäst? Ibland kanske man inte ens vet vad som har hänt hästen tidigare i livet.

Ljuger ni och hoppas/räknar med att de inte kan få reda på tidigare sjukdomar/skador? Tänk om ni den dagen det händer något, efter att ha betalat 8000 kr i 10 år, dvs 80.000 kr står med veterinärräkningar på 100.000 kr och inte får ett öre täckt, trots att ni betalat nästan hela den summan i premier, pga att försäkringsbolaget hävdar att skadan/sjukdomen härrörde från innan försäkringsavtalet undertecknades?
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Hej!

Jag byter inte försäkringsbolag på mina, ever. Så problemet kommer inte uppstå. Försäkringsbedrägeri känns inte som ett bra alternativ.

De flesta hästarna är ju faktiskt vettigt försäkrade från början och genom livet, är de inte det kan man ju fundera en extra gång innan man köper dom??

Ingen av mina hästar har fått reservation efter en skada, en gång. Då har det krävts upprepade behandlingar och en ändring i försäkringen.

/Lavinia, som inte tycker att man kan gnälla när allt som du så fint påpekar faktiskt står i papprena man skriver på.
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

MMm, men det finns något som heter villkorsändrigar. Jag kan inte påstå att min försäkring som jag har idag är tillstymmelsevis ens nära den försäkring jag faktiskt tecknade mig för.Bl a fast självriskt och att det skulle täcka hel eventuell kadaverhämtning. Det är ett minne blott..
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Nej det var inte A1 specifikt, ingen av villkoren jag nämnde gäller användbarhet. Det tycker jag ändå inte är lönt att ha, så det jag främst har kollat på är veterinär samt en symbolisk livdel. Menar du att det finns försäkringstyper där det inte spelar någon roll vad hästen haft för ev tidigare skador/sjukdomar? Tipsa gärna i så fall för så som jag uppfattat det gäller samma villkor för veterinärvård/liv oavsett om man väljer till användbarhet eller ej.

Lavinia, jag gnäller inte alls, men jag vet många andra som gnällt när de betalat skyhöga premier i många år och sen inte fått ut ett öre pga att de inte läst det finstilta...

Nej man får inte reservation om skadan sker när hästen redan är försäkrad. Frågan gäller hästar som tidigare inte varit försäkrade! Tex importer eller de som inte varit försäkrade av uppfödaren. Byta bolag vet jag flera som gjort när de köpt en häst, eftersom alla hushållets övriga försäkringar fanns i ett annat bolag som gav rabatt.

Har försäkringsbolag lov att begära ut journaler?
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Du kan inte försäkra någonting för saker som hänt innan försäkringen börjat gälla. Det är ju lite svårt att försäkra huset efter att det brunnit ner.

Det du pratar om är ju A1, d v s den veterinärvård som täcker alla sjukdomstillstånd (utom de som ev. är reservation för). Användbarheten är ju bara en del av livförsäkringen, inte veterinärvården.

A2-försäkring är ju ett alternativ där man får vad man betalar för. Jag tror att A1-försäkringen i den form vi sett den till nu kommer att försvinna. Agria har redan påbörjat arbetet.
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Hej!

Jag har svårt att se att detta är försäkringsbolagens fel. Om fler folk lärde sig läsa skulle problemet vara ur världen.

betalat skyhöga premier i många år och sen inte fått ut ett öre pga att de inte läst det finstilta...

Och dessutom, avtal brukar förhandlas om ca 1 gång/år när de ändå går ut, inte alltid men ofta. Kontraktet gäller 1 år framåt, om något ändras, ja då ändrar man kontraktet när man kan.

/Lavinia
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Givetvis kan man inte försäkra huset efter att det har brunnit ned, eller hästen efter att den dött.

De fall jag tänker på är, som jag skrev, om man har en häst som ej varit försäkrad, frisk vid försäkringstillfället och inga reservationer, man har den försäkrad i tex 3 år, hästen får kolik, måste opereras och kostnaden blir 100.000 kr vilket man givetvis tror försäkringen ersätter. Saken är att jag har hört om fall där de inte fått ett öre, pga att det har funnits en anteckning i någon veterinärs journal om att denna häst behandlades för lindrig kolik för 5 år sedan. Och att bolaget då hävdat att hästen hade fel i magen eftersom den redan haft kolik en gång tidigare.

För att göra frågan enkel: får ett försäkringsbolag begära ut journaler (förutom anteckningar som gäller det aktuella sjukdomsfallet) när hästen redan är försäkrad (alltså inte vid en besiktning)? Om hästen går igenom en veterinärbesiktning ua, är den då att anse som frisk vid försäkringstillfället?
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Har jag sagt att det är försäkringsbolagets fel? De har de villkor de har, vilket man godtar när man undertecknar ett avtal. Du missuppfattar problemställningen! Den är inte huruvida försäkringsbolagen gör fel, men om det, när man beaktar det finstilta, är lönt att försäkra annat än nyfödda föl?
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Visst har bolagen rätt att begära ut journaler. De flesta kliniker informerar då försäkringstagaren om att journalen är utbegärd. Men en annan sak du skriver att man skulle få en reservation för t.ex magproblem om hästen haft en kolikkänning för ca 5 år sedan. Det stämmer inte i alla fall inte hos de bolag jag har varit i kontakt med. Vet en som tecknade en dyr häst och hade haft en buköppning ca 6 månader tidigare (då oförsäkrad) och det blev ingen reservation iom att hästen inte haft återkommande kolikanfall. Har du haft en kotledsinflammation för några år sedan brukar det inte heller ge en reservation om det inte har varit några problem sedan dess. Om hästen är friskförklarad och sedan varit i gång i ett år utan problem så har i alla fall inte "mina" bolag reserverat. Att det sedan finns bolag som sätter "dolda" reservationer är ett jäkla oskick!

A
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Självklart SKA bolaget begära ut journaler!! Jag förstår inte köpare/ägare som inte är tillräckligt intresserade för att göra detta, innan köp - om man nu som du känner sig så osäker på läget med försäkringen. Alternativet är att vara en medveten konsument och inse att man får kolla själv vad man köper. D v s medvetet leta häst som är försäkrad och varit så obrutet genom livet.

Jag tycker det är lika självklart att försäkringen inte täcker en missbildning som funnits sedan födseln som att den inte täcker för ett hus som redan brunnit ner. Det står ju liksom i villkoren, svart på vitt.
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Jag skall inte försäkra någon oförsäkrad häst, men man kan ju hamna i den situationen en dag.

Jag syftar inte på att medfödda fel inte har täckts, men att bolaget påstår att felet fanns innan försäkringen tecknades. Trots att hästen var fullt frisk och högst sannolikt inte hade något medfött fel heller för den delen.

Jo, man kan ju som du säger välja bort alla importer och andra hästar som inte varit försäkrade i samma bolag sedan födseln. Men hur många tänker på det? Säljs ju otroligt mkt importer.

Summerwind, tack för ditt svar, det var så jag trodde det fungerade tills jag läste villkoren extra noga... Du får gärna nämna vad dina bolag är. :)
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Ja, köparna av alla importer kanske inte bryr sig fullt så mycket om de aspekter som du anser viktiga?

Att hästen var fullt frisk vid tecknandet säger väl inget om möjligen medfödda problem, eller ännu värre - sådant hästen behandlats för tidigare? Som försäkringstagare är jag inte intresserad av att betala premie för folk som fuskar.
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Självklart SKA bolaget begära ut journaler!! Jag förstår inte köpare/ägare som inte är tillräckligt intresserade för att göra detta, innan köp - om man nu som du känner sig så osäker på läget med försäkringen. Alternativet är att vara en medveten konsument och inse att man får kolla själv vad man köper. D v s medvetet leta häst som är försäkrad och varit så obrutet genom livet.

Jag tycker det är lika självklart att försäkringen inte täcker en missbildning som funnits sedan födseln som att den inte täcker för ett hus som redan brunnit ner. Det står ju liksom i villkoren, svart på vitt.

Det kan vara praktiskt omöjligt att begära ut journal om man inte ens vet att hästen varit sjuk eller skadad, det finns väl många veterinärer och kliniker (och man behöver tillstånd av ägaren men ger denne inte tillstånd kan man lika gärna utgå från att det är en dålig idé att köpa hästen), det blir ett stort och dyrt projekt att kolla upp och inte en chans att det blir heltäckande. Hur ska det vara görligt? Att begära att få ta del av försäkringsbolagets uppgifter är också svårt om hästen är oförsäkrad. I princip håller jag med om att man ska undersöka.
 
Sv: Vad täcker eg försäkringen?

Ja, men är man trygghetsnarkoman och känner sig orolig finns det ju inga genvägar. Försäkringsbolagen lär knappast ändra sina villkor i det här fallet, och verkligheten ser ju ut som den gör.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 986
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp