Hårfärger..!

Asko

Trådstartare
Idag har jag varit till frissan och fixat en ny hårfärg!
Men jag blev lite fundersam så jag hoppas verkligen att ni vill hjälpa mig med att besvara ett par frågor! :bow:

Jag har nämligen en gång tidigare blonderat håret med hjälp av en "mössa"(?) med hål i, gjorde svinont men resultatet blev väldigt bra! Färgen var väldigt ljus och slingorna syntes inte ens. Då hade jag aldrig färgat håret innan. Blev svinnöjd.
Nu ville jag alltså göra det igen. Men nu hade jag lite gammal röd färg kvar längst ned på håret, talade om det för frissan och hon sa att det var inga problem. Och att slingor med folie skulle vara bäst, jag hade räknat med det då jag har långt och tjockt hår. Hon verkade dock ha i silverschampo efteråt (tror jag, luktade starkt iallafall) och när håret var blött tyckte jag att det såg lite väl rött ut. Men när det torkade så var det ju bättre. Dock så tycker jag ändå att de slingor som inte är färgade (alltså "borde" vara min naturliga hårfärg (mörkt blont)) är lite rödaktiga. Och de blonda slingorna är inte riktigt så ljusa som de var förra gången, lite mera rödaktiga. Fast det syns inte riktigt i alla ljus. Slingorna syns tydligare också. Men håret över huvudtaget har nu lite mera guld-/vetefärg än ljuust blont.

Frågade lite, men frissan sa att det skulle nog inte kunna bli bättre och att det var bara att vänta tills det växte ut och färga utväxten tills allt vuxit ur.
Men jag är ju nyfiken. Hur kommer det sig att de områden där bara min naturliga hårfärg hade varit innan blev lite rödaktiga? Kan den gamla röda färgen ha spridit sig från nedtill och upp?

Och måste man verkligen typ välja hårfärginriktning i livet om man har långt hår för att slippa vänta på att håret ska växa ut igen emellan etapperna? Typ välj nu ditt hårs öde i tio år framöver - rött eller blont? :p:banghead:
 
Angående att välja hårfärginriktning om man har långt hår så: mer eller mindre ja! Röda färger lämnar aldrig mitt hår helt, så då är det bara att vänta på att det ska växa ut = jag håller mig lååååååångt borta numera!
 
Jag har rätt kortklippt frisyr, som längst når topparna ner till axlarna. Jag färgar mitt hår knall rött (röd granat, permanent färg) varje höst och framåt våren bleker jag det och slänger i färgen askblond. (Permanent färg)
Beror nog helt på vilken kvalité man har på håret, men mitt hår tar inte stryk av färgning.
Skulle bli galet uttråkad av att vänta på att håret skulle växa ut.. ;)
 
Angående att välja hårfärginriktning om man har långt hår så: mer eller mindre ja! Röda färger lämnar aldrig mitt hår helt, så då är det bara att vänta på att det ska växa ut = jag håller mig lååååååångt borta numera!
Att det ska vara så surt :mad: Jag gillar båda färgerna och att variera mig!
Jag har rätt kortklippt frisyr, som längst når topparna ner till axlarna. Jag färgar mitt hår knall rött (röd granat, permanent färg) varje höst och framåt våren bleker jag det och slänger i färgen askblond. (Permanent färg)
Beror nog helt på vilken kvalité man har på håret, men mitt hår tar inte stryk av färgning.
Skulle bli galet uttråkad av att vänta på att håret skulle växa ut.. ;)
Avis! :eek: Fast jag vill inte bli askblond, utan platinablond. Hur har du gjort egentligen?

*kl*, typ
Jag har klurat och spanat in mitt hår i spegeln och har nog kommit fram till att det är min hårfärg som har blivit konstig (alltså de slingor som inte är färgade), alltså de har blivit mera gula :confused: Eller det är så lite att det inte riktigt syns men det märks tillsammans med min ansiktsfärg och i nästan alla ljus. Det blir helt enkelt lite konstigt med min ansiktsfärg :crazy: Försöker tänka positivt men det känns inte riktigt bra i magen.
Men jag har inte råd med ett frisörbesök till! Igår var en present från mina föräldrar så det känns ju lite surt. Ska jag gå dit igen och se om de vill rätta till det..?
Eller ska jag köpa ett paket "schwarzkopf blonde blondering ljus pärlblond 10.2" som ska tydligen absorbera gula toner?

Alltså, detta suger. Jag har haft en dålig känsla för klippning ända sen det blev katastrof en gång och tänkte att färgning känner jag väl mig ändå rätt trygg med - och så händer detta :meh:

Nåja, klippningen blev faktiskt bra iallafall :meh:
 
Först och främst, är du inte nöjd med färgen så tycker jag absolut att du ska gå tillbaka! Det är dyra pengar om man inte känner sig nöjd.

Jag färgar alltid hemma själv. Bleker med Mood ultrablond och har en påse på huvudet under verkningstiden. :) Har som regel att låta håret vila ett dygn mellan färgningar. :)
 
Tycker gott du kan gå tillbaka. Ett alternativ kan vara att gå till en annan frisör och fråga om de tror att ditt hår kan bli platina, om nu den första frisören påstår att det inte går.

Jag har tur med mitt hår som kan misshandlas nästan hur som helst utan att ta skada och är därför inte heller så brydd. Men jag brukar försöka lyssna på frisörerna och låta deras tips guida mig om jag får för mig att göra något själv. ;)
 
Klart du ska gå tillbaka om du inte är nöjd! Håret går man ju med varje dag och det är inget man kan ta av sig eller gömma. Frisörer säger de inte kan göra hit och dit men jag vet efter att ha vart och räddat mitt hår att de kan vist trolla det tar bara en jävla massa tid.. Det kan ju vara så att du inte har tänkt på färgen förrens du får en annan färg som skapar kontrast och då tänker du på de.

Efter att sedan jag var 14 år konstant färgat mitt hår med allt från röda toner till blont och nästintill svart så bestämde jag mig för att bli min egen färg. Dels för att mitt hår var så trasigt av alla blekningar och för att jag är riktigt kass på att ta hand om mitt hår. Jag vet typ inte vad balsam och inpackning är.. Sen så hände en mardröm som gjorde att jag helt enkelt slutade lita på någon. Jag färgade alltid mitt hår på salong, efter att ha varit blond(slingat blont i flera omgångar) så blir topparna vääldigt ljusa och ser inge bra ut så jag tänkte att jag blir brunett ett tag. Frisören som förövrigt verkade hata sitt jobb slängde i en färg, utan att ha i rött och jag blev grön. Men hon kunde inte erkänna det själv. Hysterisk tog jag mig till en bra känd salong där avfärgning, slingning, toning och flera inpackningar räddade mitt hemska hår under 4,5 h och snodde halva min lön, Men det blev väldigt nära min naturliga färg och jag lät det vara. Vist det är en utväxt om man kollar noga men det är ingen som kan se den utom jag och den är nu nästan borta helt efter ett år och jag får beröm väldigt ofta för mitt fina välmående hår(som jag fortfarande misshandlar utan balsam), spar pengar och stresshormon på att slippa gå till frisören och färga.

Oftast glömmer man bort vad man har för färg, många säger att de har så tråkig färg men när håret får växa ut en bit och man är i solen ibland så är det inte så trist som man tror. Tycker många gånger folk pratar om vilken fin hårfärg de hade när de var små men hallåå jag lyckades ju få tillbaka den!?
 
Ja, jag ska nog gå tillbaka - jag hoppas bara att det inte blir några problem med pengarna, tar med mig kvittot och hoppas att de vill ta hand om sina kunder :crazy:

Ska den här gången visa en bild på mig själv med det platinafärgade håret för att riktigt få dem att förstå hur jag vill ha det. Och kräva en frisör som är bättre på färger :mad: Hoppas bara inte att min hårbotten blir för irriterad, den blev lite röd igår :crazy:

@Sofie.S Och det gör du med ditt röda hår? Fantastiskt att det inte blir orange/gult! :eek: Är impad!

@lizan Jag har lite sånt hår också, men jag vill ju gärna att det ska fortsätta vara så och inte bli förstört :D

@zoller Det tog redan igår en hel del tid, tog cirka 2-3 timmar så det kan jag förstå :grin:
Men när folk, som jag kan göra, pratar om sina naturliga hårfärger när de var barn så menar de den naturliga hårfärg de hade då och inte nu. Jag hade väldigt ljust blont (typ platina) och även typ hö-gult men nu är min naturliga färg mera mörkblont så det kan ju förändras :p Så om jag vill ha samma färg som barn så måste jag fylla på utväxten ändå :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker det låter som att blekningen antingen suttit i håret för kort stund, alternativt varit för svagt blandad. Tycker helt klart du ska gå tillbaka :)
 
Självklart ska du gå tillbaka. Ett dåligt rykte är det sista en frisör vill ha, och de vet vad som händer när kunderna får behandling de inte är nöjda med.
I bästa fall blir det en tråd på nätet (:p) med reaktioner, men där salongens namn inte skrivs ut. I värsta fall snackas det vitt och brett i kundens bekantskapskrets (släkt, vänner, kollegor o.s.v) om det dåliga resultatet efter ett besök på "salong x, frisör NN" och det sprider sig med världens fart. Läcker det ut på internet så blir konsekvenserna ännu större för salongen.
Så de har allt att vinna på att hjälpa en missnöjd kund på bästa sätt - om de får chansen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 531
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
2 997
Senast: Blimblom
·
Kläder & Bli fin Jag har tröttnat på långt hår nu. Det bara hänger rakt ned eller så har jag det i en knut mitt på huvudet. Är kass på att sätta upp...
2
Svar
38
· Visningar
3 136
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp