Bukefalos 28 år!

Försäkringsbolag skillnad på premier

E

Elshacera

Vet inte om man får skriva ut försäkringsbolagens namn här på buke,men jag provar så får vi se om någon plockar bort det eller ej.
Vad gäller då saken, jo jag har bla en arab satt nu inatt och kikade i en hästtidning som gjort en jämförelse mellan olika bolag.
Agria tar för en arab försäkrad för 30000 4725kr medans folksam tar för lika försäkring 2468 alltså en skillnad på över 2000kr.
Nu undrar jag är det någon av er härute på nätet som har folksam och om är de bra?
Funderar skarpt på att byta bolag.
mvh Elshacera :eek:
 
Jag har folksam och är väldigt nöjd.
Inga probelm att direktreglera, självrisken är
ca 2000 kr + 100 % vetvård. Det tycker jag är ett +
då vet man vad det kommer att kosta om man skulle behöva behandla hästen. Har man sedan dubbel vet vård är det inget tak på summan som vet kan behandla för, tex buköppning som kan kosta över 60 000 kr.

Det största + är som jag sa att man "bara" behöver ha 2000 kr sparat. Och då kunna sova lungt om hästen blir sjuk.

Tror att självrisken gäller i 120 dagar.
 
Jag har folksam både till min häst och mina hundar! Ännu har jag inte behövt utnyttja min försäkring (som tur är) men en annan sak som är bra med folksam är att du inte behöver betala något extra för att pengarna ska dras per månad! :banana: I de andra bolagen lägger de ju oftast på en viss procent på premien om man väljer att betala på det sättet!
 
Har varit nöjd med Folksam, haft dem i drygt två år och utnyttjat en gång. Enkelt att direktreglera, bara självrisken 2000 kr så man som någon skrev "kan sova lugnt". Inget tak om man har "dubbel vet. vård", pengarna dras varje månad utan extrakostnad.

De har bra villkor när det gäller sänkning av livförsäkringen och vet.vården. Vissa bolag sjunker ju snabbt som sjutton när hästen kommit upp i en viss ålder.

Jag brukar vara noga med att kontrollera innan jag tecknar försäkring och Folksam var bäst när jag jämförde för två år sedan.

Tycker dock att de är dyra men det beror ju på att jag har ett halvblod... Tror inte att de andra bolagen var så värst mycket billigare och vissa var nog dyrare.

Vad du ska tänka på är det här med lösa benbitar.
Jag har förstått det som att Folksam ersätter om hästen varit försäkrad hos dem i mer än två år eller sen den var föl. Ev kan det vara bättre att behålla det bolag man har eftersom skador kan ha uppkommit innan bytet och då kanske inte det nya bolaget ersätter skadan.

Jag betalar för ett halvblod 9 år som är livförsäkrat i 30000kr drygt 6000kr om året.
Tycker att det är rätt saftigt, men å andra sidan kostade pållens kotledsinflammation förra året nånstans däromkring så när det väl händer nåt tjänar man in det rätt så snabbt.
 
Bytte till folksam ifrån agria av just den orsaken och har all anledning att vara nöjd!! Agria krånglade vid övergången men det ordnade folksam åt mej och nu kommer jag aldrig att välja agria igen. Möjligen nåt annat bolag om det skulle löna sig... Vid övergången höjde jag min hästförsäkring med nästan 50000:- Fördelat på A1 och A2 för med en årspremiehöjning på 11:-(!!) så man kan väl säga att jag får mer för pengarna!! Folksam har dessutom högre veterinärvårdsgränser än agria...
 
Har haft Folksam i 4 år och är supernöjd, men har precis bytt till Agria för dom blir ca 1700 kr billigare per år. Har man dubbel vet-vård hos Agria, så är vet-vårdstaket 100 000 kr. Självrisken är fast på 1800 kr.
 
Jag är nöjd med Folksam. Det skulle kosta mig drygt 1000kr mer per år för samma försäkring hos Agria (som är det andra alternativet).

Har inte haft några krångel med Folksam alls och jag har använt min försäkring och ska göra det igen imorgon.
 
Juni i år tog de bort den rörliga självrisken. Det pågår ett krig just nu som gynnar oss användare för tillfället.
 
Tackar dig och alla ni andra som svarat. Det blir nog till att ringa nästa vecka och diskutera med Folksam. Jag har ju tre hästar till så det kan ju bli så att man sparar en hel del på premiekostnader. araben är förresten "bara"ett år, vet inte om det spelar någon roll när det gäller lösa benbitar men värt att kolla.. Tackar för tipset.
mvh Elshacera :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 717
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Som framgår av rubriken så undrar jag om det fortfarande finns något försäkringsbolag som har fast självrisk på...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Minstral
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 497
Ekonomi & Juridik Funderar fram och tillbaka på om jag ska byta försäkringsbolag på min en häst. Han är nu 13år och har varit försäkrad i samma bolag...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Roliga saker som barn säger
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp