Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

Sv: Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

Vi får se vad det blir, det som gör mig mest arg är att barnpsykologen inte kan förklara sig, jag har tom fått bättre svar/förklaringar på ett internetforum (här) än vad jag fått av henne.

Men måste du ha kontakt med henne då? Får man inte byta? Överallt annars i vården har man ju rätt att byta. I alla fall har jag fått den uppfattningen.

Om du inte får byta, om du måste välja mellan henne och ingen - då kanske det är bättre med ingen ett tag? Du har ju stöd av bvc, och verkar kunna en hel del själv.

Se upp så du inte hamnar i händerna på nån prestige-människa, som bit för bit övertalar dig till saker som du efteråt kommer att ångra. Be i alla fall om god betänketid innan du går med på något du känner dig tveksam inför.
 
Sv: Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

25 stora barn, där går nog smärtgränsen - eller? Tyvärr finns det ju inte riktigt utrymme för sjukdom i personalgruppen då... Många förskolor/skolor sparar ju in på vikarier, vi får aldrig vik första dagen utan då får man trixa o fixa.

Smärtgräns, finns den?

/Maria, som precis vickat i en förskolegrupp (1-3 åringar) med 27 barn...
 
Sv: Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

Fast allt beror ju på vilka förutsättningar man har. Är det många deltider? Är gruppen välfungerande? Hur många personal?
 
Sv: Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

Det är inte så många deltider, och det är relativt gott om personal :) Men JAG anser det vara en alldeles för stor grupp för så små! Lokalerna är ju heller inte anpassade för så många barn. Om gruppen är välfungerande kan jag inte säga eftersom jag bara fått hoppa in där från mitt ordinare i två dagar. Så det är svårt att svara på, samt att det är SMå barn som är det ( tre treåringar bara)
 
Sv: Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

Fast det handlar ju inte om att döma, utan om vi talar just autismspektrat, att fånga upp i tid och - kunna sätta in resurser. För att ÖKA möjligheten att barnet får samma chanser som andra barn och kan ha en så 'normal' tillvaro som möjligt, både då och sen.

Så handlar ju inte om att döma, utan om att fånga upp och hjälpa. Och där är det så att ju tidigare (rätt) insatser sätts in, dessto bättre för barnet.

Sen själva diagnosticeringen, där kan jag för lite men jag håller med om att det måste vara URSVÅRT att skilja på det som är sas inom 'normal variation' och det som inte är det, i just de fall när de inte är solklart, utan drag av X eller Y. Men grundmeningen är ju att fånga upp och hjälpa, inte döma och stjälpa. Så där är det ju bra att det görs en utredning, det som är olyckligt i TS fall är ju att psykologen inte tycks kommunicera alls med henne, och det inte tas hänsyn till hennes erfarenheter och känslor och synpunkter =/

Åh vad klokt du uttrycker dig! :bow:

Framför allt att du är så noggrann med att berätta att det kan handla om "drag av". Många människor är helt "normala", men kan behöva lite hjälp på vägen. Det skriver du såå fint och välbalanserat.

Vilken humanist du är. :love:
 
Sv: Förskola VIKTIGARE ÄN MAMMA?

Men måste du ha kontakt med henne då? Får man inte byta? Överallt annars i vården har man ju rätt att byta. I alla fall har jag fått den uppfattningen.

Om du inte får byta, om du måste välja mellan henne och ingen - då kanske det är bättre med ingen ett tag? Du har ju stöd av bvc, och verkar kunna en hel del själv.

Se upp så du inte hamnar i händerna på nån prestige-människa, som bit för bit övertalar dig till saker som du efteråt kommer att ångra. Be i alla fall om god betänketid innan du går med på något du känner dig tveksam inför.

Tack, känner lite samma sak.

kan tillägga att jag pratade med en kollega om denna barnpsykolog, kollegan hade visst själv ett barn som dock har ganska många diagnoser och har det väldigt jobbigt, han var inte alls förjust i barnpsykologen varken han eller hans fru (känner frun med då jag jobbat med henne på mitt förra jobb)

han hade gett henne en rejäl utskällning pga samma sak som du tar upp, dvs att han upfattade att hon satte mycket prestige i det hon gjorde nu när hon dessutom var nyanställd, och min kollega är dessutom den som knappt håller sig vaken så att han skall skälla ut någon tror jag det krävas ganska mycket för...var dock lite intressant.

kan tillägga att jag och sonen tränat en del själva på saker jag tycker han behöver träna på som kan göra honom gsnak ilsken tex turtagning, resonera istället för att bli arg och även spel där det krävs lite pill, tålamod och att man är försiktig istället för att bara ösa på som han gärna gör och det har gått över förväntan och iaf jag tycker han utvecklas något enormt, bara för några månader var han mer arg, mer trotsig och han hade inte tid att hejda sig utan istället kunde smälla till någon i rena farten...Nu TÄNKER han mer och kan förklara sig även om det går fel till och från, vilket gör mig fundersam på om det inte bara är en utvecklings och mognadsak inklusive ett ganska hett temparament mitt i trotset.

Dock har vi fortfarande inte fått ny tid hos barnläkaren.

Tack för ditt svar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 262
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp