Bukefalos 28 år!

Förvänd galopp?

finapina

Trådstartare
Har inte fattat dethär med förvänd galopp. Är det "bara" att hästen går i "fel" galopp i "fel" varv, fast det är ett medvetet val av ryttaren liksom? Kanske korkad fråga....Eller vari ligger skillnaden mot att det i misstag ibland blir att hästen tar fel galopp i fel varv?
 
Sv: Förvänd galopp?

Förvänd galopp är "medveten" fel galopp som du säger, där ryttaren med ridning hjälper hästen att behålla balansen, så det räcker ju inte att bara susa runt halvt ur balans i fel galopp och kalla det för förvänd galopp bara för att man vet om det. Tycker jag iallafall. ;)
 
Sv: Förvänd galopp?

Man rider hö. galopp i vä. o vice versa.

hästen är nu ngt kontraherad i innersidan/ galoppsidan så det är bra för att rakrikta o öva på balansen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
991
Senast: mamman
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: Nevermind
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 467
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 617
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp