Försvarsmakten ersatte dött föl

Sv: Försvarsmakten ersatte dött föl

Kanonbra! Det man "gör sönder" får man ersätta! Dessutom är höga kostnader oftast enda sättet att få folk att undvika att göra så igen!

Som nybliven "hästmamma" så kan jag säga att jag också hade krävt de summorna! Minst! För de kan gott betala för "sveda och värk"!
 
Sv: Försvarsmakten ersatte dött föl

Det är inte direkt för sveda och värk dom betalar. Fölet skall ha varit avtalat att säljas för 175.000 kr plus omkostnader för stoet. Kan du visa att ditt föl var värt dom summorna den dagen försvarets helikoptrar flyger hemma hos dig så får du nog också en sådan ersättning, men några 200.000 kr i ersättning för ett hobbyuppfött föl som sveda och verk tror jag att du kan glömma.

Sedan kan man ju undra vilken travhingst fölet var efter? 175.000 för ett föl är väl inte det vanligaste även efter väl så meriterade dressyr eller hopphästar!
 
Sv: Försvarsmakten ersatte dött föl

Som nybliven "hästmamma" så kan jag säga att jag också hade krävt de summorna! Minst! För de kan gott betala för "sveda och värk"!

Fast det var ju inte sveda och värk de betalade för utan den summa som ägaren påstod att fölet var värt.
 
Sv: Försvarsmakten ersatte dött föl

Det är inte direkt för sveda och värk dom betalar. Fölet skall ha varit avtalat att säljas för 175.000 kr plus omkostnader för stoet. Kan du visa att ditt föl var värt dom summorna den dagen försvarets helikoptrar flyger hemma hos dig så får du nog också en sådan ersättning, men några 200.000 kr i ersättning för ett hobbyuppfött föl som sveda och verk tror jag att du kan glömma.

Sedan kan man ju undra vilken travhingst fölet var efter? 175.000 för ett föl är väl inte det vanligaste även efter väl så meriterade dressyr eller hopphästar!

Det är minst lika intressant att veta vilket sto som är mamma till fölet, det är väl så avgörande för priset, som vilken pappa det är på en travhäst. I detta fallet behöver ju inte stoägaren betala någon fölavgift så att ersätta hela summan känns för mig lite märkligt. Fölavgiften kan ha varit en relativt stor del av försäljningspriset. Med den prislappen skulle jag, oavsett sto, vara förvånad om levandefölavgiften understeg 50 000.
 
Sv: Försvarsmakten ersatte dött föl

Nog kan man få upp värdet på ett föl om "rätt" folk är med och värderar det! :devil:

Fö så tycker jag det är ofog när myndigheter missbrukar på sådant sätt att de brassar på helikoptrar så lågt, vettigt av dem att betala utan att tjafsa! Det tyder ju på att de erkänner att de gjorde fel = de låter bli att upprepa galenskapen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
  • Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 456
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett lågt flygande stridsflygplan från Blekinge flygflottilj ledde till att ett välmeriterat och dräktigt travsto skenade ut från ett...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 209
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp