Bukefalos 28 år!

Försvunnen katt

happyrider

Trådstartare
För exakt två år sen tog vi hand om en "vildkatt" som suttit fast i ett träd minst två veckor.
För att få ner henne fick brandmännen fälla två granar...
Hon var medtagen och chockad så jag lyckades linda in henne i min jacka och bära hem henne.

För att göra en lång historia kort...
Hon kastrerades, tatuerades och fann sig tillrätta i familjen.
Fick bekräftat av en man att hon kom från hans gård där katterna är helt förvildade och förökar sig fritt. Vi "fick" henne...

Sen i måndags är hon försvunnen.
Vi har ropat, letat och lyst upp i träden runt omkring här.
Hon är rejält skygg mot folk hon inte känner så sannolikheten att hon flyttat in till någon annan känns liten.

Med tanke på hennes bakgrund funderar jag på om hon gett sig iväg på en längre vandring. Vad har ni för tankar om det hela?

Jag tröstar mig med att hon är kastrerad, vid gott hull och ganska nyavmaskad.
Hur länge kan hon klara sig?
Vi bor i södra Sverige och har haft ner mot -5 grader någon natt senaste veckan.

Är det någon som har erfarenhet av det här?
 
Har ni kollat i alla garage, förråd, källare och andra utrymmen hon kan ha blivit instängd i? Kollat med grannar och deras byggnader?

Jag tror inte att hennes bakgrund gör risken större för långa vandringar och i vilket fall brukar inte ens vilda katter ge sig iväg den här årstiden om de inte måste.

Hur länge hon kan klara sig beror ju på var hon är. Får hon tag i mat och vatten så klarar hon ju sig ett tag men får hon inte det så är det ju värre.

Leta i gryning och skymning. Inte lysa med lampa, inte ropa utan locka med mjuk röst, skramla med mat osv. Gå fram försiktigt. Ofta trycker de under buskar eller byggnader och vågar sig inte fram om det kommer en ljuskägla och bländar dem eller om någon ropar men en röst eller fotsteg de känner igen kan göra att de svarar.

Sätt ut efterlysningar i lokala kattfacebookgrupper, på hittadjur.se, på blocket osv.
 
Tack för ditt svar!!
Vi har kollat närliggande byggnader och jag ropar med den rösten jag brukar ha när jag kallar på henne.. Har skramlar med mat och bara lyst upp i träden när det varit mörkt för att kunna få syn på hennes ögon som reflekterar ljuset.

Hon är som sagt vansinnigt skygg för nytt folk men väldigt tillgiven framförallt mot mig.

Vi får fortsätta leta och höra oss för...
Är så sorgligt då hon verkligen funnit sig tillrätta med livet som älskad huskatt.
Vi saknar henne...
 
Vår förra katt hade levt som vild i flera år, men kom från början från en familj där hon inte ville bo kvar (katter, hundar). Den var mycket skygg i början men uppskattade mat och gos. När den varit en ganska kort tid hos oss så försvann den, vi skymtade den på tomten (skogstomt) och att den verkade vara skadad. Vi satte ut mat i närheten där den var och lyckades till slut locka fram och fånga den. Tror att det tog en vecka, kanske mer. Den drog sig undan under uthus och liknande där vi inte kom åt den, och bytte plats om vi upptäckte den. Så leta lågt också! Kan du sätta ut mat på en plats där du tror att inte andra katter tar så kan du få en ledtråd om den finns i närheten men av någon anledning inte vill komma fram.
Vår försvann en gång till och var borta flera månader. Men det var på sommaren och den kom tillbaka på hösten. Det verkar ju inte riktigt logiskt nu när det kanske inte är lika gott om sork, och dessutom kallt.
 
Tack för ditt svar!!
Vi har kollat närliggande byggnader och jag ropar med den rösten jag brukar ha när jag kallar på henne.. Har skramlar med mat och bara lyst upp i träden när det varit mörkt för att kunna få syn på hennes ögon som reflekterar ljuset.

Hon är som sagt vansinnigt skygg för nytt folk men väldigt tillgiven framförallt mot mig.

Vi får fortsätta leta och höra oss för...
Är så sorgligt då hon verkligen funnit sig tillrätta med livet som älskad huskatt.
Vi saknar henne...

Senast en av våra blivit instängd var han 2 km bort. Leta alltså brett för de går längre än man tror.

Eftersom hon är så skygg så skriv gärna i dina efterlysningar att de ska ringa dig direkt om de ser henne och inte försöka fånga själva. Hittar du väl området hon är i så brukar de komma fram när de känner igen en men försöker någon annan fånga så kan de springa iväg igen.

Det är helt vidrigt när de försvinner. Jag lider verkligen med dig :cry: Hoppas att hon står på trappan och väntar i detta nu!
 
Senast en av våra blivit instängd var han 2 km bort. Leta alltså brett för de går längre än man tror.

Eftersom hon är så skygg så skriv gärna i dina efterlysningar att de ska ringa dig direkt om de ser henne och inte försöka fånga själva. Hittar du väl området hon är i så brukar de komma fram när de känner igen en men försöker någon annan fånga så kan de springa iväg igen.

Det är helt vidrigt när de försvinner. Jag lider verkligen med dig :cry: Hoppas att hon står på trappan och väntar i detta nu!
Ja vi får nog utöka vårt sökområde...
Jag jobbar här på orten där vi bor. Ska sprida det på jobbet också.
Funderar på att åka förbi gården hon kommer ifrån. Ligger ett par km härifrån. Har dock svårt att tro att hon vill tillbaks dit då hon levde under hemska förhållanden där.

Usch....
Tittar flera gånger om dagen utanför altandörren där hon brukar sitta och vilja bli insläppt :cry: Lilla hjärtat :heart
 
Ja vi får nog utöka vårt sökområde...
Jag jobbar här på orten där vi bor. Ska sprida det på jobbet också.
Funderar på att åka förbi gården hon kommer ifrån. Ligger ett par km härifrån. Har dock svårt att tro att hon vill tillbaks dit då hon levde under hemska förhållanden där.

Usch....
Tittar flera gånger om dagen utanför altandörren där hon brukar sitta och vilja bli insläppt :cry: Lilla hjärtat :heart

Nej jag tror inte heller att hon vill tillbaka dit men ofta när kastrerade katter försvinner sådär så har de blivit skrämda av något och springer i blindo. Då är det inte säkert att de hittar hem igen sedan. Hittar de då något som känns bekant så är det tryggare än att vara helt vilse.
 
Fortfarande ingen kisse...

Åkte upp till gården hon kommer ifrån och letade där i går em. Tyvärr inget napp :cry:

Har spridit det på jobbet och en kollega skulle hjälpa mig kolla Facebookgruppen där jag bor.

Undrar så mycket var hon är?!
 
Fortfarande ingen kisse...

Åkte upp till gården hon kommer ifrån och letade där i går em. Tyvärr inget napp :cry:

Har spridit det på jobbet och en kollega skulle hjälpa mig kolla Facebookgruppen där jag bor.

Undrar så mycket var hon är?!

Har du anmält henne försvunnen hos polisen?
Ringt till veterinärer på orten/mailat bild på henne och id-nummer?
Har du kollat så att hennes id är registrerat på Djur-id så att den som eventuellt hittar henne kan kontakta dig?

Det är alltid lika sorgligt när vi får in skadade eller döda id-märkta katter men där ägaren ej registrerat id-numret eller polisanmält katten försvunnen. Man vet att det sitter någon ledsen ägare någonstans och undrar vad som hänt katten men som inte går att få tag på...
 
Har du anmält henne försvunnen hos polisen?
Ringt till veterinärer på orten/mailat bild på henne och id-nummer?
Har du kollat så att hennes id är registrerat på Djur-id så att den som eventuellt hittar henne kan kontakta dig?

Det är alltid lika sorgligt när vi får in skadade eller döda id-märkta katter men där ägaren ej registrerat id-numret eller polisanmält katten försvunnen. Man vet att det sitter någon ledsen ägare någonstans och undrar vad som hänt katten men som inte går att få tag på...
Tack för dina råd!
Ska absolut ringa polis och veterinär men vet att hennes nummer är registrerat då jag skickade in det själv efter hennes tatuering.

Känns bara så märkligt att hon försvunnit då hon funnit sig så otroligt väl tillrätta i familjen. Jag är orolig att hon kanske skadat sig och ligger och gömmer sig någonstans.
Vi letar fortfarande i skogen häromkring men tyvärr inga spår...
 
Ge inte upp - jag har en som varit borta 8 månader och kommit hem!
Är det sant??!
Åh, det var verkligen vad jag behövde läsa just nu. Jag var så himla ledsen och uppgiven igår kväll.
Min man tror också hon kommer tillbaka. Hon är en överlevare, säger han. Med tanke på hennes bakgrund hoppas jag verkligen att han har rätt.:heart
 
Är det sant??!
Åh, det var verkligen vad jag behövde läsa just nu. Jag var så himla ledsen och uppgiven igår kväll.
Min man tror också hon kommer tillbaka. Hon är en överlevare, säger han. Med tanke på hennes bakgrund hoppas jag verkligen att han har rätt.:heart
Vår ena katt var borta i över 2 år och sen en dag så bara satt han helt sonika på trappen och bad om att få komma in. La sig i soffan som ingenting hade hänt :) Han var kastrerad så inget friarstråt han var ute på utan bara nån vandring han gjorde. Så ge inte upp hoppet!
 
Vår ena katt var borta i över 2 år och sen en dag så bara satt han helt sonika på trappen och bad om att få komma in. La sig i soffan som ingenting hade hänt :) Han var kastrerad så inget friarstråt han var ute på utan bara nån vandring han gjorde. Så ge inte upp hoppet!
Tack för förnyat hopp :heart
 
Hon är hemma igen :banana::banana::banana::banana:
Kl 5 i morse vaknar jag av att hon jamar utanför :heart
Släpper in henne och hon springer in i köket, stryker sig mot mina andra katter, stryker sig mot mig, jamar och pratar och verkar såå lycklig över att vara hemma igen.
Var har hon varit i nästan 4 veckor???

Blev så lycklig så jag grät en skvätt...

Välkommen hem älskade Vilda :heart
 
Hon är hemma igen :banana::banana::banana::banana:
Kl 5 i morse vaknar jag av att hon jamar utanför :heart
Släpper in henne och hon springer in i köket, stryker sig mot mina andra katter, stryker sig mot mig, jamar och pratar och verkar såå lycklig över att vara hemma igen.
Var har hon varit i nästan 4 veckor???

Blev så lycklig så jag grät en skvätt...

Välkommen hem älskade Vilda :heart

Åh :love: :love: :heart
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 618
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 848
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp