Förstoppning

Maria_81

Trådstartare
Igår när jag tog in hästarna så märkte jag att det var nåt med stoet, var kvar i stallet och märkte att hon hade svårt att bajsa. Det var inget annat så som jag kunde se på henne, åt sitt hö, drack sitt vatten och åt sitt kraft. Men tog ut henne på en promenad för att få igång magen. Imorse hade hon bajsat 2 högar iaf i boxen men dom har precis flyttat in till oss, dom äter samma hö som innan däremot är allt annat nytt som tex att få kraft 2 ggr om dagen och inte bara efter ridning som innan. Hon äter verkligen inga mängder av kraft utan bara 2dl betfor(innan blötning) och 4dl kornkross om dagen. Samt multivitamin och några morötter. Men nu har jag läst att linfröolja ska vara bra för magen så det tänkte jag införskaffa till båda eftersom det verkar vara bra för manen och pälsen. :D
Har ni nåt annat tips för känsliga magar?
Vill gärna säga att hon ska tydligen ha lätt för att få fång också! :(
 
Mycket vatten med maten så att hon verkligen får i sig vatten.
Dricker hon ur hink? Om inte så börja med det. Dom dricker oftast hellre och mer ur ljusa hinkar än ur mörka. Mät vattnet så du ser hur mycket hon dricker och om det blir mindre någon dag.
Har hon bra tillgång till saltsten? För lite salt kan göra att dom dricker mindre. finns dom som tillsätter salt i maten både för att hästen ska få i sig salt men även för att den ska dricka mer.
 
"Hästarna" och "stoet"? Vems hästar och vems sto? Och på vilket sätt såg du att hon hade svårt att bajsa? Är det inte din häst bör du tala med ägaren. Sen vet jag inte om jag skulle oroa mig så mycket om hon bajsade två högar åt och drack som vanligt.
 
Mycket vatten med maten så att hon verkligen får i sig vatten.
Dricker hon ur hink? Om inte så börja med det. Dom dricker oftast hellre och mer ur ljusa hinkar än ur mörka. Mät vattnet så du ser hur mycket hon dricker och om det blir mindre någon dag.
Har hon bra tillgång till saltsten? För lite salt kan göra att dom dricker mindre. finns dom som tillsätter salt i maten både för att hästen ska få i sig salt men även för att den ska dricka mer.
Ja hon dricker ur hink,(2 rosa :cool:) hon dricker normalt näst intill 2 15 l hinkar per natt men de 2 sista nätterna har hon "bara" druckit ur en och inte ätit upp allt hö. :(
Hon har tillgång till saltsten både i boxen och i hagen. :)
Vi har tagit bort havrekrosset och ger henne end 2dl (ouppblött) betfor samt 1/2dl linfröolja morgon och kväll. Och nu ser vi till att lilla tjockisen får motionera varje dag så hon inte står still och blir värre. Är livrädd för kolik! :nailbiting:
Men samma bajs mängd varje morgon iaf! :bow:
 
"Hästarna" och "stoet"? Vems hästar och vems sto? Och på vilket sätt såg du att hon hade svårt att bajsa? Är det inte din häst bör du tala med ägaren. Sen vet jag inte om jag skulle oroa mig så mycket om hon bajsade två högar åt och drack som vanligt.
Det är jag och en kompis som har lånat en varsin häst, varav stoet är hennes ansvar men dom står hemma hos mig så jag har väl mest uppsyn över dom. :grin: Hon vet självklart om detta men ingen utav oss är väl några experter på något vis drf frågar jag så inget blir värre. Det var ju så att jag när jag tog in dom så var jag kvar en stund i stallet på kvällen och borstade min häst och då hörde jag att hon stod o "krystade" och hade höjd svans som för att bajsa men det kom inget, därav oron. :nailbiting: Men som jag skrev tidigare så har hon druckit mindre dom två sista nätterna, 1 15l hink istället för närmare 2 15l hinkar per natt. Och hon har inte ätit upp sitt hö.
 
Jag hade inte väntat utan tagit ut veterinär genast. En häst som inte äter upp sitt hö och som inte dricker normalt mår inte bra och ska då kollas av veterinär. Kolik behöver inte innebära att det är helt stopp utan har man tur så kan man förebygga ett allvarligt kolikanfall när man upptäcker ett sådant här avvikande beteende genom att ta hjälp av veterinär i tid.
 
Igår när jag tog in hästarna så märkte jag att det var nåt med stoet, var kvar i stallet och märkte att hon hade svårt att bajsa. Det var inget annat så som jag kunde se på henne, åt sitt hö, drack sitt vatten och åt sitt kraft. Men tog ut henne på en promenad för att få igång magen. Imorse hade hon bajsat 2 högar iaf i boxen men dom har precis flyttat in till oss, dom äter samma hö som innan däremot är allt annat nytt som tex att få kraft 2 ggr om dagen och inte bara efter ridning som innan. Hon äter verkligen inga mängder av kraft utan bara 2dl betfor(innan blötning) och 4dl kornkross om dagen. Samt multivitamin och några morötter. Men nu har jag läst att linfröolja ska vara bra för magen så det tänkte jag införskaffa till båda eftersom det verkar vara bra för manen och pälsen. :D
Har ni nåt annat tips för känsliga magar?
Vill gärna säga att hon ska tydligen ha lätt för att få fång också! :(
Lite OT, men om hästen är fångbenägen hoppas jag att det är melassfri betfor hon får. Skulle personligen inte heller ge morötter
 
Lite OT, men om hästen är fångbenägen hoppas jag att det är melassfri betfor hon får. Skulle personligen inte heller ge morötter
Ja den är melassfri. Och det handlar om 2 morötter om dagen. :meh: Kan ju meddela att hon har gått bete hela sommaren utan en enda fånkänningar tack vare att hon blev riden hela tiden. Hon har inte svårt att hålla hull men däremot så vill vi att hon ska få i sig vitaminer och linfröolja drf ger vi bara betfor och linfröolja. :up:
 
Kontakta ägaren om hästarna är lånade.
Ägaren vet kanske om detta har hänt förut och/eller vad man bör göra, tex ringa veterinär.
 
Pratade med honom igår och han sa inte så mycket! :meh:
Hoppas att ni skrivit bra och tydliga avtal om hästlånet. En så ointresserad ägare skulle jag bli nervös över.
Om hästen får akut kolik och måste buköppnas, vem betalar det?
Håller ni hästarna försäkrade? Det borde ni nog, ni kan bli skyldiga att betala för veterinärvården och eftersom det inte är era hästar kan ni inte ta beslut om avlivning istf dyra operationer tex...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 209
Senast: Bee
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 240
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp