Bukefalos 28 år!

Kan man inte färga tonat hår?

tuaphua

Trådstartare
Jag tyckte jag behövde lite omväxling och skulle alltså byta hårfärg. Köpte nån rödare röd än den jag brukar ha. Mitt hår är tonat förr och nu köpte jag färg. Men jag har utväxt och resten är rejält solblekt. Så det var ingen större skillnad i färg på håret. Alltså tänkte jag att det här blir nog bra!
Nu sitter jag med knallrött i det som måste varit utväxten och resten en betydligt pissigare röd, ljusare också ser det ut som. Inte så jäkla hett!

Kan man inte färga tonat hår? Även om det är urblekt?

Hjälp! Jag måste ju köpa något imorgon och försöka reparera det hela. Ser inte klok ut!
 
Jag tyckte jag behövde lite omväxling och skulle alltså byta hårfärg. Köpte nån rödare röd än den jag brukar ha. Mitt hår är tonat förr och nu köpte jag färg. Men jag har utväxt och resten är rejält solblekt. Så det var ingen större skillnad i färg på håret. Alltså tänkte jag att det här blir nog bra!
Nu sitter jag med knallrött i det som måste varit utväxten och resten en betydligt pissigare röd, ljusare också ser det ut som. Inte så jäkla hett!

Kan man inte färga tonat hår? Även om det är urblekt?

Hjälp! Jag måste ju köpa något imorgon och försöka reparera det hela. Ser inte klok ut!

Nej det är inte alltid resultatet blir bra, för att färgen ska fästa bra måste du öppna fjällskiktet på håret, med en toning lägger sig färgen mer utanpå håret, färgning tränger ju mer in i håret.
Så har man tonat innan är där ju massa "gamla" pigment runt hårstrået som gör att färgen inte kan tränga in i strået.
Jag fick köra en varm inpackning (fettig inpackning som löste upp gamla silikoner mm som satt i håret, satt i en sådan där "värme grej" på salongen i 30 min med inpackningen, sen var det ett deep clensning schampo två gånger på det innan färgen sattes i)

Vill du färga hemma så rekommenderar jag att köra en liknande behandlig (de använde en inpackning från maria nila, kolorit linjen) som du kan ha i kanske 1 timme i torrt hår. Kör sedan med ett djuprengörande schampo (finns några olika, redken ska ha ett?) eller iaf med ett utan silikoner i! Sen i med färgen så får du troligtvis ett jämnare resultat om jag förstått det hela :)
 
Nej det är inte alltid resultatet blir bra, för att färgen ska fästa bra måste du öppna fjällskiktet på håret, med en toning lägger sig färgen mer utanpå håret, färgning tränger ju mer in i håret.
Så har man tonat innan är där ju massa "gamla" pigment runt hårstrået som gör att färgen inte kan tränga in i strået.
Jag fick köra en varm inpackning (fettig inpackning som löste upp gamla silikoner mm som satt i håret, satt i en sådan där "värme grej" på salongen i 30 min med inpackningen, sen var det ett deep clensning schampo två gånger på det innan färgen sattes i)

Vill du färga hemma så rekommenderar jag att köra en liknande behandlig (de använde en inpackning från maria nila, kolorit linjen) som du kan ha i kanske 1 timme i torrt hår. Kör sedan med ett djuprengörande schampo (finns några olika, redken ska ha ett?) eller iaf med ett utan silikoner i! Sen i med färgen så får du troligtvis ett jämnare resultat om jag förstått det hela :)

Men gud så bökigt!
Kan man tona färgat hår då?
Så kanske jag iaf kan få samma färg i hela..
Jag orkar inte hålla på så mycket nämligen.. :P
 
Har håret blivit slitet av solblekningen? Är det poröst kan färgen få problem att sätta sig iom att pigmenten inte har något att fästa i.
Annars tycker jag att du kan köra på med toning om du inte har grått hår som behöver täckas. En intensivtoning sitter ofta bättre än färg i ett porösare hår.
 
Men gud så bökigt!
Kan man tona färgat hår då?
Så kanske jag iaf kan få samma färg i hela..
Jag orkar inte hålla på så mycket nämligen.. :P


Har gjort något liknande en gång, slutade med hälften rostorange och hälften gulvitt. Inte roligt alls. Men det var efter att ha haft svart färg någon månad som började flagna bort, sedan avfärgning, och slutligen försök till att skapligt rädda heder och ära med en toning för att dölja den gräsliga avfärgningen.

Katastrof som slutade med att jag fick klippa bort en hel del. Men det behöver ju inte vara så illa för dig nu. Gå till frisör imorgon och be om hjälp?
 
Jag har gjort som du innan, tonat rött på rött och inte fått något vidare resultat. Då har jag bara färgat över med permanent hårfärg utan problem. Håret har hållit och inte förändrat kvalitet (synligt åtminstone). Särskilt bra är det nog inte men det har funkat för min del. :p

Mvh Misshandlat håret med allt från vitblondering till svartfärgning och neon-nyanser.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 121
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 833
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 566
Senast: Pilot
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp