Förslag om TR-ändringar

Ännu märkligare när unghästarna som hoppar anses klara två starter.
man kan som 5åring alltså starta 2 1,20 men inte LB och LA samma dag.

Jag tycker inte det är märkligt , om jag skulle välja det minst ansträngande för min häst: 2 rundor hoppning eller 2 dressyrstarter med den generella framridning som är bruklig inför starterna så tar jag utan tvekan hoppningen.
Eller ft.

@fio Jag vet en som gjorde 10 starter på 1,5 v ( meeting tors, fre o helg (lör) o så tävling båda dagar helgen efter.)
 
Som jag skrev så har jag aldrig sett det, vare sig IRL eller på nätet. Men det är väl som vanligt att de bästa ryttarna aldrig finns på film ;)

Det har ju också visat sig att det används bett emellanåt, jag tycker det är jättekonstigt att strida för bettlöst tävlande om det ändå rids med bett ibland. Förstår inte vitsen då.
 
Som jag skrev så har jag aldrig sett det, vare sig IRL eller på nätet. Men det är väl som vanligt att de bästa ryttarna aldrig finns på film ;)

Oftast är det ju ekipage som främst rider på bett och hästarna är skolade på det. Men med riktigt skickliga ryttare går det ju. För de flesta av oss funkar ju bett fint. Och då känns det ju rätt ovärt att lägga så enormt mkt mer tid när det kan gå snabbt och bra med bett.
Jag väljer ju bett själv. Så jag är ingen bettlösförespråkare direkt. Men visst går det om man budgeterar tiiiid och är skicklig, mkt skicklig. Är man så skicklig brukar man välja bett ändå..
 
Jag blir lite fundersam på om jag verkligen vet vad det betyder när hästen är eftergiven när jag läser detta. Jag har ridit mkt på bettlöst och har aldrig sett det som svårt att få hästen eftergiven. Men det kräver ju en stadigare hand eftersom nosryggen inte sviktar, så släpper man stödet så kan ju inte hästen hjälpa till riktigt, utan stödet försvinner.

Jag är lite nyfiken på, om du har lust alltså, om du skulle kunna visa någon film på någon häst som går i form vettigt, men som inte är eftergiven och bogfri, och sedan en som är eftergiven och bogfri?

Stoet jag har idag har aldrig haft bett, och jag har inga planer på att introducera det i närtid iaf. Hon är riden kanske 15 ggr och går nu med föl och "tömkörs" 2-3 ggr/vecka för att stärka bålmuskulaturen innan jag börjar rida henne mer.

För mig var det kul att se ändringen, då den innebär att jag kan tävla lite låga klasser på henne utan att någonsin behöva introducera bett. Större ambitioner än så har vi inte. Det är dock irriterande att jag måste köpa ett träns i läder, jag gillar ju mitt sidepull i biothane :D

Oj, jag har tyvärr inte tid att sitta och leta bilder så. Och förklara det blir väldigt långrandigt i en tråd som inte handlar om det heller.
Någon annan kanske kan göra en annan tråd och visa. Jag har lite annat att stå i nu. Men kanske kan återkomma i annan tråd när jag får tid. :)
 
Oftast är det ju ekipage som främst rider på bett och hästarna är skolade på det. Men med riktigt skickliga ryttare går det ju. För de flesta av oss funkar ju bett fint. Och då känns det ju rätt ovärt att lägga så enormt mkt mer tid när det kan gå snabbt och bra med bett.
Jag väljer ju bett själv. Så jag är ingen bettlösförespråkare direkt. Men visst går det om man budgeterar tiiiid och är skicklig, mkt skicklig. Är man så skicklig brukar man välja bett ändå..

Ja exakt.. Det var ju det jag sa :rofl:
 
Oj, jag har tyvärr inte tid att sitta och leta bilder så. Och förklara det blir väldigt långrandigt i en tråd som inte handlar om det heller.
Någon annan kanske kan göra en annan tråd och visa. Jag har lite annat att stå i nu. Men kanske kan återkomma i annan tråd när jag får tid. :)

Finns ju miljoner gamla trådar att söka efter annars.... @kimmis87
 
Jag tycker inte det är märkligt , om jag skulle välja det minst ansträngande för min häst: 2 rundor hoppning eller 2 dressyrstarter med den generella framridning som är bruklig inför starterna så tar jag utan tvekan hoppningen.
Eller ft.

@fio Jag vet en som gjorde 10 starter på 1,5 v ( meeting tors, fre o helg (lör) o så tävling båda dagar helgen efter.)

Som alltid finns det ju bättre och sämre ridning men jag är benägen att hålla med. Tyvärr i dressyr ffa de lätta klasserna finns det lite för många ryttare som använder framridningen till att försöka träna/skola sin häst och rider fram oerhört mycket och länge både innan första klassen och sen efter igen inför nästa klass....

Så jag kan förstå resonemanget.
 
Jo jag vet, men jag har aldrig förstått i de trådarna varför det inte skulle gå liksom.

Fast jag håller med @fio. Den frågan är ju verkligen en bibel isåfall att diskutera, så en annan tråd helt klart om du känner att alla andra ang ämnet inte är aktuella .

Jag blir lite fundersam på om jag verkligen vet vad det betyder när hästen är eftergiven när jag läser detta. Jag har ridit mkt på bettlöst och har aldrig sett det som svårt att få hästen eftergiven. Men det kräver ju en stadigare hand eftersom nosryggen inte sviktar, så släpper man stödet så kan ju inte hästen hjälpa till riktigt, utan stödet försvinner.

Om du frågar mig så pratar vi nog om olika saker ang lösgjord/eftergiven osv.

Eftergiven är för det första inte ekvivalent med lösgjord.
Sen ang din uppfattning om stödet över näsryggen osv så som sagt blir det svårt att jämföra med bett .
 
Senast ändrad:
Ponnyklasserna är jag mycket positiv till. Hade varit kul att få tävla min ponny mot andra ponnyer i samma storlek, som omväxling till att tävla mot stora med mycket flashigare gångarter.

Dock skeptisk till att "dra alla över en kam" och bestämma att ingen under sju får tävla två klasser samma dag. Jag har långa avstånd och en tittig häst, hon har definitivt mått bra av att starta en (lätt C) klass först och sen gå den svårare sen. Det känns som om det är i de allra lättaste klasserna det behövs. Att ha en begränsning för mycket unga (fyraåringarna) är jag positiv till men inte så högt upp i åldrarna som sju. Nu är min åtta i år så det påverkar inte oss ändå, men det hade inte blivit någon trevlig upplevelse för någon av oss att åka till en tävling, starta en klass med kasst resultat för att hästen blir tittig och spänd och åka hem, bara för att gå igenom samma procedur på nästa tävling. Då har vi ändå åkt till flera ställen för träning och p&r, så det är just själva tävlingsmomentet som gör henne (läs: mig) mer spänd.
 
Oj, jag har tyvärr inte tid att sitta och leta bilder så. Och förklara det blir väldigt långrandigt i en tråd som inte handlar om det heller.
Någon annan kanske kan göra en annan tråd och visa. Jag har lite annat att stå i nu. Men kanske kan återkomma i annan tråd när jag får tid. :)
Jag skulle verkligen uppskatta om du ville ta dig den tiden någon gång. Jag har läst massor av trådar om saken men tycker oftast det blir för teoretiskt för de som redan kan och för mycket tyckande på nivån 'det går inte'. De trådarna har därmed inte gett mig något och jag är intresserad av ämnet.
 
Jag skulle verkligen uppskatta om du ville ta dig den tiden någon gång. Jag har läst massor av trådar om saken men tycker oftast det blir för teoretiskt för de som redan kan och för mycket tyckande på nivån 'det går inte'. De trådarna har därmed inte gett mig något och jag är intresserad av ämnet.
Om ni vill det kan ni ju starta en tråd och se om någon hinner svara. Den här tråden är inte lämpligt tror jag. För jag gissar att det kommer bli en låååång tråd. Det är inget enkelt ämne och vi tycker väl dessutom lite olika om en del saker som alltid. Jag kan absolut hinna skriva lite. Men jag orkar inte sitta och leta bilder. Och vill inte lägga upp på folk som inte har lust att vara del i diskussionen. :)
 
Om ni vill det kan ni ju starta en tråd och se om någon hinner svara. Den här tråden är inte lämpligt tror jag. För jag gissar att det kommer bli en låååång tråd. Det är inget enkelt ämne och vi tycker väl dessutom lite olika om en del saker som alltid. Jag kan absolut hinna skriva lite. Men jag orkar inte sitta och leta bilder. Och vill inte lägga upp på folk som inte har lust att vara del i diskussionen. :)

För egen del så känns inte text så intressant. Jag har som sagt följt massor trådar om ämnet och aldrig förstått varför det inte skulle gå, så därför gav jag förslag på bilder.

Jag skulle gärna leta upp bilder/filmer själv, men när man inte vet vad man letar efter så är det nog svårt.
 
Jag skulle gärna leta upp bilder/filmer själv, men när man inte vet vad man letar efter så är det nog svårt.

Det är ju bara att googla runt, hittar du något bra så grattis, hittar du inget så finns det inte.

De som förut har visats som exempel ( filmer) på bra bettlös ridning har alla varit bettutbildade, o skolade på bett, tom tävlade ( höga klasser) och sedan visas de upp utan för skoj skull och då tror alla att det går så bra bettlöst när det ändå är bettet som banat vägen.

Och är det någon som gett tid o förklarat i detalj om detta så är det @tuaphua , jag blir lika häpen varje gång ( samma) användare menar sig ha läst allt men inte fattar för just det de undrar över förklaras inte- jo, allt har förklarats, i varv på varv.
Hur svårt ska det vara att göra en egen tråd och utförligt förklara det man aldrig förstått?
 
Det är ju bara att googla runt, hittar du något bra så grattis, hittar du inget så finns det inte.

De som förut har visats som exempel ( filmer) på bra bettlös ridning har alla varit bettutbildade, o skolade på bett, tom tävlade ( höga klasser) och sedan visas de upp utan för skoj skull och då tror alla att det går så bra bettlöst när det ändå är bettet som banat vägen.

Och är det någon som gett tid o förklarat i detalj om detta så är det @tuaphua , jag blir lika häpen varje gång ( samma) användare menar sig ha läst allt men inte fattar för just det de undrar över förklaras inte- jo, allt har förklarats, i varv på varv.
Hur svårt ska det vara att göra en egen tråd och utförligt förklara det man aldrig förstått?

Alltså va? Hur skulle jag utförligt kunna förklara något jag inte förstår? Hur tänkte du att det skulle gå till?
 
Hur ska någon annan kunna förklara då när du inte förstår öht?tips läs @tuaphua´s inlägg i bettlösa trådar.
 
Fast om man inte förstått lär inte 100 trådar till hjälpa!
Nähä så för att förklaringarna inte varit begripliga för alla så är de korkade? Det kan inte bero på att man inte förstår vad som menas då det blir mycket tekniskt och saknas tydliggörande bilder/filmer så man kan se skillnaden? Men jag är säkert dum i huvudet precis som du påstår konstigt bara att det inte märkts inom andra områden :confused:
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 609
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 696
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 878
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 059
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp