Försäkringskassan - rätt till föräldrapenning enl. SGI om man studerar?

Vilsa

Trådstartare
Jag har en tillsvidare anställning på 75%. Har varit tjänstledig pga studier from hösten -09 till juni - 10. Arbetade sedan 75% under sommaren på mitt ordinarie arbete. Har sökt tjänstledigt igen för studier hösten -10 fram till december då jag väntar barn. Under tiden jag har studerat har jag levt på studiemedel (både bidrag och lån) förutom 3 månader. Nu i höst söker jag endast bidragsdelen.

Får jag föräldrapenning enl. SGI efter min lön, eller får jag lägsta beloppet för att jag studerat en period på tre månader utan studiemedel? Jag studerar inom annat område än min tjänst.

Nån som vet?? :confused:
 
Sv: Försäkringskassan - rätt till föräldrapenning enl. SGI om man studerar?

Vad jag vet måste man ha oavbrutet studiemedel från CSN för att SGI:n ska vara "vilande" under studietiden. Men kanske du räddas av att du fortfarande har en anställning? Ring försäkringskassan och hör vad som gäller tycker jag!
 
Sv: Försäkringskassan - rätt till föräldrapenning enl. SGI om man studerar?

Ok, tack för ditt svar. :) Jag har ringt till fk men tyckte inte att jag fick något bra svar. Hon jag talade med i telefon verkade mest grinig och förstod inte frågan. Förra året fick jag slut på veckor för studiemedel så det var därför jag inte kunde få studiemedel hela perioden jag studerade. Nu studerar jag på högskolenivå och har alltså en ny pott veckor att ta ifrån... :)
 
Sv: Försäkringskassan - rätt till föräldrapenning enl. SGI om man studerar?

Till mig sa de att de är stenhårda på att det skall vara oavbrutet man tagit bidraget. Man får alltså inte studerat (såvida du inte jobbade samtidigt) utan bidrag äns någon vecka.

Men försök att gå på någon av försäkringskassans informationsträffar om föräldrapenning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 556
Senast: Lightzone
·
Övr. Barn Jag har en fundering om 240 dagars villkoret i föräldraförsäkringen. Jag har en SGI eftersom jag hade en skriven-anställning på 6...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: _FiA_
·
Sgi
Övr. Barn Jag planerar inga barn den närmaste framtiden, men efter att ha läst här i några år vet jag ju att många av er har koll på det här med...
Svar
9
· Visningar
2 675
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp