Förskola vs dagis

Jag förstår inte vart du vill komma? Menar du den fysiska platsen? Isåfall nej, det krävs ganska mycket mer än så. Men visst det finns mindre bra förskolor och jättebra förskolor. En förskola som inte får bedriva sin utbildning längre måste stänga, de kan inte byta namn till någon annan verksamhet.
Nej, jag menar inte den fysiska platsen.

Jag tror att det är ganska svårt att bli av med sitt tillstånd att driva förskola så har verksamheten ett tillstånd att driva förskola så säger det ganska lite om verksamheten som bedrivs. Så en förskola är bara en verksamhet som har tillstånd att driva förskoleverksamhet och därför förstår jag inte varför det är viktigt att man kallar det förskola.
 
Nej, jag menar inte den fysiska platsen.

Jag tror att det är ganska svårt att bli av med sitt tillstånd att driva förskola så har verksamheten ett tillstånd att driva förskola så säger det ganska lite om verksamheten som bedrivs. Så en förskola är bara en verksamhet som har tillstånd att driva förskoleverksamhet och därför förstår jag inte varför det är viktigt att man kallar det förskola.
Varför är det viktigt att få kalla det något annat?
 
För mig är dagis där små barn går, ca 1-4 år gamla.
Förskola är (för mig) för barn 5-6 år.
När jag var liten på 80-talet hette det lekis (lekskola) och vi gick där i två år innan första klass. Att räkna och läsa lärde jag mig mestadels hemma.
Menar du 5-6 åringar som går på samma ställe som yngre barn (dvs på förskolan) eller 5-6åringar som börjat skolan (förskoleklass)?
 
Varför är det viktigt att få kalla det något annat?
För att ordet förskola är värdeladdat och betyder för en del personer något mer än bara en verksamhet som har rätt bedriva förskoleverksamhet.

Här är några exempel på att ordet förskola är värdeladdat.
@corzette verkar tycka att dagis är förvaring och förskola något annat:
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/#post-19687206

@Jenka verkar gör en koppling mellan barnpassning och dagis
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-1968728

@Voeux verkar tycka att läroplanen är en anledning att kalla en verksamhet förskola
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-19687337
 
För att ordet förskola är värdeladdat och betyder för en del personer något mer än bara en verksamhet som har rätt bedriva förskoleverksamhet.

Här är några exempel på att ordet förskola är värdeladdat.
@corzette verkar tycka att dagis är förvaring och förskola något annat:
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/#post-19687206

@Jenka verkar gör en koppling mellan barnpassning och dagis
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-1968728

@Voeux verkar tycka att läroplanen är en anledning att kalla en verksamhet förskola
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-19687337
Så att det för en del personer betyder något specifikt så kan inte du kalla en verksamhet vid dess korrekta namn? Jag förstår inte logiken. Om vissa använder TV-apparater som datorskärmar, kan du inte längre kalla produkten TV för TV längre då heller?
 
Tre länder som jag av olika skäl har lite insyn i, är Frankrike, Österrike och Tyskland.

I en del odemokratiska länder verkar det som om något slags skolform för småbarn används (och använts) för att styra barnen väldigt hårt mot att omfatta värderingar som passar för den styrande makten. Sovjetunionen, Kina, och Nordkorea kan väl vara några exempel. Nazityskland indoktrinerade också barn från låg ålder, men där var familjen och att hålla kvar kvinnan i hemmet såpass viktigt, att de allra minsta inte utsattes så hårt.
Förskolan i Norden är unik IOM att vi har en internationell läroplan som gäller samtliga förskolor i landet. Vi har krav på utbildad personal och det kompensatoriska uppdraget är tydligt. Vi har också en mycket generös föräldraledighet. Jag tror inte dess kriterier gäller för de länder som du nämner.

Att diktaturer vill styra sin befolkning beror nog inte på att de fokuset på lärande utan beror nog på att de är just en diktatur…
 
Skrik inte.

Det heter förskola men ordet förskola har ju inget som helst värde. Det är en plats som lyckats få ett tillstånd att driva förskoleverksamhet, om jag förstår information i tråden rätt. Jag förstår inte varför någon blir upprörd bara för att rätt ska vara rätt.
Varför svarar du inte på frågor.

Jo, jag skriker när jag uppenbarligen behöver upprepa mig X antal gånger.
 
För att ordet förskola är värdeladdat och betyder för en del personer något mer än bara en verksamhet som har rätt bedriva förskoleverksamhet.

Här är några exempel på att ordet förskola är värdeladdat.
@corzette verkar tycka att dagis är förvaring och förskola något annat:
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/#post-19687206

@Jenka verkar gör en koppling mellan barnpassning och dagis
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-1968728

@Voeux verkar tycka att läroplanen är en anledning att kalla en verksamhet förskola
https://www.bukefalos.se/threads/foerskola-vs-dagis.1503550/page-2#post-19687337
Oj, nu tar du verkligen mitt inlägg ur sitt sammanhang för att motivera nåt helt annat...

Att förskola som ord kom till pga ny läroplan osv innebär ju inte att dagis fortfarande existerar.
 
Nej, jag menar inte den fysiska platsen.

Jag tror att det är ganska svårt att bli av med sitt tillstånd att driva förskola så har verksamheten ett tillstånd att driva förskola så säger det ganska lite om verksamheten som bedrivs. Så en förskola är bara en verksamhet som har tillstånd att driva förskoleverksamhet och därför förstår jag inte varför det är viktigt att man kallar det förskola.
Om jag träffar på en kass läkare, som nästan tar livet på mig, så ska jag inte kalla byggnaden hen gör detta i längre för sjukhus, eftersom jag tycker han är så otroligt inkompetent?


Varför kan du inte svara på frågorna jag ställt till dig i tråden?
 
Om jag träffar på en kass läkare, som nästan tar livet på mig, så ska jag inte kalla byggnaden hen gör detta i längre för sjukhus, eftersom jag tycker han är så otroligt inkompetent?


Varför kan du inte svara på frågorna jag ställt till dig i tråden?
Jag diskuterar förskolor inte sjukhus. Jag kan ingenting om sjukhus och har inget att tillföra i den diskussionen.

Jag tror mig förstå att du tycker man ska kalla förskolor för förskolor för det heter så officiellt och jag tycker att det inte kan vara så viktigt att man kallar dem förskola eller något annat eftersom det enda som krävs för att något ska kallas förskola är ett tillstånd (som jag tror är svårt att bli av med och därför inte säger något om verksamheten som bedrivs.)

Om ordet förskola inte var värdeladdat hade det inte spelat någon roll om man kallade verksamheten förskola eller dagis,
 
Jag diskuterar förskolor inte sjukhus. Jag kan ingenting om sjukhus och har inget att tillföra i den diskussionen.

Jag tror mig förstå att du tycker man ska kalla förskolor för förskolor för det heter så officiellt och jag tycker att det inte kan vara så viktigt att man kallar dem förskola eller något annat eftersom det enda som krävs för att något ska kallas förskola är ett tillstånd (som jag tror är svårt att bli av med och därför inte säger något om verksamheten som bedrivs.)
Uppenbarligen kan du rätt lite om förskolor också... Och frågan var inte OM sjukhus utan en jämförelse kring ditt "Jag kallar det dag is för det var så dåligt" Vilken annan profession byter du namn på när du får ett kasst bemötande? du kan ta vilken yrkesgrupp som helst att jämföra med.
 
Jag diskuterar förskolor inte sjukhus. Jag kan ingenting om sjukhus och har inget att tillföra i den diskussionen.

Jag tror mig förstå att du tycker man ska kalla förskolor för förskolor för det heter så officiellt och jag tycker att det inte kan vara så viktigt att man kallar dem förskola eller något annat eftersom det enda som krävs för att något ska kallas förskola är ett tillstånd (som jag tror är svårt att bli av med och därför inte säger något om verksamheten som bedrivs.)

Om ordet förskola inte var värdeladdat hade det inte spelat någon roll om man kallade verksamheten förskola eller dagis,
Du kanske ska TA REDA PÅ vad som krävs då för att en förskola ska upphöra?

En restaurang behöver också tillstånd för att bedriva restaurangverksamhet, men gör de inte god mat tänker jag inte kallas det restaurang längre! tänker säga Matis! Tycker du det verkar rimligt?
 
Jag diskuterar förskolor inte sjukhus. Jag kan ingenting om sjukhus och har inget att tillföra i den diskussionen.

Jag tror mig förstå att du tycker man ska kalla förskolor för förskolor för det heter så officiellt och jag tycker att det inte kan vara så viktigt att man kallar dem förskola eller något annat eftersom det enda som krävs för att något ska kallas förskola är ett tillstånd (som jag tror är svårt att bli av med och därför inte säger något om verksamheten som bedrivs.)

Du vet helt uppenbart ingenting om förskolor heller och vägrar lära dig något.

Vad är det du menar med detta prat om "tillstånd"? En förskola är inte som en restaurang som tvingas stänga om de förlorar sitt utskänkningstillstånd. Pedagogisk verksamhet bedrivs utifrån skollag och läroplan och vars verksamhet styrs av Skolverket och kontrolleras av Skolinspektionen. Skolinspektionen gör både schemalagda och icke schemalagda kontroller av alla skolor och förskolor med regelbundenhet. Det är mer regel än undantag att skolor och förskolor (även välfungerande!) får ett antal punkter från Skolinspektionen som de behöver arbeta med genom sitt organiserade kvalitetsarbete. Skolinspektionen kan definitivt stänga en förskola tillfälligt men då är ju målet att förskolan ska kunna öppna igen när missförhållandena har hanterats och problemen har lösts samt det har skapats en rutin för hur den kvaliteten ska upprätthållas. Vi behöver ju förskolor och skolor i vårt samhälle.

Men, om inga föräldrar eller anställda rapporterar oegentligheter och brister så kan det ju dröja tills Skolinspektionen gör sin kontroll på just den förskolan. Där gör ju en enskild anmälan stor skillnad - men justja, det var ju såna som du inte tyckte var ditt ansvar....
 
Hur svårt är det att bli av med tillståndet om man inte är en del av en extrem rörelse eller saknar utbildad personal?
ETT googleklick bort hittar du detta:

"16 § skollagen föreskrivs att kommunen, om det föreligger något missförhållande i enskilt driven förskola eller fritidshem, ska förelägga den som ansvarar för verksamheten att avhjälpa missförhållandet. Om missförhållandet är allvarligt och kommunens föreläggande inte följs, får kommunen återkalla tillståndet." Skolinspektionen kan absolut stänga förskolor, men då behöver de veta om missförhållanden med.

Så helt enkelt, hade du tagit dig tid att faktiskt ANMÄLA det du tyckte var missförhållanden på ditt barns förra förskola så hade de kunnat bli av med tillståndet, om de inte avhjälpte de missförhållanden som fanns. Men efter som man då inte tycker det är en skyldighet, som du skrev lever många kassa förskolor kvar.
 
Du kanske ska TA REDA PÅ vad som krävs då för att en förskola ska upphöra?

En restaurang behöver också tillstånd för att bedriva restaurangverksamhet, men gör de inte god mat tänker jag inte kallas det restaurang längre! tänker säga Matis! Tycker du det verkar rimligt?
Jag har inte lyckats googla fram ett enda fall där tillståndet har dragits in om verksamheten inte har saknat en utbildad förskollärare eller ägaren inte har varit del av en extremiströrelsen. Så det verkar vara ovanligt att tillstånd dras in pga dålig verksamhet.

Jag vet många synonymer i svenska språket för en resturang som jag skulle kunna använda om resturangbesöket var dåligt, t.ex. sylta.
 
ETT googleklick bort hittar du detta:

"16 § skollagen föreskrivs att kommunen, om det föreligger något missförhållande i enskilt driven förskola eller fritidshem, ska förelägga den som ansvarar för verksamheten att avhjälpa missförhållandet. Om missförhållandet är allvarligt och kommunens föreläggande inte följs, får kommunen återkalla tillståndet." Skolinspektionen kan absolut stänga förskolor, men då behöver de veta om missförhållanden med.

Så helt enkelt, hade du tagit dig tid att faktiskt ANMÄLA det du tyckte var missförhållanden på ditt barns förra förskola så hade de kunnat bli av med tillståndet, om de inte avhjälpte de missförhållanden som fanns. Men efter som man då inte tycker det är en skyldighet, som du skrev lever många kassa förskolor kvar.
Hur många anmälningar till skolinspektionen ifrån föräldrar har någonsin lett till ett indraget tillstånd?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 490
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 600
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp