Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

mkh

Trådstartare
Funderar på att byta försäkringsbolag till vovven. Hon är försäkrad i Folksam nu, men jag funderar på att byta till If, för jag gillar idén med fast självrisk ist för rörlig. Folksam har ju fast självrisk på 1500kr + 20%, medans If har fast på 2500kr, thats it. Så för alla vet.besök över 6500kr (om jag tänkt rätt? 1500+20% av 5000=2500) så tjänar man ju på fast självrisk. Ska kanske nämna att det är ungefär samma premie på bägge försäkringarna, iaf enligt en snabbkoll (har ej ringt If, bara kollat på nätet).

Skulle kännas skönt att veta att man aldrig behöver punga ut mer än 2500 (särskilt som jag troligtvis kommer vara student till hösten), men så började jag fundera på hur många vet.besök som eg slutar på över 6500kr? Jag tänker att de allra flesta gånger man åker till vet. för nåt litet så kommer det ju sällan över självrisken iaf, men om det skulle hända nåt värre så blir det väl ganska snabbt dyrare än 6500? Eller är jag lite ute och cyklar där? Har som aldrig haft nån hund som har varit inne för nåt värre än sårskador, och mig veterligen har vi sällan reglerat med försäkringsbolaget (familjens hundar, så mamma har skött allt det där).

Hur tänker ni angående det här med fast eller rörlig självrisk, vilket har ni valt och varför?

Och berätta gärna om era erfarenheter, vad har era hundar varit inne för och vad har det kostat? Skador, allergiutredningar, operationer - är intresserad av allt!
 
Byte av förs.bolag ALLTID en risk!

Att byta försäkringsbolag är ALLTID en risk!

Särskilt om hunden utnyttjat den tidigare försäkringen! Har bekanta som bytt bolag - utan att veta bättre - och senare drabbats av att det nya bolaget ej ersatt utgifter som uppkommit. Detta pga att de anser att problemet/skadan/sjukdomen kan ha funnits/kan ha haft sitt ursprung från tidigare dvs. då de ej var hundens förs.bolag.
Känner faktikst ingen som lyckats "överbevisa" det nya bolaget heller! Alla ägare har alltså själva fått bekosta eventuella behandlingar och ingrepp.

Om hunden dessutom utnyttjat den tidigare försäkringen så lägger många förs.bolag en reservation för den åkomman om man byter bolag. Ex. om du behandlat din hund för en hälta - oavsett orsak - så kan vissa bolag lägga en reservation vid omteckning av försäkringen som gör att de inte täcker någon benahdling som rör just hälta.

Så mitt tips blir att du behåller försäkringen på denna hund men nytecknar din nästa hund i det försäkringsbolag du önskar direkt när den är valp!

Swat
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Har också vart med om det när jag byte bolag...fast det gällde hästen. Hade då nyttjat den första försäkringen på behandling. Hästen blev frisk och då passade jag på att byta. Men så blev hästen sjuk igen efter 6 månader efter bytet (insjuknad i samma sjukdom) Då vägrade det nya bolaget ta mina kostnader eftersom det gamla bolaget hade nyttjats för den sjukdomen sist och allt vad dom kom upp med. Så där stod jag med en massa tusenlappar som flög iväg på vet.vård.

Så jag rekommenderar inte heller byte...är för stor risk.
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

min ena hund har kommit över 6500 två gånger, ena gången var det precis på gränsen (juverdelar skulle plockas bort) andra gången landade vi på 17 000 kr när hon fick en akut livmoderinflammation. andra hunden har aldrig nått upp i den summan trots 3 operationer (tumörer och sårskada), röntgen av tarmar, biopsier osv.

dessutom är det som sagt en stor risk man tar när man byter försäkringsbolag.
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Har själv precis i dagarna bytt från Folksam till IF där jag har en fast självrisk på 4000:- Resonerar som så att mindre summor kan man ju leva med att betala själv - det är den dyra vården man vill vara skyddad mot. Det är så lätt hänt att råka ut för något som kan bli riktigt dyrt - ett ormbett, ett benbrott, ett svalt föremål eller en rejäl magsjuka som gör att hunden måste vara inlagd några dagar... eller som för mig som är uppfödare, kejsarsnitt. För att inte tala om ifall hunden skulle bli dålig utan uppenbar anledning och kräva många kostsamma utredningar innan man hittar felet. Det blir dyrt FORT. Jag tycker det känns tryggt och bra.

Sen är det förstås alltid så att ska man byta bolag på en vuxen hund som varit sjuk/skadad tidigare så får man vara väldigt noga med att se efter vilka reservationer man får i det nya bolaget!
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Vad sa If när du bytte då, hade dom några reservationer?

delvis kl
Har hört lite både och angående att byta bolag, vissa säger att det ska gå bra förutsatt att hunden inte utnyttjat den gamla försäkringen. Men det är ju inte omöjligt att det ska vara ok, men att dom ändå börjar tjafsa om nåt skulle hända...
Hunden ifråga är ett år, och mig veterligen har hon aldrig utnyttjat försäkringen (ska kolla det mer säkert såklart).

En annan fråga: om man betalar in hela försäkringsbeloppet på en gång, får man då tillbaka pengar om man skulle vilja byta bolag innan försäkringsåret är slut?
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Min ena hund kom över taket på sin försäkring förra året, då var jag evigt tacksam att jag hade If, för det hade inte varit superkul att lägga ut över 10,000... Dessutom är de superenkla att reglera med, man behöver bara ringa in om det är en liten summa så fixar de saken över telefon.
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Vad sa If när du bytte då, hade dom några reservationer?

delvis kl
Har hört lite både och angående att byta bolag, vissa säger att det ska gå bra förutsatt att hunden inte utnyttjat den gamla försäkringen. Men det är ju inte omöjligt att det ska vara ok, men att dom ändå börjar tjafsa om nåt skulle hända...
Hunden ifråga är ett år, och mig veterligen har hon aldrig utnyttjat försäkringen (ska kolla det mer säkert såklart).

En annan fråga: om man betalar in hela försäkringsbeloppet på en gång, får man då tillbaka pengar om man skulle vilja byta bolag innan försäkringsåret är slut?

Jag gjorde en fin sammanställning förr hur olika självrisk 'slår' i olika scenarion. orkar inte dra den igen just nu, men fast självrisk ger en enorm vinst när det drar iväg och blir dyrt. Samtidigt om man har säg fyra skador/år som landar på 3000 kr styck, och de är på varsin självriskperiod, då hade man tjänat på en lägre men rörlig självrisk. Så det går inte att säga att det ena är bättre än det andra, det beror på hur ens ekonomi ser ut, och vad som händer.

Jag har fast självrisk på 2500 kr. ´Även om jag ibland förlorar på det (än hade det varit bättre med lå, typ 1100 kr + rörlig del, trots att herrn gjort av med måånga tusenlappar i vetvård) så för mig är det en trygghet att veta att det blir max 2500 kr/100 dagar. Det vet jag att jag kan få fram any given day. Med en lägre självrisk + rörlig del hade jag hitills behövt betala mindre ur egen ficka, men riskerar att stå där med skägget i brevlådan när han fått ett ormbett och behövt intensivvård och notan är på 30 000 kr.

Jag har IF; då de skadereglerar överlägset snabbast och enklast, och har det mest utökade skyddet. Och fast självrisk då.

Vad gäller dina frågor så ett bolagsbyte innebär ALLTID att allt som hände innan försäkringen tecknas, oavsett om det visat sig eller ej än, är undantaget. Dvs skulle din hund visa sig t ex ha ett medfött fel, eller fel som utvecklats innan du bytte, så täcker inte den nya försäkringen det alls. Dvs det är alltid en risk att byta bolag, även på ett djur som verkar kärnfriskt.

Och som någon redan sagt, du kan inte byta bolag annat än vid årsförfallodagen, så inga pengar betalas tillbaka, och du kan inte säga upp försäkringen hur som helst heller. Däremot om hunden dör, säljs etc så försäkringsbehovet upphör, då betalas det tillbaka, efter avdrag för omräkning av premien till korttidspremie (som är högre än den vanliga)
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Jag har fast självrisk på 2500 kr. ´Även om jag ibland förlorar på det (än hade det varit bättre med lå, typ 1100 kr + rörlig del, trots att herrn gjort av med måånga tusenlappar i vetvård) så för mig är det en trygghet att veta att det blir max 2500 kr/100 dagar. Det vet jag att jag kan få fram any given day. Med en lägre självrisk + rörlig del hade jag hitills behövt betala mindre ur egen ficka, men riskerar att stå där med skägget i brevlådan när han fått ett ormbett och behövt intensivvård och notan är på 30 000 kr.

Jag har IF; då de skadereglerar överlägset snabbast och enklast, och har det mest utökade skyddet. Och fast självrisk då.

Det är precis så jag känner, 2500 kr kan jag utan problem betala, men som student kommer det ju vara mindre kul att betala dom där 20% om det blir dyra besök. Och det är ju ett stort plus att dom är lätta att ha och göra med!

MEN, ringde Folksam nu, och eftersom jag har segat på (som vanligt), så har mina 14 dagar ångerrätt som jag hade när jag tog över försäkringen gått ut...så betalar jag inte nu så står hon som oförsäkrad från 11/6, och då kan nog IF bli lite tjuriga vid ett byte. Så hon får stå kvar i Folksam så länge, så får jag se om jag ids byta nästa år.
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

If blir inte 'tjuriga', men du får en längre karens, och om hon är försäkrad innan 4 mån ålder så om hon inte varit obrutet försäkrad mister du skyddet mot höftledsfel, armbågsfel och lösa benbitar och liknande utvecklingsrubbningar.

Så, det är ffa för 'ledskyddet' dumt att bryta. I övrigt är det ingen eg skillnad mellan försäkrad innan och oförsäkrad, förutom karensen.

Men, byt vid nästa årsförfallo.
 
Sv: Försäkring - fast eller rörlig självrisk?

Som Alexandra W säger så är det bara på årsförfallo man bör byta bolag då man annars blir dubbelförsäkrad.
Jag har IF på mina alla hundar och jag tycker att det är kanon med fast självrisk utan rörlig del.
När det gäller reservationer är det enklast är om du ringer ett ombud i närheten av dig och frågar. Eller pm:ar mig så kan jag hjälpa dig.
Jag fick magomvridning på en av tikarna och då blev det en operation som landade på 20 000kr. Jag betalade bara 2500kr i självrisk. Och det är jag glad för med tanke på att man får betala en slant i premier.

Om du byter bolag så får du 20dagars karens om hon står oförsäkrad. Är hon försäkrad och du vill lägga in så blir det ingen karens. Det går redan nu att lägga in försäkring från nästa årsförfallodatum. Pm:a mig så hjälper jag dig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 293
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Jag har 2 blandraser. William 4 år. Har tidgare varit behandlad för klokapselbrott men har idag starkare klor. Melvin 6½ år som har...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp