Först sjuk, sen vabb

Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen!

Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min chef sa tydligt att du måste vara hemma vid minsta lilla symptom, självklart sa jag. Dottern blev sjuk strax efter. Jag hade feber och kraftig hosta men negativt covidtest. Var hemma i två veckor och efter det fick dottern gå tillbaka till förskolan. Förra veckan fick dottern rond två av förkylningen så denna vecka vabbar jag. Jag har inte ens hunnit gå till nya jobbet än och skäms så otroligt mycket för att ringa chefen varje vecka.

Då tycker personen som kallar mig lat att jag kan skicka barnet till svärföräldrarna men de har ju egna jobb och vill ju absolut inte bli sjuka och att skicka henne till mormor gör jag inte heller. Sunt förnuft i dessa tider tycker jag. Blir bara så otroligt arg och ledsen. Klart jag vill jobba men vill ta mitt ansvar och inte smitta ner folk i min omgivning med varken covid, influensa eller förkylning.
 

Ta inte åt dig! Du gör rätt. Jag har aldrig använt någon anhörig som barnvakt åt sjukt barn. Men du kan ju fråga din nära anhörig som sa så om hen vill passa ditt sjuka barn medan du går till jobbet? Gissningvis är hen inte så intresserad av det.
 
Ta inte åt dig! Du gör rätt. Jag har aldrig använt någon anhörig som barnvakt åt sjukt barn. Men du kan ju fråga din nära anhörig som sa så om hen vill passa ditt sjuka barn medan du går till jobbet? Gissningvis är hen inte så intresserad av det.
Klockrent!
 
Ta inte åt dig! Du gör rätt. Jag har aldrig använt någon anhörig som barnvakt åt sjukt barn. Men du kan ju fråga din nära anhörig som sa så om hen vill passa ditt sjuka barn medan du går till jobbet? Gissningvis är hen inte så intresserad av det.

Hen bor i Norge och tycker att lite virus har ingen dött av. Tror hen missat något :angel:

Sist jag smittade min mamma med influensa blev hon allvarligt sjuk. Inget jag vill göra om. Vi träffades ute i tio minuter och stod några meter ifrån varandra och hon var sjuk i tre veckor, var allmänpåverkad i flera månader. Aldrig mer!
 
Hen bor i Norge och tycker att lite virus har ingen dött av. Tror hen missat något :angel:

Sist jag smittade min mamma med influensa blev hon allvarligt sjuk. Inget jag vill göra om. Vi träffades ute i tio minuter och stod några meter ifrån varandra och hon var sjuk i tre veckor, var allmänpåverkad i flera månader. Aldrig mer!

Jag förstår dig. Jag hade nog fräst ifrån om nån sa så till mig.
 
Jag tror tyvärr att det här kommer bli mer problematiskt framöver. Själv är jag vaccinerad och tycker ändå att jag inte vill utsätta mig för vad som helst (är bjuden på ett intressant event nästa vecka men avstår för det kommer bli trängsel). Jag försöker handla när det är färre i butiken, håller extra avstånd etc.

Men jag har ju faktiskt blivit osams med äldre "släkting" för att vi - när vi kom på spontant fikabesök - ville sitta ute (som vanligt), men det tyckte den besökte inte var aktuellt och blev skitförbannad och slängde igen dörren i huvudet på oss. Detta var före vaccinets tid och vederbörande tvärvägrar vaccination och utsätter sig heller inte för mer än veckohandlingen på torsdag f m (alltså lite folk i butiken).

Jag hade haft svårt att leva med vetskapen att jag smittat någon skör, enbart för att kaffe är gott (typ). Och jag tror fler och fler kommer att få vända sig till sitt samvete i frågan - för nu släpper ju alla restriktioner och "allt är som vanligt".
 
Folk alltså! Min kollega var också hemma i tre veckor, först sjuk, sen vab. Och vi tyckte bara synd om henne och saknade henne på jobbet! Det är ju inget man väljer och det är ju oftast ingen dans på rosor att vabba heller 🙄 Inte heller att vara sjuk!

Själv vabbade jag nästan hela förra veckan, blev nu sjuk själv och blir säkert hemma resten av den här veckan.

Före Corona fick jag vabba i tre veckor pga magsjuka (var även sjuk själv, hela familjen). Kom till jobbet och presenterade mig ”Hej, jag jobbar visst här” 😁

Innan jag fick barn kunde jag inte förstå hur sjuka barn kunde vara. Nu vet jag!

🤗
 
Jag önskar verkligen att alla mina kollegor som har barn och vabbar om vartannat hade resonerat som du och faktiskt stannat hemma när de är sjuka, istället för att vara hemma med sjuka barn och sen gå till jobbet när de är sjuka själva och smitta ner mig och alla andra kollegor. Så ta inte åt dig av vad din släkting säger, du har gjort helt rätt! Särskilt med tanke på pandemin, man ska verkligen inte gå till jobbet, eller någon annanstans, sjuk just nu.

Vi har ett jobb där jag inte direkt påverkas om mina kollegor är borta, jag kan liksom sköta min del ändå. Då tycker man ju bara synd om dem för att de kommer efter själva.

Har din släkting helt missat att man inte ska skicka sjuka ungar till gamla mor- och farföräldrar, det har ju inte tjatats om något annat under hela pandemin? Så små barn är ju dessutom garanterat inte vaccinerade och kan sprida smittan vidare utan att vara direkt jättesjuka själva. Tycker @Lingons förslag var bra, föreslå att släktingen kan ju passa din unge då så kan du gå till jobbet, hen lär inte nappa på det förslaget. :devil:
 
Tyvärr bor släktingen i Norge. Hen själv tycker väl hen är så himla bra som har ett välbetalt jobb och går till jobbet oavsett. Hen är dessutom själv på jobbet rätt ofta. Hen har inga barn och gud förbjude att hen får några.

Jag ska jobba i en liten butik med en chef som dessutom sa tydligt till mig att hon haft cancer och behandlas för det och att jag ska vara hemma vid minsta lilla symptom. Jag har dessutom minst en människa till jag ska jobba med och jag kommer träffa kunder. Då vill jag vara hundra procent frisk. Butiken påverkas inte av att jag är hemma, jag arbetstränar och får inte stå i kassan.

Jag printscreenade mitt bokade covidtest till min anhörig igår och skrev även att jag får nog vara lat ett tag till. Hen har inte svarat :angel: Den här förkylningen går liksom bara runt i familjen verkar det som.
 
Tyvärr bor släktingen i Norge. Hen själv tycker väl hen är så himla bra som har ett välbetalt jobb och går till jobbet oavsett. Hen är dessutom själv på jobbet rätt ofta. Hen har inga barn och gud förbjude att hen får några.

Jag ska jobba i en liten butik med en chef som dessutom sa tydligt till mig att hon haft cancer och behandlas för det och att jag ska vara hemma vid minsta lilla symptom. Jag har dessutom minst en människa till jag ska jobba med och jag kommer träffa kunder. Då vill jag vara hundra procent frisk. Butiken påverkas inte av att jag är hemma, jag arbetstränar och får inte stå i kassan.

Jag printscreenade mitt bokade covidtest till min anhörig igår och skrev även att jag får nog vara lat ett tag till. Hen har inte svarat :angel: Den här förkylningen går liksom bara runt i familjen verkar det som.

Ge dig in i nån diskussion med din släkting i Norge. Du har inget att bevisa. Säg bara att du inte tänker diskutera saken med hen. Om hen inte ger sig så hade jag sagt (lugnt men bestämt) att jag inte tänker diskutera det men eftersom hen envisas så kommer jag lägga på luren. Sen hade jag önskat hen en bra dag och sagt hej då. Artigt och lugnt.
 
Ge dig in i nån diskussion med din släkting i Norge. Du har inget att bevisa. Säg bara att du inte tänker diskutera saken med hen. Om hen inte ger sig så hade jag sagt (lugnt men bestämt) att jag inte tänker diskutera det men eftersom hen envisas så kommer jag lägga på luren. Sen hade jag önskat hen en bra dag och sagt hej då. Artigt och lugnt.

Jag var bara tvungen igår. Nu tänker jag inte låta mig provoceras. Hen får tro vad hen vill.
 
Folk alltså! Min kollega var också hemma i tre veckor, först sjuk, sen vab. Och vi tyckte bara synd om henne och saknade henne på jobbet! Det är ju inget man väljer och det är ju oftast ingen dans på rosor att vabba heller 🙄 Inte heller att vara sjuk!

Själv vabbade jag nästan hela förra veckan, blev nu sjuk själv och blir säkert hemma resten av den här veckan.

Före Corona fick jag vabba i tre veckor pga magsjuka (var även sjuk själv, hela familjen). Kom till jobbet och presenterade mig ”Hej, jag jobbar visst här” 😁

Innan jag fick barn kunde jag inte förstå hur sjuka barn kunde vara. Nu vet jag!

🤗

Sjuka barn är något aldelles extra. De är rastlösa, lite griniga och vill göra saker de inte kan. Här tjatas det väldigt mycket om mormor och farfar just nu, jag funderar starkt på att sätta i öronproppar. Sen att de regnat mängder den senaste tiden gör ju inte saken bättre, då är det ju inne som gäller. Jag hoppas att vi har skaffat oss ett riktigt bra immunförsvar efter den här förkylningen så vi kan få vara friska ett tag.
 
Så, jag är fortfarande sjuk. Två negativa covidtest senare. Blir galen på det här. Vet inte om jag minns hur det är att vara frisk längre.

Chefen är dock mycket tacksam över att jag håller mig borta.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 480
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inte för att vi planerat något på nyår men jag vill ändå att den här förkylningen viker hädan. Jag kommer garanterat hosta sönder ett...
Svar
7
· Visningar
835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp