Bukefalos 28 år!

Förskola vs dagis

Då vevar vi bandet ett varv till då.

Ja. En dålig förskola är en förskola tills dess att kommunen drar in tillståndet eller skolinspektionen går in och tar över verksamheten. Precis som en dålig läkare är en läkare tills den blir av med legitimationen.

Förskolor (och skolor) är verksamheter som ska drivas enligt skollagen till att börja med. Den är ganska mycket längre än "det behövs en förskollärare".

Att det finns verksamheter som inte följer läroplanen är inte samma sak som att de inte behöver följa läroplanen. Ungefär som att det faktum att att det förekommer inbrott i Sverige inte är ett argument för att det är ok att göra inbrott. Förhoppningsvis blir förskolorna anmälda till kommunen/skolinspektionen och tjuvarna till polisen, det hjälper nog föga att personligen byta namn på varken förskolor eller tjuvar.

Mycket välformulerat (och tack för att du orkade dra det en gång till, jag börjar tröttna nu känner jag...).
 
Bodde du någon annanstans än i Sverige? :) Jag är också född i slutet av 80-talet och det fanns flera dagis (alltså daghem, motsvarande dagens förskolor) och de flesta av mina jämnåriga har gått på dagis. Det fanns förstås också några som gick hos dagmamma.
KL

På 1980 och delar av 1990-talet, så saknades det på många håll förskoleplatser ("Dagis") till samtliga barn som egentligen uppfyllde kriterierna för "få" kommunal barnomsorg.

Det var ofta långa köer till förskolan, och man kunde råka ut för att få syskon placerade på olika daghem som låg långt från varandra.

Det var varierande kvalitet på daghemmen, och en hel del barn erbjöds istället plats hos "kommunala dagmammor", som i värsta fall var av den där sorten som hade fjorton katter, rökte gula blend hela dagarna, och satt i evighetslånga telefonsamtal med sina väninnor.

Så det var väldigt olika i olika kommuner.

Taxorna skilde sig också kraftigt åt.
 
Nej, det gör jag faktiskt inte, jag bemötte bara ditt resonemang om att "sparka nedåt" och titelfixering med ett resonemang om EN av många anledningar till att yrkestiteln faktiskt ibland spelar roll. En person med en lärarutbildning är en lärare, liksom en person med en läkarutbildning är en läkare, när vi pratar om dessa yrkesgrupper, och deras arbetsplatser heter skola/förskola/sjukhus/vårdcentral osv osv osv. Jag förstår inte hur det kan vara så knepigt att förstå.
Fast det verkar ju extremt känsligt?
 
Tycker det känns så konstigt att skriva ”för mig är det dagis”. Det heter ju liksom inte så längre, det är ju inget att diskutera eller tycka något om egentligen. Du söker förskoleplats, barn går i förskola osv. Sen kan man väl kalla det vad man vill, vad det nu är för poäng med det? För mig är det (typ) samma sak som att istället för skola säga ”För barn 7-9 år är det hjärngympis”, för barn 10-12 är det sitta-still-och-lyssna..

Inte helt sällan går 1 och 5 åringar i samma grupp, går de i olika verksamhet då också?
Okej, då kan någon moderator låsa tråden eftersom det tydligen är fel att diskutera saken.
 
För mig är dagis där små barn går, ca 1-4 år gamla.
Förskola är (för mig) för barn 5-6 år.
När jag var liten på 80-talet hette det lekis (lekskola) och vi gick där i två år innan första klass. Att räkna och läsa lärde jag mig mestadels hemma.

Okej.
För mig är hästar djur med fyra ben som är bruna.
Alla andra är för mig kor.
 
KL

På 1980 och delar av 1990-talet, så saknades det på många håll förskoleplatser ("Dagis") till samtliga barn som egentligen uppfyllde kriterierna för "få" kommunal barnomsorg.

Det var ofta långa köer till förskolan, och man kunde råka ut för att få syskon placerade på olika daghem som låg långt från varandra.

Det var varierande kvalitet på daghemmen, och en hel del barn erbjöds istället plats hos "kommunala dagmammor", som i värsta fall var av den där sorten som hade fjorton katter, rökte gula blend hela dagarna, och satt i evighetslånga telefonsamtal med sina väninnor.

Så det var väldigt olika i olika kommuner.

Taxorna skilde sig också kraftigt åt.
Okej, jag visste inte detta!
 
Men är om det heter förskola/dagis verkligen något att ha en åsikt om? Det är ju som att hävda att den oranga frukten med skal (för de flesta apelsin) heter äpple..
Okej, då kan någon moderator låsa tråden eftersom det tydligen är fel att diskutera saken.
Fast diskussionen kan ju inte vara om det heter förskola eller ej, för det gör det ju? Utan vad man säger.. vad det heter är ju som sagt precis som att diskutera om apelsin heter apelsin eller äpple
 
Märkligt vad känsligt ämne detta verkar vara. :laugh:
Spelar ju ingen roll om man kallar det dagis eller föris eller lekis egentligen.
 
Då vevar vi bandet ett varv till då.

Ja. En dålig förskola är en förskola tills dess att kommunen drar in tillståndet eller skolinspektionen går in och tar över verksamheten. Precis som en dålig läkare är en läkare tills den blir av med legitimationen.

Förskolor (och skolor) är verksamheter som ska drivas enligt skollagen till att börja med. Den är ganska mycket längre än "det behövs en förskollärare".

Att det finns verksamheter som inte följer läroplanen är inte samma sak som att de inte behöver följa läroplanen. Ungefär som att det faktum att att det förekommer inbrott i Sverige inte är ett argument för att det är ok att göra inbrott. Förhoppningsvis blir förskolorna anmälda till kommunen/skolinspektionen och tjuvarna till polisen, det hjälper nog föga att personligen byta namn på varken förskolor eller tjuvar.
Hur dålig måste en förskola vara för att bli av med tillståndet?

Låt mig gissa att det är ovanligt att en förskola bli av med tillståndet. Att verksamheten måste vara riktigt dålig innan det händer.

Så varför är det då viktigt att kalla verksamheter för förskola om kraven som måste uppfyllas för att kallas förskola är så låga?
 
Märkligt vad känsligt ämne detta verkar vara. :laugh:
Spelar ju ingen roll om man kallar det dagis eller föris eller lekis egentligen.
Kanske spelar det ingen roll? Tycker bara det verkar smartare att kalla saker för vad det heter.. men man få så klart kalla äpple för apelsin.
 
När jag växte upp var dagis och förskola två olika saker. Dagis var främst för småbarn som personalen passade medan föräldrarna jobbade. Förskola var för äldre barn och där gick man 1-2 år innan grundskolan börjare. Dagiset tog emot alla upp till en viss ålder, minns inte exakt vilken ålder men tror det var i samband med grundskolestart, medan förskolan enbart tog emot barn fom 2 år före grundskolestart, så det gick inte att sätta en 2 åring på förskolan tex utan man blev hänvisad till dagiset. Förskolan låg på grundskolans skolområde medan dagiset låg på andra sidan byn.

I mitt huvud är det fortfarande skillnad men jag försöker rätta mig efter det som är kutym att säga för tillfället. Jag har själv en yrkestitel som jag föredrar att man använder framför den som användes lite slarvigt förr i tiden.
 
Hur dålig måste en förskola vara för att bli av med tillståndet?

Låt mig gissa att det är ovanligt att en förskola bli av med tillståndet. Att verksamheten måste vara riktigt dålig innan det händer.

Så varför är det då viktigt att kalla verksamheter för förskola om kraven som måste uppfyllas för att kallas förskola är så låga?
Det är viktigt FÖR ATT DDET HETER FÖRSKOLA. Igen, om jag går till en läkare som är katastrofdålig, tar nästan livet av mig, så heter det inte sjukhus längre?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 057
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 494
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 701
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp