Försäkringskostnad av ny transport??

Hästutrustning täcks av hemförsäkringen om man har med ett sådant där tillägg för "saker man äger men inte förvarar i hemmet", då tex hästsaker.
Men mitt bolag ersätter då dessa "saker man äger men inte förvarar i hemmet" bara upp till 20.000:-.
Och jag har komplett utrustning till två hästar, och ett tag hade jag fyra sadlar.
Varav den ena är en måttbeställd Passier som då kostade nära 14.000:- i inköp.

Och om då ngn tjuv :devil: skulle göra soprent på alla mina hästsaker, sadlar, täcken, ridskor osv, så räcker ju tyvärr inte 20 lapp till på långa vägar!
Så därför tecknade jag också en försäkring för bara Passiersadeln.

Jag har alltid varit inackorderad, och stallägaren kan även ha försäkring som täcker utrustning för de inackorderade hästarna.
Men på det stället mina hästar stod då så hade uppstallningsvärden en självrisk på över 6.000:-, vilket ju inte var ngn höjdare kände jag.

Vet inte om det är krav på "låst utrymme", men det brukar ju bolag ha, så det är säkert så för denna försäkring också.
Men några krav på "brytmärken" på dörren har jag aldrig hört talas om?!
I stallet jag förut stod i så stals stora mängder foder, och då frågade skaderegleraren bara om "det var ordentligt låst". Ingen inspektion om det var "rätt" uppbrutet eller ngt. Det var Länsförsäkringar.

Jag har If. Sadelförsäkringen är ju i "klump" med hemförsäkringen och den där extra jag tecknade för "saker man äger...", men själva sadelförsäkringen ligger runt 100 spänn/år. Men då har jag ju bonus för att jag har många försäkringar i mitt bolag.
 
Aha, så det är det som är skillnaden mellan helförsäkring och halvförsäkring då?
Alltså att man inte får ngn ersättning om man själv vållar skadan med en halvförsäkring?
 
Ok.

Har en passier optimum dressyr som kostade 23500 + en passier hopp som kostar 18 000 men som jag köpt begagnad för 7500 :banana: (säljaren behövde pengar snabbt)

Skulle dom bli stulna så blir jag ruinerad... men min hemförsäkring täcker upp till 40000 utanför hemmet så jag tror inte jag behöver teckna ngn mer, fast det är ju bra att veta att det finns.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 580
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp