Försäkringskassan ändrar tillämpningen av reglerna.

kryddelydd

Trådstartare
Informationen nedan kommer från FK.
Vad tror vi om det här, då?
Orsaken till ändrad tillämpning uppges bero på två domar i Kammarrätten, enligt samma meddelande från FK.


Tidigare har Försäkringskassan betalat ut sjukpenning vid förlängd sjukskrivning medan vi har utrett rätten till den, men vi saknar stöd i lagstiftningen för att hantera försäkringen på det här sättet.

Den här förändringen innebär att vi, vid en komplettering av läkarintyg eller annat underlag, inte kan betala ut sjukpenning förrän efter utredningstiden. Den som är sjukskriven kan inte heller få sjukpenning under kommuniceringstiden (den tid som man kan lämna synpunkter eller ytterligare underlag innan Försäkringskassan fattar beslut).

Om den som är sjukskriven sannolikt har rätt till sjukpenning kan vi fatta ett tillfälligt beslut och fortsätta betala ut ersättning under utredningstiden.
 
Men vad?
Så har de la alltid varit eller?
2014 gick jag i 3 månader utan ersättning från fk i väntan på att det skulle bli klart.
Soc hjälpte till efter månad 2 då det var då först jag behövde hjälp efter hur de räknar inkomsten
 
Men vad?
Så har de la alltid varit eller?
2014 gick jag i 3 månader utan ersättning från fk i väntan på att det skulle bli klart.
Soc hjälpte till efter månad 2 då det var då först jag behövde hjälp efter hur de räknar inkomsten

Det har nog varit så ganska länge men har inte tillämpats utan ganska många utbetalningar har gjorts under utredningstiden.
 
Det är ju en enorm skillnad mellan försäkringskassa och försörjningsstöd? äger man t.ex. fastighet har man inte rätt till försörjningsstöd men kan mycket väl ha rätt att få ersättning från försäkringskassan? ska man sälja huset i väntan på besked?

Försörjningsstödet betalas väl av kommunerna medan sjukpenning inte kommer därifrån?

Om man äger fastighet kan man mycket väl bli tvungen att sälja för att få försörjningsstöd, men det kan inte krävas att det görs i brådrasket. Några månader får man på sig. Bilar och annat av värde kan man dock behöva sälja direkt.
 
Försörjningsstöd får man från kommunen. Sjukpenning får man från Försäkringskassan, en statlig myndighet. Det är olika lagar som styr och det ska vara rätt lag som tillämpas i rätt sammanhang.

Jag tänker bara att är man sjuk så är man sjuk och många gånger tar det väldigt på krafterna att vara i kontakt med olika myndigheter. Ska man då också behöva gå till dubbla myndigheter för att kunna betala sina räkningar och få mat på bordet så kommer sjuktalen att öka ännu mer - inte sjunka i alla fall. Ingen kommer må bättre av det.
 
För mig tog det 9 månader efter att sjukskrivningen gick ut o jag beviljades sjukersättning, visserligen fick jag pengar i efterhand för de nio månaderna.
Skrev en tråd om det, visade sig att @tuaphua hade råkat ut för liknande. Var hade vi hamnat om vi inte haft backup?
 
För mig tog det 9 månader efter att sjukskrivningen gick ut o jag beviljades sjukersättning, visserligen fick jag pengar i efterhand för de nio månaderna.
Skrev en tråd om det, visade sig att @tuaphua hade råkat ut för liknande. Var hade vi hamnat om vi inte haft backup?
I
Mitt fall var det 10
Månader utan pengar alls. Ej heller sos.
Den några ggr till med 1-3 mån.

Jag har vänner som varit utan pengar ca 5 mån åh fk-strul. Några av de lyckades få soc.
Någon med barn fick det inte.
Helt jävla horribelt. Hon hade inte som mig snäll pappa med råd att hjälpa.

Vi gav henne och ungen vad vi hade i pengar och mat.
 
Helt vansinnigt.
Har stått där jag också, fast oftast i väntan på aktivitetsersättning. Skulle en period försöka plugga med aktivitetsersättning för förlängd skolgång men fick söka på nytt vid varje termin, typ 3 månaders handläggningstid varje gång så jag fick lägga den energi jag hade på att traggla med soc istället.
Klarade med nöd och näppe en kurs. Termin 2 fick jag veta när beslutet kom att jag skulle stå helt utan pengar en månad under sommaren för att det inte var någon skola då... Behöver jag ens nämna att jag inte klarade av att plugga mer? Låg på mvg i i stort sett alla uppgifter jag gjort men fick inte koncentrationen att räcka till de sista tentorna. Den vandrade istället iväg till vilken bro jag skulle kunna bo under när jag var vräkt. Mitt ig var ett faktum och jag gav upp plugget och har inte tagit upp det sen dess.

Har nyligen beviljats varaktig sjukersättning och fick inte ut ett öre under handläggningstiden för det heller annat än när aktivitetsersättningen jag hade innan fortfarande gällde. Tack gode jävla gud för sparpengar för jag hade inte orkat traggla med soc igen. Inte nog med att det är skitjobbigt att behöva krångla med ansökan men att leva på existensminimum är så sjukt stressigt i sig också :crazy:
 
I
Mitt fall var det 10
Månader utan pengar alls. Ej heller sos.
Den några ggr till med 1-3 mån.

Jag har vänner som varit utan pengar ca 5 mån åh fk-strul. Några av de lyckades få soc.
Någon med barn fick det inte.
Helt jävla horribelt. Hon hade inte som mig snäll pappa med råd att hjälpa.

Vi gav henne och ungen vad vi hade i pengar och mat.

Jag har också upplevt det, flera gångar, och det är helt fruktansvärt. Även om man får efterbetalt så har man ju räkningar att betala medan FK drar ut på domen. Jag hade turen att ha familj med sparpengar men tänk om jag inte haft det?

Människor som aldrig varit allvarligt sjuka över lång tid fattar inte hur fruktansvärt det är och hur stora följder det får. För det är inte bara hälsan du förlorar. Du förlorar din frihet, ditt yrke, stora delar av ditt nätverk, dina hobbys och din ekonomiska trygghet. Från och med nu är du beroende av det FK känner för att ge dig tillbaka för allt du betalat in till sjukförsäkringen genom att jobba och skatta. Men de känner ofta för att inte ge dig någon ersättning alls, inte utan en fight iaf.

Inte nog med att man är sjuk och tex har stora smärtor, är sängliggande och har fått sitt liv helt förstört, man blir också plötsligt fattig trots att man jobbat och pluggat hårt för att skapa sig en trygg och god framtid. För att ens ha till mat på bordet blir man tvungen att använda kraft som inte finns på att kämpa mot en myndighet som verkar ha som mål att göra livet för sjuka människor så outhärdligt som möjligt.

När jag ringde FK och frågade vad jag skulle leva av tills de fattat beslut så svarade personen: Det är inte vårt problem.
 
Jag har också upplevt det, flera gångar, och det är helt fruktansvärt. Även om man får efterbetalt så har man ju räkningar att betala medan FK drar ut på domen. Jag hade turen att ha familj med sparpengar men tänk om jag inte haft det?

Människor som aldrig varit allvarligt sjuka över lång tid fattar inte hur fruktansvärt det är och hur stora följder det får. För det är inte bara hälsan du förlorar. Du förlorar din frihet, ditt yrke, stora delar av ditt nätverk, dina hobbys och din ekonomiska trygghet. Från och med nu är du beroende av det FK känner för att ge dig tillbaka för allt du betalat in till sjukförsäkringen genom att jobba och skatta. Men de känner ofta för att inte ge dig någon ersättning alls, inte utan en fight iaf.

Inte nog med att man är sjuk och tex har stora smärtor, är sängliggande och har fått sitt liv helt förstört, man blir också plötsligt fattig trots att man jobbat och pluggat hårt för att skapa sig en trygg och god framtid. För att ens ha till mat på bordet blir man tvungen att använda kraft som inte finns på att kämpa mot en myndighet som verkar ha som mål att göra livet för sjuka människor så outhärdligt som möjligt.

När jag ringde FK och frågade vad jag skulle leva av tills de fattat beslut så svarade personen: Det är inte vårt problem.

Det sa de till mig med.
Sen har jag en pappa som kan bli en pitbull. Så jag pekade och sa "dock balls" typ.
Sen fanns mirakulöst alla papper som behövdes och allt blev klart p några dagar max.

Vidrigt att det ska behövas en auktoritär och snudd på tokförbannad karl för att få ngt att hända.
Alla har inte egna pitbullpappor.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det någon som har erfarenheter av att överklaga beslut från Försäkringskassan? Hur gick det? Ändrade FK beslutet? Var det...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 959
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 696
Senast: Nethril
·
L
Gravid - 1år Behöver bara skriva av mig och passar samtidigt på att fråga om nån annan suttit i samma sits? Jag har varit sjukskriven lite till...
Svar
14
· Visningar
1 314
Senast: Nisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp