Första natten ni delar på föl o sto

Rotterö

Trådstartare
Hur många timmar får de vara i sär 1 natten ni delar på föl och sto.
Är en natt på 11 12 tim för mycke första gången de delas på.
Min gubbe är nu 5 mån och jag skall dela på dom natte tid bara .
 
Sv: Första natten ni delar på föl o sto

Nej, det är inte för länge tycker jag. Man nattar ju så olika i olika stall...När jag delade sto och föl nattetid, så hade jag även en nattlampa så fölet inte skulle bli orolig att först bli skiljd från mamma och sedan beckmörker. Det var ganska bra tycker jag.
 
Sv: Första natten ni delar på föl o sto

Bar
Nu står de i egna boxar. Fölet står kvar i boxen där han o mamma stått. Han känner sig trygg där.
Har kollat till dom nyss. han äter lugnt ännu.
Skall kolla innan jag kollar till min kudde.

Detta är nog bra. Stot äter upp all mat själv. Hon är för rund nu. Fölis måste få äta i lugn o ro.
Han får gå in o snutta direkt i morgon bitti.
Hoppas hoppas detta fungerar bra nu .
 
Sv: Första natten ni delar på föl o sto

Min erfarenhet säger att man kan väll ta det lite i taget och varför just en så stor utmaning som en hel natt första gången?

Varför inte ställa in dom på dagen nån timme för att se hur föl och sto reagerar? Om dom nu inte har gjort det innan då.
Och sedan öka tiden undan för undan och sedan om allt går bra så kan dom stå en hel natt.

Såklart att det kan skrikas i början osv, men det brukar väl mest vara första gången/gångerna..
 
Sv: Första natten ni delar på föl o sto

Givet vis så har sto o föl provat på dagen.
När jag är ute o rider är fölet inne i boxen 11/2 timme ensam. Äter då sin mat.
Fungerar bra.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 916
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 009
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp