Bukefalos 28 år!

Förstår hunden ett missat tillfälle?

Lejonelle

Trådstartare
En etologisk fråga, kan hunden förstå principen av en missad chans och välja annorlunda nästa gång? Exempel: matte ropar in sina båda hundar för att gå in och ge dem mat. Hund nr 1 kommer lydigt. Hund nr 2 dröjer. Matte går in med hund nr 1 och stänger dörren. Innanför dörren serveras hund nr 1 en smaskig middag. Hund nr 2 kommer till dörren och hör det trevliga som pågår där inne men dörren öppnas inte. När dörren väl öppnas är maten så gott som slut, bara några smulor återstår.

För hund nr 1 stärks troligen viljan att komma till matte nästa gång men vad tänker hund nr 2? Förstår den att det gäller att hålla sig framme när matte ropar?
 
Hm, det är nog en lite komplex situation för att svara rakt av ja eller nej (när i handlingen kommer hund 2 till dörren, hur värdefullt var det att inte komma på inkallning, hur värdefullt är kalaset på andra sidan dörren, etc), men jag skulle väl säga att det är fullt möjligt att hunden fattar "attans, nu missade jag något". Ska man använda det i träning får man nog slipa väldigt noga på detaljerna dock, för att undvika fel...
 
Om den ser att den går miste om resurs - absolut. Jag använder konkurrensinkallning rätt ofta. Först fram får godbiten. Jäklar vad de tar i då! ;)
 
Jag tror absolut att dem kan fatta när dem missat något, så länge det är tydligt och uppenbart vad det är dem missade. Om jag går ut med min hund på kvällen och han inte vill bajsa, men blir bajsnödig senare på natten eftersom han aldrig gjorde ifrån sig när vi var ute tidigare, då tror jag inte att han kopplar och tänker "attans, jag skulle ha bajsat när jag hade chansen innan". Så pass "avancerade" tror jag inte dem är. Men som Migo säger så tycker jag det är rätt uppenbart att när det handlar om tydliga resurser som mat och leksaker så hajar dem väldigt fort att dem missade något för att dem segade sig, vilket ofta leder till att dem snabbar sig mer nästa gång för dem inser att om jag inte skyndar mig så tar det slut. Det finns ju en viss inbyggd tävlingsinstinkt när det gäller resurser hos de allra flesta djuren, speciellt rovdjuren. Kan inte låta bli att tänka på en flock lejon som alla skyndar sig att slita de bästa bitarna av en zebra för dem vet att om jag inte tar vad jag kan nu så blir jag utan.
 
För mig känns det som ett liknande tänk som används vid tex lydnadsträning. För att få hunden att tex sätta sig snabbare så belönas bara de gånger hunden gjort det snabbt, inte de långsamma gångerna. Lite "Det gäller att göra som matte säger direkt för att få det roliga" i båda fallen alltså.

När det gäller konkurrenssituationer med andra hundar så vill jag inte riktigt uttala mig, jag har alltid jobbat för att hundarna inte(!) ska känna behov av att tävla mot varandra.
 
Konkurrens används även en del inom apporteringen, t ex för att öka värdet på dummysar :)
Om man har två hundar och en inte är så intresserad av dummien kan man skicka den intresserade några gånger först, och sedan skicka den som inte är så sugen. Ofta ger det ett bra resultat.
 
Tack för alla svar. Då verkar jag inte ha varit helt fel ute igår när J blev utan kvällsmat för att hon "skulle bara" när vi gick in. Hon stod utanför dörren och grät över orättvisan när I fick sin mat men det var ju rätt åt henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 339
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 712
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 753
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp