Bukefalos 28 år!

Förstärka eller korrigera hårfärg med färginpackning?

DeadSerious

Trådstartare
Jag har nyligen färgat håret brunrött (till er som läste min tråd innan färgningen - I did it!) och trivs super med färgen! Däremot har den bleknat ganska mycket, och det blonda (var väldigt blond innan färgningen) har från början skinit igenom en del fram i luggen där jag var som ljusast. När färgen var ny var det inget som störde, men nu när den bleknat tycker jag att det ser lite tråkigt ut.

Har beställt en ny hårfärg, Garnier Olia i färgen Intense Mahogany som jag tänkte slänga i imorgon kväll för att förstärka färgen och förhoppningsvis täcka de ljusa skiftningarna.

Min fundering nu är dock huruvida man kan bibehålla (undvika att den bleknar), och eventuellt korrigera färgen lite, med någon form av färginpackning. Har tittat till exempel på Revlon Nutri Color creme, den finns i färgen mahogany som jag tänker mig borde bli bra om jag bara vill underhålla färgen och undvika att den bleknar. Däremot funderar jag på om det går att korrigera så att jag får mer röda eller bruna toner med hjälp av färginpackning om jag inte är 100% nöjd med färgen som blir efter färgningen? Tänker att jag då köper färginpackningen i Copper, brown, kastanie intensiv eller fire red beroende på vilka toner jag önskar mer av. Mitt problem är dock att jag inte hittar några bilder på färgerna som färginpackningarna ger, hittar bara på förpackningen vilket ju inte säger så mycket. "Kastanie intensiv" som exempel kan ju vara lite vad som helst, känns det som. Precis som mahogany kan skilja mycket i hur röd den är.

Jag undrar alltså:
* Fungerar färginpackningarna även som balsam? Tänkte mig att jag skulle lägga i det istället för balsam och ha i det i duschen några minuter någon gång i veckan. Jag vill ju inte att färginpackningen ska ”ta över” utan bara förstärka eller lägga till någon ton till den ”ursprungliga” färgen, så tänker att jag inte behöver ha i den så länge. Däremot så kräver mitt hår balsam, det blir ohanterbart annas. Vore skönt att slippa både färginpackning och balsam!
* Finns det någonstans man kan se hur färgen blir på hår? Går utmärkt om det finns några slags produktbilder, behöver ju inte vara 100% korrekta utan bara så att man har en aning om vilken färg den ger.
* Är Revlons inpackningar ”dom bästa” till det jag tänker mig, eller finns det någon annan som borde fungera bättre till det jag vill ha den till?
 
Sv: Förstärka eller korrigera hårfärg med färginpackning?

Jag har provat fire red och purple red. Sånt här resultat gav de på mig:
7ec6a94b.jpg

Fire red på rödbrunt/röd dassigt hår.

bafff797.jpg

Purple red på färgen som jag hade på bilden innan.

Jag har bara testat dessa två nyanser men som du kan se så kan färgbomben färga rejält. Jag har bara provat Revlons färgbomber så kan inte uttala mig om någon annan. Jag skulle säga att man lika väl kan använda de som balsam.
 
Sv: Förstärka eller korrigera hårfärg med färginpackning?

Tack för svaret, det verkar ju toppen!
Ska beställa en och testa så fort jag vet hur färgen blir imorgon, förhoppningsvis blir jag nöjd och kan köra på mahogany bara för att förstärka och behålla färgen :) Känns svårare att veta hur färgen blir om jag ska försöka mig på att rätta till!

Hur väl håller färgen?
 
Sv: Förstärka eller korrigera hårfärg med färginpackning?

- Nej man ska aldrig använda en inpackning som balsam. Balsamets uppgift är att stänga fjällskiktet som schampot öppnar upp. Använder man inte balsam så får man ett skörare hår som slits snabbare och färgen håller sämre. Inpackning använder man mellan schampo och balsam för bästa resultat

- Frisörerna som säljer färgbomberna ska ha färgkartor för att kunna visa resultatet.

- Revlons färgbomber är riktigt bra, dock håller de inte speciellt många tvättar så att färga för förändring med dom blir jobbigt då lär du använda dem vid varje tvätt. För att bara underhålla färgen så funkar de hur bra som helst.
 
Sv: Förstärka eller korrigera hårfärg med färginpackning?

Tack för svaret, det verkar ju toppen!
Ska beställa en och testa så fort jag vet hur färgen blir imorgon, förhoppningsvis blir jag nöjd och kan köra på mahogany bara för att förstärka och behålla färgen :) Känns svårare att veta hur färgen blir om jag ska försöka mig på att rätta till!

Hur väl håller färgen?

Nu vet jag inte alls vilken färg du har men mahognyn blir ganska så mörk och intensivt mahognyröd.
Färgen håller 3-5 tvättar. Jag tycker den släpper snabbare.
 
Sv: Förstärka eller korrigera hårfärg med färginpackning?

Då har jag lärt mig ngt nytt idag också! :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har mörkt hår, nästintill svart och gjorde en dip-dye färgning för ca 3 månader sedan. Nu har min rosa/röda färg i topparna bleknat...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tyckte jag behövde lite omväxling och skulle alltså byta hårfärg. Köpte nån rödare röd än den jag brukar ha. Mitt hår är tonat förr...
Svar
6
· Visningar
7 775
Senast: Septicemia
·
Kropp & Själ Idag har jag varit till frissan och fixat en ny hårfärg! Men jag blev lite fundersam så jag hoppas verkligen att ni vill hjälpa mig med...
Svar
10
· Visningar
1 735
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Förlååååååt, men här kommer ytterligare en hårfärgstråd från mig :o För er som läst min/mina (:angel:) andra trådar så har jag...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp