Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

MiniLi

Trådstartare
Jag tänkte ringa runt till lite uppfödare och fråga om vi får komma på besök. Men eftersom att det är första gången vi gör detta med att köpa valp så vill jag inte riskera att stå där som en dumstrut utan att veta vad man ska fråga :o

Vilka frågor får jag abslout inte glömma?
Vad ska jag inte fråga? (vill ju inte skrämma bort dem :p)
Övrigt?

Priset, är det normalt att fråga om det redan från början?
(och hur mcket brukar en Rhodesian Ridgeback kosta?)

:laugh:
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Grattis till ett utmärkt rasval ;)

I första hand skulle jag, om jag var du, kolla upp den tilltänkta kennelns hundar i SKK hunddata. Där kan du se HD och AD statistik och även utställnings/lydnads/spår- samt MH-resultat. Jag skulle först och främst börja med det och då inte bara föräldradjuren utan även syskon till dem, tidigare avkommors resultat etc.

Det jag skulle kolla specifikt är ju då hur statistiken ser ut för HD och AD och MH. Hur ser tillgängligheten och avreaktionerna ut. Skotträdsla? Utställningsresultat - finns det många 2:or eller 3:or eller t o m 0:or, varför?

När du sedan kommer till uppfödaren så är det viktigt att du tänker på hur deras hundar bemöter dig. Det är vanligt att bli utskälld och att hundarna är något reserverade till en början men efter en stund (när de "lärt känna dig") så ska de vara tillgängliga och vänliga mot er. De ska inte vara skygga eller rädda.

Fråga hur det ser ut med allergier i den uppfödarens linjer eftersom det kommer mer och mer sådant tyvärr. Jag skulle kräva att få ett ordentligt svar och inte bara att det viftas bort eller kringgås. Finns det allergier hos syskon, föräldrar eller dyl.? (syns ju tyvärr inte på hunddata).

Fråga hur uppfödaren ser på mentaliteten hos rasen och vad utmärker dennes hundar. Vad är viktigast i dennes uppfödning (här skulle jag vilja ha svaret att mentaliteten och hälsan är viktigast, utseende är sekundärt).

Överhuvudtaget ska man kunna fråga om allt, uppfödaren ska inte bli besvärad över några frågor tycker jag. Känns det som att du inte får ärliga svar, eller svar alls så skulle jag iallafall leta vidare i sådana fall. Man måste känna att det går att lita på uppfödaren - ärlighet är mkt viktigt.

Om allt känns bra så skulle jag i sista hand ringa upp några tidigare valpköpare och fråga om de är nöjda med sina hundar, uppfödaren osv. Välj inte ut valpköpare genom att fråga uppfödaren om vilka du kan ringa utan välj ut några slumpmässigt via hunddata, många har namn och tel.nr med där.

Vad gäller priset så har jag hört priset från 13.000 ända upp till 18.000 i år. :crazy: Helt sjukt tycker jag. Jag själv skulle inte betala 18.000 om inte föräldrarna var mkt meriterade eller det är importer eller dyl. men det är ju jag det. Priset ska man också kunna fråga om även om jag inte skulle ställa det som första fråga ;)

Har du fler frågor så är det bara att fråga på :)
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

En viktig sak tycker jag är att ni har funderat klart vad ni vill göra med valpen. Ska den vara ren sällskapshund eller vill ni tävla med den. Och vad vill ni tävla med den i så fall.

Så att ni själv vet vad ni söker i en valp och lättare kan få hjälp att välja ut en valp som passar er.
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Jag tog i princip alla frågor när vi väl åkte dit och hälsade på. Frågade om föräldrarna innan då det mest stod om tikarna på uppfödarens hemsida.

Ytterligare en fråga (förutom de du redan fått tips om) som kan vara intressant är väl hur många intresserade uppfödaren har/hur stor chans det är att ni får en valp. Lite beroende på hur långt det är tills valparna kommer och hur pass mycket ni bestämt er själva.
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Tack för ditt utförliga svar! :banana:

Det jag tycker är svårast är det här med linjer. Jag vet ju ingenting om vilka linjer som är bra och vilken typ av hundar som kommer från olika stammar..
Tycker du att det är något som jag bör lära mig mer om eller kan jag gå på vad uppfödare och tester berättar?

Och kan passa på att fråga, tycker du att en RR nybörjare bör välja hane eller tik? Eller ska vi bara gå på individ?
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

En viktig sak tycker jag är att ni har funderat klart vad ni vill göra med valpen. Ska den vara ren sällskapshund eller vill ni tävla med den. Och vad vill ni tävla med den i så fall.

Så att ni själv vet vad ni söker i en valp och lättare kan få hjälp att välja ut en valp som passar er.

Det här är ju svårt men jag har tänkt att säga att vi främst söker en sällskapshund men vill eventuellt kunna ställa ut och tävla i framtiden.
Det känns som att det är svårt att veta innan man har provat.. Och jag vet inte ens VAD man kan tävla i mer än agility :p

Jag tog i princip alla frågor när vi väl åkte dit och hälsade på. Frågade om föräldrarna innan då det mest stod om tikarna på uppfödarens hemsida.

Ytterligare en fråga (förutom de du redan fått tips om) som kan vara intressant är väl hur många intresserade uppfödaren har/hur stor chans det är att ni får en valp. Lite beroende på hur långt det är tills valparna kommer och hur pass mycket ni bestämt er själva.

Det var ett bra tips, får jag inte glömma!
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Du har redan fått många bra svar. Tänkte bara på det att det kryllar ju av hundbloggar om just RR´s från alla möjliga uppfödare, så där går det ju att med enkelhet få kontakt med folk som köpt valp tidigare. :)

Min kompis gav 14 000 för sin som har välmeriterade föräldrar och så där, det tyckte jag kändes rätt rimligt. Men Zoya sade, kanske inte det man ska fråga först iallafall. ;)
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Men säg just det då, ang. användningsområden alltså. Att ni i första hand är ute efter en sällskapshund men vill testa på lite av varje, så det är bra om den kan tänkas passa till det mesta. Om du vill ställa ut tex är det ju bra om den inte har några diskvalicerande fel, men den kanske inte behöver förutsättningar för att få varenda titel som finns? (om du inte vill ta fina priser med den också, såklart).
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Och kan passa på att fråga, tycker du att en RR nybörjare bör välja hane eller tik? Eller ska vi bara gå på individ?

Det är en smaksak. Hanar blir ju ganska mycket större och tyngre än tikar så det är klart jobbigare att ha en ouppfostrad hane än tik ;) men så länge man tar detta med uppfostran på allvar så spelar DET ingen större roll.

Hanar brukar beskrivas som lite "mammigare" än tikar som är mer självständiga och envisa.
Många hanar har problem med hanhundsaggressivitet men har även stött på en del tikar som inte tål andra tikar. Tikar löper och hanar skvätter.

Med detta sagt att det är totalt en smaksam. Man ska välja det man vill ha helt enkelt. Sen får man förklara för uppfödaren att man är novis och vill kanske ha en lite lugnare individ eller vad det nu kan vara.
Be uppfödaren om hjälp att "välja! ut en bra individ för er. Uppfödaren ser ju valparna 24/7 och vet hur de är i sitt sätt och temperament - till skillnad från valpköparna som bara träffar dem en kort stund ett par gånger innan de får hem valpen.
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Om du planerar valp på lite längre sikt så är det alltid bra att be att få delta på eventuella "kennel-träffar"/"kennel-läger" eller liknande aktiviteter. Där får du möjlighet att se ett större antal hundar ur uppfödarens linjer vilket gör det enklare att se med egna ögon vilka framträdande "drag" som går igenom hos uppfödaren.

/Swat
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Okej, hur hittar man dessa aktiviteter?
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Genom att kontakta rasklubben, intressanta kennlar och/eller ägare till hundar som "är som den hund du skulle vilja ha" och fråga om/när träffar ordnas.

/Swat
 
Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?

Okej, hur hittar man dessa aktiviteter?

det är nog inte så jättevanligt med "kennel-läger" och dyl. inom vår ras, inte som jag förstått att t ex schäferkennlar har.
Däremot så kan du gå in på rasklubbens hemsida www.srrs.org och gå därifrån in på lokalklubben som finns i ditt område - de brukar anordna träffar lite då och då.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 432
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 529
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 892
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp