Försäkringskostnad av ny transport??

D

Domaren

En bekant köpte en ny tranport förra veckan, för sin gamla betalde hon ca 300:- helår (ungefär samma som mig), men nu fick hon föräkringbrevet för den nya och då kostade det lite över 1100:- för ett hel år??

Någon annan som ha så pass hör försäkringkostnad för sin transport??
 
Vi betalar ca 800kr helåret för min (eller ja min brors men jag bet)
Har förstått att det är dyrt och jag ska kolla upp det.
 
Jag betalar ca 800:- helår för min nya. premien kan skilja rätt mycket på bolag plus var man bor någonstans i landet.
 
Det lönar sig verkligen att ringa runt och kolla! Det kan variera hur mycket som helst från bolag till bolag!

Helt sjukt när vi skulle byta bil till en Kia Sportage TD -00. På ett bolag skulle de ha över 10000 :eek: för en helförsäkring. På det billigaste bolaget skulle premien bli 3000:-... för samma försäkring!!
 
Visst kan det skilja sig från olika bolag, men hon har samma som till den gamla transporten som var en -97:a.
 
:eek:
Vad har hon för bolag?!
Jag betalar runt 500 spänn/år för min helförsäkring.

Hade förut en Kylinge som jag köpt begagnad, och när jag sedan köpte en ny Fautras så var den försäkringen lika låg.

Släpförsäkringen och den för min Passiersadel är fö de enda försäkringar jag har som jag inte anser "obscent dyra".
 
Folksam.

Jag betalar 268 eller 330 (minns aldrig vilket som är vägskatten eller försäkringen.. :o), en 96:a boggie, jag har haft samma summe hela tiden den har inte höjts eller söäkts i och med transporten blivit äldre, hon hade ungefär samma summa och hennes var en enkelaxlad -97:a, gissa om det blev en chock när nya premien kom.

Eler har de höjt premier generelt på transporter det sista så jag ska vänta mig en chockpremie i augusti?? :crazy:
 
"Eler har de höjt premier generelt på transporter det sista så jag ska vänta mig en chockpremie i augusti??"

Skulle tro att det är det vi tyvärr kan vänta oss! :crazy:

Min försäkring höjdes "pga skadeutvecklingen" sist jag betalade premien, så nu är det väl med släpvagnar som med bilen, hästen och allt annat. Nu stiger den väl varje år... :crazy:

Men jag tror inte det kommer funka i längden. Se bara på hästförsäkringarna. Nu har de börjat priskriga med bra villkor hit och dit!
Folk har ju inte råd att betala hur mkt som helst = de skiter i att försäkra = försäkringsbolagen får mindre inkomst. Så då måste de ju få tillbaka kunderna, vilket ju alltid gynnar kunden till slut! :devil:

Och har man då en gammal kärra, då lönar det ju sig i att skita i att försäkra.
 
Jag vet att det har varit en del höjningar på släpen...dock är det inte Folksam jag jobbar på men rent generellt....

Vad kostnaden blir beror på, till stor del, var man bor, vad det är för släp och skadestatistiken... Två likvärdiga släp där det som är dyrare att reparera är oftast dyrare i försäkring...likadant med bilar...
 
Hon har nu pratat med Folksam, det var reggat som tungt släp och därav avgiften som jag hade fel på innan, det kostade 1774:- :eek:, men nu får hon betala runt 500:- eftersom det är nervägt och alltså inte tungt längre.

Hoppas alla bolag går med i priskriget snart, mitt är ännu inte med... :crazy:
 
Vad bra att det hade en "naturlig förklaring"! :)
Tja, för släp är det ju inget "priskrig" än.

Men när det gäller hästförsäkringar har ju Agria börjat ersätta viss alternativbehandling som utförs av annan än veterinär om den är utbildad.
Folksam har ju tagit bort "taket" i ersättningen.
Agria har även den som hanterar hästen försäkrad, Folksam har en likadan för endast 150 spänn/år.
Osv.
Mer priskrig till konsumenterna! :devil: :bow:
 
köpte nytt släp -99, ett "värstingsläp" på sin tid, men vi struntade i att försäkra. var så dåliga villkor då iallafall, gällde inga skador innifrån...och det ville vi vara försäkrade mot. blir du påkörd är det ju bilens försäkring som gäller...
har kanske ändrat det nu..skulle inte skada! :idea:
lånade ut vårat släp (dumma idioter... :mad: :() till några f.d bekanta. deras pålle lyckades pajja släpet för ca 8.000:-, men vi skulle inte få ett öre på försäkringen, å dessa puckon påstod att släpet var så innan...
vi hade släpet hos star trailer som fixade det...
lånar aldrig ut det igen! :(
 
Fy 17 för folk som förstör utan att ersätta! :mad:

Men du hade inte fått ngt på försäkringen ändå även om du haft en tyvärr!
För försäkringen täcker inte skador som hästen orsakar på släpet inuti det.
Stod i Ridsport för ett tag sedan, som en varning till ägare av släp att låna ut det...
 
näe, hade precis för mig det oxå...och då verkar det ju snudd på onödigt att betala en massa dyra pengar till försäkringsbolag... :confused:
bilens försäkring täcker ju skador vid olycka...eller?
 
Nej bilens försäkring täcker väl inte transportens skador om du krockar. Eller? Det är en sak om du blir påkörd för då är det den påkörande bilens försäkring som skall ta det. Men tänk dej att du själv är vållande till olyckan, då kan jag inte tänka mig att din bilfösäkring täcker transportens skador.

Vet någon? Annars får jag väl kolla i villkoren.
 
skulle möjligtvis vara det att försäkringen inte gäller om du orsakar olyckan, men blir du påkörd gäller förarens försäkring iallfall. måste nog sätta mig in i det lite mer... :angel:
 
Har du försäkring för din sadel? Jag trodde det täckes av hemförsäkringen?

Vad har du för modell på sadeln och vad kostar försäkringen och hos vilket bolag? Vad är det för villkor? Ex förvaras i låst utrymme, måste vara brytmärken på dörren etc?
 
Släpets försäkring gäller om du själv är vållande till en skada eller om någon annan gör skadegörelse på den... r du med i en olycka där den andra parten är vållande går det via den andre partens trafik försäkring. Det är därför det är lag på att ha trafikförsäkring på bilar, mopeder, motorcyklar....m.m. Trafiken ersätter skador på annans egendom och alla personskador!

Har du ditt släp helförsäkrat täcker det även om du själv är vållande till skadan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 494
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 580
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp