Bukefalos 28 år!

Förskola vs dagis

Om man som i vissa andra system, mest vill sortera fram barn som lär sig akademiska färdigheter fort, för att sedan sortera in dessa barn i elitskolor, så pratar vi om ett exempel på andra system än det f.n. rådande svenska systemet.

Även fysiska och sociala färdigheter behöver hjälp av pedagoger för "jämna ut skillnader" (ett av målen för svensk förskola).
Var hittar du dessa ” förskolor” och vad har det med med mina argument att förskollärare skall heta förskollärare och förskola heter förskola och inget annat?
 
För mig är dagis där små barn går, ca 1-4 år gamla.
Förskola är (för mig) för barn 5-6 år.
När jag var liten på 80-talet hette det lekis (lekskola) och vi gick där i två år innan första klass. Att räkna och läsa lärde jag mig mestadels hemma.

Diskussionen handlar ju om ifall folk kallar verksamheten förskola för förskola eller om de kallar den för dagis. Ifall det ÄR en förskola eller inte är en icke-diskussion precis som ifall ett äpple är ett äpple eller en apelsin.
Ja, jag svarade ju vad jag kallar det. :idea1: Se mitt citat ovan. Kanske borde ha varit mer tydlig och inte använt ordet ”är”.
 
Ja, jag svarade ju vad jag kallar det. :idea1: Se mitt citat ovan. Kanske borde ha varit mer tydlig och inte använt ordet ”är”.

Men då blir ju frågan varför gör du den indelningen?

Barnen som är 1-4 år gamla och de som är 5-6 år gamla befinner ju sig i samma byggnad, i samma verksamhet, och med samma pedagoger som bedriver verksamheten enligt samma läroplan. Varför kallar du det för helt olika saker beroende på hur gamla barnen är? På vår förskola går 4-åringar och 6-åringar i samma grupp, går vissa av dem på förskola och vissa av dem på dagis?

(Absolut att det på många förskolor rent praktiskt delas in i åldersgrupper men det är ju fortfarande samma verksamhet).
 
Varför spelar det ingen roll vad man kallar det? Anser du det vara oväsentligt vad man kallar alla saker i samhället eller specifikt bara förskolor?
Förut hette det ju lekskola, daghem (lekis,dagis) så de benämningarna lever ju kvar.
Har jobbat med lokalvård och för mig spelar det ingen roll om man säger städerska eller lokalvårdare, samma där, städerska är ett gammalt ord som lever kvar.
 
Men då blir ju frågan varför gör du den indelningen?

Barnen som är 1-4 år gamla och de som är 5-6 år gamla befinner ju sig i samma byggnad, i samma verksamhet, och med samma pedagoger som bedriver verksamheten enligt samma läroplan. Varför kallar du det för helt olika saker beroende på hur gamla barnen är? På vår förskola går 4-åringar och 6-åringar i samma grupp, går vissa av dem på förskola och vissa av dem på dagis?

(Absolut att det på många förskolor rent praktiskt delas in i åldersgrupper men det är ju fortfarande samma verksamhet).
För att så var det när jag och mina syskonbarn gick på lekis (jag) och dagis (syskonbarnen).

Kl
Tänker ignorera tråden nu, så kommer inte svara mer.
 
Det är viktigt FÖR ATT DDET HETER FÖRSKOLA. Igen, om jag går till en läkare som är katastrofdålig, tar nästan livet av mig, så heter det inte sjukhus längre?
Skrik inte.

Det heter förskola men ordet förskola har ju inget som helst värde. Det är en plats som lyckats få ett tillstånd att driva förskoleverksamhet, om jag förstår information i tråden rätt. Jag förstår inte varför någon blir upprörd bara för att rätt ska vara rätt.
 
Det heter förskola men ordet förskola har ju inget som helst värde. Det är en plats som lyckats få ett tillstånd att driva förskoleverksamhet, om jag förstår information i tråden rätt. Jag förstår inte varför någon blir upprörd bara för att rätt ska vara rätt.

Det du skriver här är ju kärnan till hela problematiken från början. Om inte alls på det sätt som du menar.
 
Skrik inte.

Det heter förskola men ordet förskola har ju inget som helst värde. Det är en plats som lyckats få ett tillstånd att driva förskoleverksamhet, om jag förstår information i tråden rätt. Jag förstår inte varför någon blir upprörd bara för att rätt ska vara rätt.
Jo, det har ett värde. Driver du en förskola så får du barnpeng och du måste anpassa dig efter de lagar och regler som gäller. Vårdnadshavare kan också göra en anmälan till skolinspektionen samt skolinspektionen kan komma ut och göra oannonserade inspektioner.
 
Hur kommer det sig att du tycker det är känsligt när det kommer till förskollärare, vilka andra grupper ifrågasätter du yrkestitel?
Jag ifrågasätter alltid varför det ska vara mer viktigt att diskutera namn (vad heter) än innehåll (vad gör, vilken utbildning osv).

Namn är etiketter, som kan användas på olika vis.
 
Jo, det har ett värde. Driver du en förskola så får du barnpeng och du måste anpassa dig efter de lagar och regler som gäller. Vårdnadshavare kan också göra en anmälan till skolinspektionen samt skolinspektionen kan komma ut och göra oannonserade inspektioner.
Fast det är ganska svårt att bli av med tillståndet eller hur? Så en förskola är i verkligheten bara en plats som har tillstånd att bedriva förskoleverksamhet.
 
Nej, det tycker jag inte att det verkar. Snarare tycker jag det verkar väldigt konstigt att inte kunna förmå sig att använda korrekt namn på ett yrke när en själv är en vuxen människa.
Men jag har inte sagt att man inte ska använda termen "förskolelärare" i formella sammanhang, t.ex. för att beskriva vilken typ av utbildning man söker i en jobbannons, eller för att beskriva vilken kompetens personalen på en specifik förskola har, eller för att tala om vilket yrke en viss person har.

Det som antyds i den här tråden, är att en förskolelärare ska tilltalas i vardagliga samtal med en formell jobbtitel.

Hur ska barn respektive föräldrar tilltala personer på en förskola?

Titel plus förnamn? Enbart förnamn? Om man inte vet namnet, därför att personen är en vikarie eller man själv t.ex. ska hämta sitt barnbarn?
 
Var hittar du dessa ” förskolor” och vad har det med med mina argument att förskollärare skall heta förskollärare och förskola heter förskola och inget annat?
Tre länder som jag av olika skäl har lite insyn i, är Frankrike, Österrike och Tyskland.

I en del odemokratiska länder verkar det som om något slags skolform för småbarn används (och använts) för att styra barnen väldigt hårt mot att omfatta värderingar som passar för den styrande makten. Sovjetunionen, Kina, och Nordkorea kan väl vara några exempel. Nazityskland indoktrinerade också barn från låg ålder, men där var familjen och att hålla kvar kvinnan i hemmet såpass viktigt, att de allra minsta inte utsattes så hårt.
 
Fast det är ganska svårt att bli av med tillståndet eller hur? Så en förskola är i verkligheten bara en plats som har tillstånd att bedriva förskoleverksamhet.
Jag förstår inte vart du vill komma? Menar du den fysiska platsen? Isåfall nej, det krävs ganska mycket mer än så. Men visst det finns mindre bra förskolor och jättebra förskolor. En förskola som inte får bedriva sin utbildning längre måste stänga, de kan inte byta namn till någon annan verksamhet.
 
Jag ifrågasätter alltid varför det ska vara mer viktigt att diskutera namn (vad heter) än innehåll (vad gör, vilken utbildning osv).

Namn är etiketter, som kan användas på olika vis.
Fast det är ju innehållet och utbildningen som gör namnet i det här fallet. Precis som en läkare och en vårdcentral, jämfört med en sjuksköterska på akuten, t.ex. Namn och titlarna beskriver just innehåll och utbildning.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 499
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 974
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 718
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp