Första...och sista ridturen på länge

havreflinga

Trådstartare
Idag red jag för första gången igen på nästan ett år. Jag slutade rida tidigt i senaste graviditeten. Mest för att tiden saknades när jag hade en ettåring hemma och både jag och pappan jobbade.

Nu är bebisen fyra månader och jag har börjat längta efter att rida igen. Så medan mormor och morfar gick en promenad med barnen tog jag en tur i vårvädret.

Min häst är fantastisk. Trots att han stått i nästan ett år (och dessutom är 19 år) känns han precis som vanligt. Han blev förstås jätteglad när han fick lämna den trista vinterhagen, och jag återupptäckte vilken härlig frihetskänsla det är att rida.:love:

Men ikväll fick jag smärtor i axeln och över högra bröstet. Sådär så det högg att jag fick svårt att andas. Min högra axel är min svaga punkt, och nu när jag burit på småbarn i två år är den förstås mer sliten än vanligt. Ridningen (som oxå brukar fresta på axeln) blev antagligen droppen.

Jag ska vara föräldraledig året ut, så att vila axeln är inte att tänka på. Men allt onödigt slitage, utöver bära barn, måste nog tyvärr undvikas, så ridningen får vänta.:(
 
Sv: Första...och sista ridturen på länge

Vet du om vad det är för fel på axeln eller har du bara ont utan att söka hjälp?
Jag har haft problem med min höger axel under många år, men struntat i att söka hjälp, men till slut bestämde jag mig för att jag var värd bättre än att ha ont och kom så småningom till en sjukgymnast och nu har jag tränat upp musklerna i axeln så jag har inte alls lika ont längre.

Så har du inte sökt hjälp så tycker jag att du ska göra det!
 
Sv: Första...och sista ridturen på länge

Rida m enhandsfattning-har du provat det?
Jag gick en kurs med en tjej som pga hjärnblödning och därigenom försvagad i ena sidan red med en specialtygel.
 
Sv: Första...och sista ridturen på länge

Visst är det skönt med så goa hästar, som sköter sig till 100 % trots att dom stått i månader :). Själv har jag också kört igång lite smått, och hästen känns på precis som om jag red igår (var 9 månader sedan).

Jag börjar fundera på vilket sätt du belastar axlarna när du rider? Jag kan inte komma på att jag någonsin belastar axlarna, men så rider jag western.. Kanske du skulle testa rida med enhandsfattning som Luff skrev, kanske prova westernridning *reklam reklam* :).
 
Sv: Första...och sista ridturen på länge

Jag har också problem med min högra axel och det blir värre om jag rider mycket. Men i vintras började jag gå till en sjukgymnast och tränar du axeln och jag måste säga att det har blivit bättre.

Gå till en sjukgymnast som visar dig hur du ska använda axeln rätt och hur du tränar upp axlarna så att de blir mer hållbara. Det är övningar du kan göra hemma som tar 5 minuter om dagen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 261
Senast: Snurrfian
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 287
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp