Första klinikbesöket

mian1

Trådstartare
Jag har haft en evig tur med mina hästar och de har inte varit sjuka eller skadade, för än nu. När stora pållan hämtat sig från sin hälta så är det den lilla flickan som fått problem med tänderna. Den halta hästen var det ju ingen fara med och vi behövde aldrig åka till klinik med henne, men den lilla måste vi fara med i morgon.
Jag har aldrig varit på klinik med häst förut - vad ska jag tänka på? Tack och lov är det inte min stora som behövde vara den första att åka med för hon kan bli SÅ bråkig. Den lilla ponnyn är otroligt snäll och väluppfostrad (det är en foderponny och det är därför inte jag som uppfostrat henne :o ) så det kommer säkert att gå väldigt lätt och smidigt.
Vi ska till Skara och ponnyn ska i första hand röntgas. Vad ska vi tänka på att ha med oss? Är det nån speciell stans man ska ta vägen eller är det lätt att hitta?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av Skara, men rent generellt är det väldigt bra att ha en MEDHJÄLPARE med sig när det ska röntgas. Då slipper personalen vara med och utsättas för strålning. (Om de ska vara med när X hästar/dag ska röntgas så får de ju rätt mkt strålning). Vissa kliniker erbjuder dock alltid hjälp, medan andra (t ex SLU Uppsala) blir rejält griniga om man inte har medhjälpare med sig för rtg.

Det krävs nämligen två personer inne i röntgenrummet när man tar bilderna. En som håller i hästen och en som håller i plåten. Det är inget alls avancerat så det går bra med en pappa eller mamma eller något. Det handlar om att hålla en plåt som sitter på ett långt handtag still där de säger till (de visar så det är enkelt). Så bara medhjälparen inte har Parkinssons och skakar hysteriskt eller är gravid och/eller under 18 år så är det lugnt (gravid och personer under 18 år får inte vara på röntgen).

Det kan också vara bra att ha med en kompis för att då är man TVÅ som lyssnar vad vet säger. MÅNGA gånger har jag varit på klinik, men bara hälften av det vet sagt har gått in för man är nervös, orolig, chockad, lättad etc, och då är det bra att ha en kompis med som också lyssnade så man kan fråga. Som när jag röntgat stoet och det gick in att det var en hovbensförsänkning, men jag kunde för mitt liv inte minnas på VILKET framben vet sa det var. Kompisen som var med var ju inte lika engagerad i hästen och sa direkt "Höger!". Så slipper man ringa vet och fråga "eh du, vad var det du sa eg".

I övrigt så oroa dig inte, de brukar förklara väl och vara väl skyltat. Jag kan inte hjälpa dig med just SKara tyvärr, men på samtliga kliniker jag varit (SLU Uppsala (Ultuna), diverse ATG-kliniker samt MK) så ska du först gå in och anmäla dig och fylla i papper (ha hästen försäkringsnummer med om du vill direktreglera!) och skriva in dig. Sen får du anvisningar om var du ska ställa hästen (de brukar ha dagboxar och då är det bara att ta en box som är tom, de visar var det finns) och sen så väntar du tills veterinären kommer och sen kommer han tala om precis både vad du ska göra och var du ska gå.

Men som sagt, ha gärna med en medhjälpare i någon form. Mamma, pappa, kompis, stallkamrat eller pojkvän eller vad som helst just för röntgen. Nu vet jag inte riktigt hur det är med tänder, men det skadar som sagt aldrig med ett extra öra, och rygg- och benröntgen så är en medhjälpare HÖGST uppskattad =)
 
Det är inget alls avancerat så det går bra med en pappa eller mamma eller något.

Så bara medhjälparen inte har Parkinssons och skakar hysteriskt eller är gravid och/eller under 18 år så är det lugnt


:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ursäkta, kunde inte låta bli! Du skriver så roligt ibland, och jag är tröttmössa för tillfället :D
 
Både jag och maken åker, båda är över 18 och ingen av oss har Pakrinson :D Till och med jag kan nog klara det här veterinärsbesöket eftersom det redan är konstaterat att hästen INTE dör i en plågsam sjukdom utan hon har förmodligen en inflammation i en tand. Dessutom gör röntgen inte ont och hästen är otoligt snäll, trygg och väluppfostrad så jag behöver inte oroa mig för att hon ska sparka sönder utrustning och personal.
 
På den klinik jag varit har jag bara haft med eget hö att ge pållan i väntboxen. Allt annat har de upplyst mig om innan (som att jag skulle ta med en ickegravid medhjälpare vid röntgen). I behandlingsrummen har de till och med havrehinkar om hästen behöver distraheras lite.

mandalaki
 
Ponnyn kan inte tugga ordentligt så vi tar nog inte med så mycket hö :( Hon får pellert uppblött i vatten så vi kanske ska ta lite sånt med oss? Det är veterinären som bokat tid på kliniken så vi har inte fått nån information alls om vad vi ska göra.
Har pratat med ägarinnan och hon följer med oss. Det känns skönt! Veterinären har också gjort klart att det inte är en skada som vi vållat hästen utan något som kommer inifrån. Det är i alla fall synd om vår lilla söta ponny :cry:
 
Det här med mat. FRÅGA innan ni ger hästen mat i boxarna på kliniken. End el kliniker vill INTE att man ger hästen mat i väntboxarna eftersom det kan komma in hästar som INTE ska äta innan undersökning, och då är kvarglömt hö eller minsta höstrå inte alls bra. T ex MK vill INTE att man fodrar hästarna med hö/hösilage i väntboxarna. (Ultuna säger ingenting).

Och jag tycker personligen man gärna kan låta bli, det står ofta hästar mittemot etc som kan bli upprörda om en annan häst får mat. Äta kan de göra i transporten! (Vill man inte ha mat när man åker, om man har hö t ex) så låt dem äta 20 - 30 minuter innan man åker hem.

Är det tandundersökning så skulle jag helelr inte ge mat, de vill ha munhålan fri från foderrester då med =)
 
Fast jag har inte haft med hö för att pållan ska få ett mål. Bara för att hon ska ha något att göra i en främmande och lite stressande miljö.

mandalaki
 
Kom bara ihåg en sak då det gäller hö på en klinik. Är hästen cedererad så SKA ALL mat bort ur boxen.

Sedan ska du göra ett gott intryck på veterinären, uppträd seriöst och lungt. När det sen blir dax för konsultation med veterinären så ska du fråga vet om allt, inte komma hit dagen efter och ställa en massa frågor här för det ger inget :smirk:. Vet har sett hästen osv, det är h*n som du ska fråga och få klarhet i allt innan du åker därifrån
 
...Fast OM man trots allt missar en fråga man borde ha ställt (kan ju hända den bästa att man kommer på något i efterhand) så tycker i allafall jag att det är bättre att ringa vet dagen därpå än att bara gå och undra...
 
Jo, självfallet :). Jag menade att man ska fråga vet istället för att komma hit och fråga som många gör efter sina klinikbesök.
 
Kom bara ihåg en sak då det gäller hö på en klinik. Är hästen cedererad så SKA ALL mat bort ur boxen.

Det där med sederade hästar är intressant. Jag har hört från "ingen mat på MINST två timmar, sen lite mat och inte ordentligt med mat förrän om minst 4 timmat" till "Javisst kan den äta hö i transporten hem, INGA problem!" 30 min efter sedering. Och alla påstående däremellan, och samtliga från veterinärer.

Intressant att det skiljer så mycket.
 
Jag lovar att vi ska fråga ut veterinären ordentligt!!! Den som var här i morse var det ingen idé att fråga eftersom hon inte visste vad som var fel utan gissade på inflammation i en tand eller nåt liknande.

Men för säkerhetsskull ska vi inte ta med hösilaget in i boxen utan hon ska i så fall få mat med sig inne i transporten. Det är en sån cool ponny att jag säkert tror att hon står snällt ändå.
Tur i oturen att det inte var min stora pålla för då hade de varit tvugna att plegga både mig och hästen :crazy: Men nu ska som sagt ponnyns ägarinna också med och hon ska dessutom köra transporten eftersom elkontakten till vår dragkrok helt plötsligt var kass. Allt på en gång :( Skönt i alla fall att ponny-matte följer med mig. Hon är inte så sjåpig som jag är :o
 
På kliniken där jag var så sa de att ätandet i sig inte var nån fara - det var bara just höet man skulle plocka bort så att hästen, medan den fortfarande var groggy, inte fick ett höstrå i fel strupe.

mandalaki
 
Beror väl på hur mycket dom får och hur effekten blir

Fölis fick först 0.5 ml domesedan i.v. Ingens törre effekt. Sen fick hon 1 ml pleg i.m. Sen var hon ett redlöst fyllo och raglade vilt. Stöttades av tre pers in på röntgen och raglade ändå kors och tvärs över löpargången och gick sen rakt in i väggen så det tjongade om det för hon inte hann få hejd på sig själv.

Var så väck i 30 minuter och undersöktes. Sen in i box i 20 minuter där hon stod och lutade sig mot en vägg.

Där undrade jag lite försynt vet hur lång tid hon trodde det skulle ta innan jag vågade lasta, men vet tyckte "Det kan du göra nu, ut med henne i friska luften några minuter ska du se att hon piggar på sig".

Efter fem minuters promenad i friska luften så var hon loj men inte raglig etc. Stannade man ställde hon sig och sov dock. Men enligt vet inget som hindrade att hon varken åkte eller åt i transporten.

Och hon åkte (lös i urplockad transport) och åt hela vägen hem utan problem.

Däreför jag undrar hur det egentligen ligger till med det där, jag har sett hästar som fått lite bara så de blir lite loja få de där 4 timmars förhållaningsorderna etc.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp