Förstår hästarna att vi älskar dem?

Houdinie

Trådstartare
Det funderar jag på ibland... förstår min häst att jag älskar honom?

Vad tror ni?
Förstår djuren att de är omtyckta?


... bara en liten barnslig funderig såhär i vårsolen.... :)
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Det tror jag. Mest för att de verkar känna av så många andra känslor så tänker jag att de borde känna sig älskade också. Jag är inte så känslosam men desto mer logisk :p
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Älskade har jag kanske svårt att tro... men jag tror absolut att de känner att man är en Bra Varelse. Att de kan sätta vår närvaro i samband med att det dyker upp mat, att boxen blir ren, att man upplever intressanta saker, att man kan känna sig trygg och säker mm. :)
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Jag är helt övertygad om att de gör det.
Jag har haft hundar, hästar och katter i hela mitt liv, och ju äldre jag blir, desto mer övertygad är jag om att de har ett mycket rikare känsloliv än vad vi alls förstår. Genom åren har jag sett så mycket som har fått mig att inse det.

De där gamla föreställningarna, om att djuren mest går på instinkt, har jag övergett för länge sedan. Självklart har de begränsningar, men det har vi också, framförallt känslomässigt. Vi vill gärna sätta ord på allt och analysera hit och dit, bra i många fall, inte så bra i andra fall. Djuren känner och kommunicerar utan ord. Ibland är det överlägset.
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Tror definitivt att djuren kan känna ens känslor. Om dom genom kroppspråket kan uppfatta att man är stressad, arg och ett hot eller en obehaglig energi, så kan dom garanterat känna lugn, kärlek och glädje också.

Jag tror djur också har känslor, inte bara instinkter. Dom uppfattar så mycket mer än man tror. Tvekar man så kan man testa att tänka på olika saker medan man rider eller pysslar med hästen. Man märker skillnad!
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Ja det är jag helt övertygad om att de gör :) Däremot tror jag att de "tar" det på olika sätt. Min häst tex har först det senaste året börjat visa att han uppskattar mys och kel. Tidigare har han tyckt att det varit jobbigt och velat gå ifrån, nästan stelnat till lite. Men nu när han är lite äldre så kan han själv komma fram och snusa mig i ansiktet och lägga huvudet över min axel och dra in mig mot hans bringa för att få lite klapp och mys :p Det tog bara nio år...
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Nej, inte kärlek så som vi ser och känner. Att dom skulle känna kärlek är att förmänskliga dom. Däremot är jag säker på att dom finner oss trygga, bra, snälla eller vad man nu ska säga. Det är ju vi som kommer med mat och skydd bland annat.
Det är svårt att förklara vad en häst "känner" utan att just sätta mänskliga känslor på dom. :)

Min egen häst "älskar" alla som är snälla mot henne. Den som viftar med en morot för stunden är den hon går till. :) Fast jag inbillar mig ju ändå att hon trots allt "älskar" mig mest.
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Hästar eller djur känner inge kärlek så som vi känner kärlek.
Tacksamhet känner dom

De man ser i hästflocken är inte svartsjuka och intriger för 2 hästar är kära och otrohet och sånna känslotr som vi har.

Utan de vi ser är djurens lag, ett sto kan tillhöra en hingst ena dagen för att dag 2 tillhöra en annan för hennes hingst förlorade en kamp och sin flock.
Hon är lika glad dag 1 som 2.... så funkar inte vi människor direkt;)

Där funkar rang och inte något annat, är du född från ett sto som är hög i rang får du som föl en hög position självmant.

Är du sjuk och kan dra åt dig rovdjur stöter flocket ut dig... inge kärlek där inte.

Så man får inte förmänskliga hästar/djur.

Sova äta fortplanta sig är 3 saker som endast betyder något för en häst att bry sig om

Hästen står vid grinden klockan 14 inte för att den vill in.. utan för den vet att där inne finns mat(matinstinkt)
Ger du den samma mat samma tid ute mitt i hagen kommer hästen efter ett tag att flytta sig från grinden in till mitten av hagen vid samma tid.

Hästen gör alla konster vi lär dom för den får mat den får beröm den bli accepterad av sin flockledare(du)

Så den vet att du är den som ger den mat och ser upp till dig eftersom du är dess ledare och gör de du säger åt den att göra.

Den känner harmoni och får den ett lugnt liv är den glad och vill vi kalla detta på vårat människospråk för kärlek så visst då känner hästar kärlek.:)


Jag var smart och kom alltid ut med godis när jag köpte min häst.
Kunde gå in i hagen och bara ge lite godis och sen gå ut ur hagen och så in igen.

Detta resulterade till att min häst kopplade mig med godis och ville väääldigt gärna komma fram till mig när jag kom in i hagen= JAG slipper jaga häst i hagen:D

Så tyvärr.. det är inte mig hon älskar när hon kommer fram i hagen.. utan hon vill komma åt godiset=)
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

Det funderar jag på ibland... förstår min häst att jag älskar honom?

Vad tror ni?
Förstår djuren att de är omtyckta?


... bara en liten barnslig funderig såhär i vårsolen.... :)

Jag tror att hästar, djur i allmänhet iofs, förstår och känner så mycket mer än vi tror.

Människan har en övertro till sig själv..
 
Sv: Förstår hästarna att vi älskar dem?

I min nuvarande hästs fall så är det nog inte så att hon vet att jag älskar henne för här är det mer "jag är HENNES" ... Och att hon ÄR svartsjuk så fort jag hanterar andra hästar..

I min förra hästs perspektiv så jo han visste nog att jag höll av honom... Så många pussar som han fick ;)
 
Det funderar jag på ibland... förstår min häst att jag älskar honom?

Vad tror ni?
Förstår djuren att de är omtyckta?


... bara en liten barnslig funderig såhär i vårsolen.... :)

Inte alls barnslig fråga, tycker jag. Tvärtom, mer filosofisk än vad den verkar.

Om hästen känner sig älskad beror på vad man lägger i begreppet kärlek, tror jag. Om kärlek är att någon får en att känna sig trygg och att man känner på djupet att man kan lita på denne någon så tror jag att hästen känner kärlek till den som ger den en sådan känsla. Sen är det ju bra att de är lite "otrogna" eftersom de sällan stannar hos samma ägare ett helt liv. Och det är ju fint att tänka om man nån gång måste sälja sin pålle (hur kärleksfullt är det förresten att sälja någon?) att den älskar den mest som matar den bäst :-)
 
Jag tror absolut att hästen känner av vår kärlek till den. Den uppfattar våra varma känslor, vilket ger den trygghet och välmående.
 
Jag tror absolut att djur kan känna kärlek. Jag har ju märkt hur mina hästar har sörjt när deras kompis har dött även om de har fått en ny kompis genast. De har ju inte varit som vanligt på ett bra tag efter.

Samma om någon annan tar ut mina hästar. Mitt sto står och tittar efter mig och bryr sig inte alls om den människan som ska ta ut henne och ge henne mat. Däremot valacken bryr sig inte nämnvärt men så har han inte bott här så länge heller och det är mitt sto som är min själsfrände.

Min dotters valack lystrade och tittade mot husdörren när jag sa att xx kommer snart för han visste vem jag menade och han lös verkligen upp. Detta var när hon hade flyttat hemifrån och inte träffade honom så ofta men nog mindes han henne och nog älskade han henne. Hon har heller inte varit den som har gett honom mat oftast så det var inte därför heller.

Detsamma gäller min hund. Säger jag att (min dotters namn) kommer snart så rusar han upp på bänken och tittar ut genom fönstret och han blir så glad att han inte vet hur han ska bära sig åt när hon kommer. Samma när min sambo har legat ute på jobb och jag säger till hunden att husse kommer hem idag. Då går han och är på spänn hela dagen och är helt salig när han väl kommer hem. Jag kan fortsätta rabbla en hel massa exempel. Jag är helt övertygad om att djuren känner kärlek och att de tycker mer eller mindre om olika personer och djur.
 
Jag tror att de kan se på en som ett positivt element i deras liv, men kärlek tror jag inte de känner på det sättet. Tycker mig dock se att min häst ser mig som hennes människa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 099
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp