Förstoppad?

Jag är en sån där som bara ger färskfoder nu för tiden till mina hundar. M.a.o. färdigt, fryst foder som jag förvarar i frys och tinar upp (jag låter det ligga på köksbänken i lagom tid tills det är dags att mata hundarna). Där bryr jag mig inte så mycket om vilket märke det är, jag varierar lite hit och dit beroende på vad jag kan få tag i till bra pris. Mina salukis på 17kg och 19kg äter ungefär 500g per dag under lugna perioder, 600g under mer intensiva perioder. Den enda nackdelen som jag ser är att man behöver ha en del plats i frysen. Det går förvisso att köpa småförpackningar också av allt, men det blir lätt dyrt.

Det torrfoder som fungerade bäst för mina var Standardt, men det är mer än 10 år sedan jag slutade med torrfoder nu så jag vet inte hur de är idag och det kan mycket väl ha kommit något nytt på marknaden som jag inte alls känner till.
Ah okej vad intresserant tack för att du delar med dig!!

Är lite lost när det gäller foder faktiskt! Får fundera på om jag vill börja med färsk foder har bara en liten frys!

Hon har haft pankreatit två gånger varav den andra var mycket allvarligt och hon låg inlagd i över en vecka. Efter det fick hon äta låg fett foder och jag har alltid varit lite rädd för att mixtra med fodret efter hennes pankreatiter då det kan ha utlösts av för mkt fett i fodret!
 
Ah okej vad intresserant tack för att du delar med dig!!

Är lite lost när det gäller foder faktiskt! Får fundera på om jag vill börja med färsk foder har bara en liten frys!

Hon har haft pankreatit två gånger varav den andra var mycket allvarligt och hon låg inlagd i över en vecka. Efter det fick hon äta låg fett foder och jag har alltid varit lite rädd för att mixtra med fodret efter hennes pankreatiter då det kan ha utlösts av för mkt fett i fodret!
Usch så tråkigt. Jag har faktiskt hört om rätt många whippets med pankrestit. Och flera som är ganska känsliga mot fet mat (kött)

Vi gav färskfoder I många år men sen fick jag konstatera att hanarnas magar mår mycket bättre på vanligt torrfoder. Det var svårt att hitta bra kött med tillräckligt låg fetthalt, samidigt som de ändå behövde fettet. De verkar tåla fett i torrfoder bättre, även om jag också där försöker hålla låg fettprocent och bra foder.

Våra tävlings hundar äter kött under tävlingssäsongen. Annars torrfoder.

Vi har wolf of wilderness och ett tag bozita robur. Just nu äter alls wow
 
Ah okej vad intresserant tack för att du delar med dig!!

Är lite lost när det gäller foder faktiskt! Får fundera på om jag vill börja med färsk foder har bara en liten frys!

Hon har haft pankreatit två gånger varav den andra var mycket allvarligt och hon låg inlagd i över en vecka. Efter det fick hon äta låg fett foder och jag har alltid varit lite rädd för att mixtra med fodret efter hennes pankreatiter då det kan ha utlösts av för mkt fett i fodret!
Då ska du definitivt inte byta till färskfoder. Fortsätt med Magnusson du om det fungerar fint i övrigt.
 
Usch så tråkigt. Jag har faktiskt hört om rätt många whippets med pankrestit. Och flera som är ganska känsliga mot fet mat (kött)

Vi gav färskfoder I många år men sen fick jag konstatera att hanarnas magar mår mycket bättre på vanligt torrfoder. Det var svårt att hitta bra kött med tillräckligt låg fetthalt, samidigt som de ändå behövde fettet. De verkar tåla fett i torrfoder bättre, även om jag också där försöker hålla låg fettprocent och bra foder.

Våra tävlings hundar äter kött under tävlingssäsongen. Annars torrfoder.

Vi har wolf of wilderness och ett tag bozita robur. Just nu äter alls wow
Kött i sig är ju dock inte speciellt fett. Problemet kommer väl i så fall av att många färskfodertillverkare har i en stor del fett i fodren. Om man barfar själv är det väldigt lätt att göra fettsnålt helt enkelt genom att skära bort fett från köttbitar och välja magert kött. Tex kycklingmage och kycklinghjärta innehåller väldigt lite fett och är enkelt att få tag på. Nu när Ebrah är skadad och jag inte vill ha upp henne i vikt mer så har jag börjat övergå mer till barf på henne igen istället för färskfoder, just för att kunna ge mager mat till henne.

Det finns inget likhetstecken mellan rå mat (kött) och fet mat.
 
Kött i sig är ju dock inte speciellt fett. Problemet kommer väl i så fall av att många färskfodertillverkare har i en stor del fett i fodren. Om man barfar själv är det väldigt lätt att göra fettsnålt helt enkelt genom att skära bort fett från köttbitar och välja magert kött. Tex kycklingmage och kycklinghjärta innehåller väldigt lite fett och är enkelt att få tag på. Nu när Ebrah är skadad och jag inte vill ha upp henne i vikt mer så har jag börjat övergå mer till barf på henne igen istället för färskfoder, just för att kunna ge mager mat till henne.

Det finns inget likhetstecken mellan rå mat (kött) och fet mat.
Nej absolut inte. Det har du alldeles rätt i. Jag kanske var otydlig. Men det råa köttet jag har tillgång till är ofta minst 15-20% fett. Jag vill ha högst 7-10% I rått kött och allra högst 15% I torrfoder.
Barfa 5-6 hundar orkar jag inte eftersom vi har en del resursförsvar och inte kan stå och vakta den hur länge som helst (tänker på ben och större köttbitar).


Då jag ger kött åt tävlibgshundarna ger jag ca 5-7% fett, typ nötfärs eller annan färs. Sån bra kvalitet och lågfett hittar jag inte bland vanlig hundmat.
 
Nej absolut inte. Det har du alldeles rätt i. Jag kanske var otydlig. Men det råa köttet jag har tillgång till är ofta minst 15-20% fett. Jag vill ha högst 7-10% I rått kött och allra högst 15% I torrfoder.
Barfa 5-6 hundar orkar jag inte eftersom vi har en del resursförsvar och inte kan stå och vakta den hur länge som helst (tänker på ben och större köttbitar).


Då jag ger kött åt tävlibgshundarna ger jag ca 5-7% fett, typ nötfärs eller annan färs. Sån bra kvalitet och lågfett hittar jag inte bland vanlig hundmat.
När jag barfar så ger jag aldrig större köttbitar eller större ben, de får små köttbitar och benmjöl :p (pga skaderisk) Förstår dock att det blir bökigare med allt när man har 5-6 hundar. Jag tycker 2-3 är lagom, men märkte stor skillnad just kring maten på när de var 3 istället för 2.

Just nu blandar jag i en del kycklingmage i Ebrahs mat, just för att få ner fetthalten. I kycklingmage är det bara 2g fett. Har hittills inte sett mycket annat i matväg som är mer fettsnålt än så :p (och med dagens priser är kycklingmage i butik billigare än många färskfoder...).
 
Åh nej nu börjades det igen efter gårdagens bättring!!

Morgonpromenaden (1 timme i koppel) bajsade hon först två gånger normalt. Därefter 5 gånger ”trycka på utan att något kommer ut” men ca 5 minuters mellanrum mellan bajs försöken 😞
 
Det är säkert någon som kan detta bättre än mig, men så länge det kommer avföring så hade jag avvaktat någon dag till, ev ringt och bokat in en tid en vecka framåt och avbokat om det blir bättre (det är åtminstone ok på min klinik).
Är hon pigg och glad förövrigt? Dricker?

Kanske även lyfta foderfrågan hos vet?

Jag har testat Magnusson men bytade eftersom hunden började skita som en häst, ofta löst dessutom.
Funkar bättre på annat, ger torrfoder + färskfoder.

När jag hade en hund med foderallergi så gick även han på ett foder som gjorde att han bajsade som din hund, många gånger om dagen, men eftersom han mådde bra förövrigt så var det inte frågan om att byta. Vilket kanske är vad du och veterinären komma fram till ändå.
 
Det är säkert någon som kan detta bättre än mig, men så länge det kommer avföring så hade jag avvaktat någon dag till, ev ringt och bokat in en tid en vecka framåt och avbokat om det blir bättre (det är åtminstone ok på min klinik).
Är hon pigg och glad förövrigt? Dricker?

Kanske även lyfta foderfrågan hos vet?

Jag har testat Magnusson men bytade eftersom hunden började skita som en häst, ofta löst dessutom.
Funkar bättre på annat, ger torrfoder + färskfoder.

När jag hade en hund med foderallergi så gick även han på ett foder som gjorde att han bajsade som din hund, många gånger om dagen, men eftersom han mådde bra förövrigt så var det inte frågan om att byta. Vilket kanske är vad du och veterinären komma fram till ändå.
Tack för ditt svar! Hon både äter och dricker bra och allmäntillståndet är mycket gott! Pigg och glad!

Blir nog att jag kontaktar veterinären imorgon om inte problemen har slutat då! Ska strax gå ut på långpromenaden och vi får se om hon gör samma beteende då!

Funderar även på om man borde avmaska? Kan det ge dessa symtom? Hon har precis slutat löpa och brukar avmaska i samband med det så blir nog att jag gör det ändå!

Tack ni som skriver i tråden det är till stor hjälp! ❤️💩
 
Okej lite bättre men ej bra på lång promenaden. Hon bajsade först tre gånger normala korvar men efter det ställde hon sig fyra gånger och försökte bajsa (inget kom). Är fortfarande vid väldigt gott allmäntillstånd och äter o dricker!

Tror jag ringer till veterinären imorgon!
 
Tack för ditt svar! Hon både äter och dricker bra och allmäntillståndet är mycket gott! Pigg och glad!

Blir nog att jag kontaktar veterinären imorgon om inte problemen har slutat då! Ska strax gå ut på långpromenaden och vi får se om hon gör samma beteende då!

Funderar även på om man borde avmaska? Kan det ge dessa symtom? Hon har precis slutat löpa och brukar avmaska i samband med det så blir nog att jag gör det ändå!

Tack ni som skriver i tråden det är till stor hjälp! ❤️💩
Man behöver generellt inte avmaska vuxna hundar så det skulle jag inte göra (utan att ta träckprov iallafall).
 
Man behöver generellt inte avmaska vuxna hundar så det skulle jag inte göra (utan att ta träckprov iallafall).
Brukar du aldrig avmaska din/dina hundar (om du har någon)? Känns som det är bra att göra med jämna mellanrum men jag kanske är gammaldags då??

Brukar avmaska varje gång hon löpt då jag fått lära mig att parasiterna slår till då!

Minns ju när jag hade häst att man tog träckprov, men har aldrig gjort det på hunden! Nu köps maskmedel recept fritt på apoteket till hund. Till häst vart man tvungen att haven veterinär inblandad
 
Brukar du aldrig avmaska din/dina hundar (om du har någon)? Känns som det är bra att göra med jämna mellanrum men jag kanske är gammaldags då??

Brukar avmaska varje gång hon löpt då jag fått lära mig att parasiterna slår till då!

Minns ju när jag hade häst att man tog träckprov, men har aldrig gjort det på hunden! Nu köps maskmedel recept fritt på apoteket till hund. Till häst vart man tvungen att haven veterinär inblandad
Ammo är snart 7.5 och är inte avmaskning sen valp. Man ser ju om de har parasiter.
 
Brukar du aldrig avmaska din/dina hundar (om du har någon)? Känns som det är bra att göra med jämna mellanrum men jag kanske är gammaldags då??

Brukar avmaska varje gång hon löpt då jag fått lära mig att parasiterna slår till då!

Minns ju när jag hade häst att man tog träckprov, men har aldrig gjort det på hunden! Nu köps maskmedel recept fritt på apoteket till hund. Till häst vart man tvungen att haven veterinär inblandad
Har aldrig avmaskat en vuxen hund. Och jag hade inte gjort det utan orsak och utan odling, vi kommer få resistenta stammar annars.
 
Brukar du aldrig avmaska din/dina hundar (om du har någon)? Känns som det är bra att göra med jämna mellanrum men jag kanske är gammaldags då??

Brukar avmaska varje gång hon löpt då jag fått lära mig att parasiterna slår till då!

Minns ju när jag hade häst att man tog träckprov, men har aldrig gjort det på hunden! Nu köps maskmedel recept fritt på apoteket till hund. Till häst vart man tvungen att haven veterinär inblandad
Vad är det som gör att du tänker att hon skulle ha mask? :)
 
Brukar du aldrig avmaska din/dina hundar (om du har någon)? Känns som det är bra att göra med jämna mellanrum men jag kanske är gammaldags då??

Brukar avmaska varje gång hon löpt då jag fått lära mig att parasiterna slår till då!

Minns ju när jag hade häst att man tog träckprov, men har aldrig gjort det på hunden! Nu köps maskmedel recept fritt på apoteket till hund. Till häst vart man tvungen att haven veterinär inblandad
Åh nej jag a maskar aldrig på rutin! Mina har inte blivit avmaksade på många år (förutom ena som hade magsymtom och då testade vi avmaska först).

Jag har faktiskt aldrig nånsin hört om av masking kring löp? Det låter som någon konstig myt bara.
 
Brukar du aldrig avmaska din/dina hundar (om du har någon)? Känns som det är bra att göra med jämna mellanrum men jag kanske är gammaldags då??

Brukar avmaska varje gång hon löpt då jag fått lära mig att parasiterna slår till då!

Minns ju när jag hade häst att man tog träckprov, men har aldrig gjort det på hunden! Nu köps maskmedel recept fritt på apoteket till hund. Till häst vart man tvungen att haven veterinär inblandad
Man avmaskar när de är valpar/unghundar och sedan om man misstänker eller har diagnosticerat parasiter. Att avmaska en vuxen hund på rutin är totalt onödigt då de i normala fall inte har parasiter som ger besvär öht. Att maskar skulle "slå till efter löp" är nog en myt du hört för jag har aldrig stött på det förut. Pluggar till veterinär, jobbar inom djursjukvården och har egen hund.
 
Ah tusen tack för era svar ang avmaskning är nog jag som levt under en sten eller liknande men jag har fått lära mig att man ”ska” avmaska regelbundet och speciellt efter löp men då lärde jag mig någonting nytt, tack!

Anledningen till att jag funderade på mask var att jag tänkte det kunde irritera tarmen så att hon får känslan av att vara bajsnödig fast hon inte är det! (När hon väl bajsar då är det hårda korvar, hade förstått det mer om hon var lös i magen).

NU ( peppar peppar) så verkar det dock bättre. På kvällsrastningen igår bajsade hon en gång normalt och inget mer försök (iofs bara en kort promenad). Och nu på morgon promenaden tre normala bajs och inget försök att bajsa mer!!! Då hoppas hoppas att det har slutat nu 🙏
 
Jag har heller aldrig avmaskat tidigare, vill gärna vara återhållsam med avmaskningsmedel, men nu senaste åren blir det en gång om året i och med att vi åker till Åland. Annars hade jag inte avmaskat.
 
Nu verkar problemet ha gått över av sig själv!!! Inga fler låtsas bajsningar!!!

Dock så har jag börjat fundera lite över hennes bajsvanor, att hon bajsar så mycket! Har räknat och det är 7-8 bajsningar per dag. Visst är det mycket? Går åt många bajspåsar 😅
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: Ela
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 048
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp