Bukefalos 28 år!

Förvänd galopp

SofiaOfSweden

Trådstartare
Nu har vi kommit till momentet förvänd galopp i vår utveckling. Något som inte uppskattas varken av mig eller Marabou.

Marabou är en fena på att göra galoppombyten, han byter på en nanosekund innan jag ens fattat vad som händer. jag försöker att sitta rakt/åt den förvända galoppen då han är otroligt viktkänslig men det går inte!

Tar självklart hjälp av en tränare som jag ridit för i tre och ett halvt år nu och som jag litar på för fullt. Vi har ett väldigt nära samarbete då hon har varit med och hjälpt mig med att utbilda Marabou från grunden till idag. Och det har varit en helvetes resa ibland ; )

Hon tycker att han gör otroligt fina byten men att han självklart först måste förstå förvänd galopp för att det ingår i utbildningen samt så stärks galoppen vilket behövs.

Jag har fått i läxa av henne att öva på den förvända galoppen genom att galoppera på små bågar, till en början väldigt små. MEn det går inte! Hur jag än gör så byter han och när jag försöker "hålla emot" så blir han bara stressad/påhejad och drar upp tempot rejält.

Min tränare är för tillfället bortrest så jag kan inte ta hjälp av henne för tillfället men nästa jag jag träffar henne så ska jag givetivs be henne om hjälp.

Fram till nästa lektion så tänkte jag fråga efter tips/hjälp från er bukare som jag kan använda mig av när jag ska träna på förvänd galopp!
 
Sv: Förvänd galopp

Jag svarar enbart för att jag själv håller på med förvända just nu.

Jag hag inte påbörjat byten!! Min häst slår dessutom lätt om bak. Jag gör det enkelt än så länge genom att göra en svag båge från fyrkantspåret in mot mitten - och ökar kraven allt eftersom. Iom att han inte är så stadig än så var jag i början jättetydlig med vikten och rider varje galoppsprång som en fattning. Nu är jag fortfarande tydlig i mina signaler, men han har ganska snabbt förstått vad jag menar.

Så prova att göra en stor men svag båge i början - bara ngt steg in från spåret och sakta ut igen.

Vet inte om du blev ngt klokare på det här... :crazy:
 
Sv: Förvänd galopp

Jo jag förstår precis vilken övning du menar! Tycker själv att den är väldigt bra. Jag kan ju pröva med att rida en minimal båge nästa gång, hoppas att han då fattar att han inte ska slå om ;)

Har själv inte heller börjat med galoppombyten, det kan han av sig själv. Det är i och för sig väldigt användbart i hoppningen då han byter av sig själv.

men jag vill ju kunna starta enkla dressyrklasser då vi båda är orutinerade tävlingsekipage, men då måste han ju herregud klara av att galoppera en diagonal utan att slå om :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Förvänd galopp

För att ytterligare förenkla för er så fatta förvänd i början av en långsida, rid bara rakt fram längs långsidan. När du känner att han är helt säker på detta, kan du prova att göra en liten båge, inte mer än 1m innanför ditt orginalspår.
Du kan även prova att ändra din väg så att du inte gör en båge utan rider halvt igenom och fortsätter i förvänd längs långsidan.
/Camilla
 
Sv: Förvänd galopp

men jag vill ju kunna starta enkla dressyrklasser då vi båda är orutinerade tävlingsekipage, men då måste han ju herregud klara av att galoppera en diagonal utan att slå om :mad:

Låter som min, debuterade dressyr på min ponny idag, red Lb1 och Han böt inte galoppen en enda gång på diagonalen i mellangalopp
:love: (vilket han alltid gjort på träning:rofl:
 
Sv: Förvänd galopp

Har ni tränat några byten innan då?

Först och främst måste du veta, var ska bytessingnalen sitta i framtiden?
Det är viktigt så att du låter bli din häst där eller vad man säger.
Överdriv att sitt över på andra sittbenet och lägg ner din häst i lågform, bytar han ta bara lungt ner honom till skritt igen och fatta galopp igen.

En annan övning du kan göra är att du skrittar runt fyrkanten, fattar förvänd, galopperar några steg, bryter av, fattar förvänd igen, och så gör så några gånger.

sen kan du skritta på långsidan och växla mellan att fatta rättvänd och förvänd så att hästen blir lydig på dig.
 
Sv: Förvänd galopp

Jag tränar förvänd galopp på ängar. Där blir det inte lika tydligt vad som blir ytter och innersida - man kan lura både sig själv och hästen :smirk:.
 
Sv: Förvänd galopp

Nej vi har inte tränat på byten, alltså haft med det i träningspass. Däremot så har jag prövat på det när det vankas hoppning, och han byter så fort jag byter sittben, så hans uppfattning av signalerna verkar det inte vara något fel på.

Ska snart ner till stallet och rida dressyr, så jag får väl prova med att sitta extremt mycket på rätt sittben så att han inte byter.
 
Sv: Förvänd galopp

Det enklaste vore väl att vända rätt upp eller snett igenom och fatta gallopp (det som ska bli "fel" gallopp) och sedan komma ut på fyrkanten igen? Jag provade lite försiktigt på båge när jag skulle prova förvänd på min ponny, men då gick det inte alls. När jag sedan provade på medellinjen så funkade det på första försöket. :) Hon blev liksom lurad när jag svängde åt fel håll, och höll sedan den galloppen tills jag bröt av och började om. :)
 
Sv: Förvänd galopp

Precis som Lancet säger så är det jätteviktigt att ha vikten rätt placerad när man ska rida förvänd galopp, vikten på innersittben (alltså vikten åt galoppsidan - som fortfarande blir inner då den är ställd åt galopphållet) och vad som är lika viktigt är just STÄLLNINGEN i galoppsidan = högergalopp - högerställd!

Alltså:
*vikten
*ställningen

Missar du dessa båda så tappar din häst förmodligen balansen
= den byter!

Jag brukar alltid tänka på när man lär en häst förvänd galopp så rider jag förvändagaloppen på en linje där jag inte bryter av förrens jag är tillbaka i rättvänd - jag vill inte att de i början ska lära sig att man kan bryta av från förvänd!
 
Sv: Förvänd galopp

Det enklaste vore väl att vända rätt upp eller snett igenom och fatta gallopp (det som ska bli "fel" gallopp) och sedan komma ut på fyrkanten igen? Jag provade lite försiktigt på båge när jag skulle prova förvänd på min ponny, men då gick det inte alls. När jag sedan provade på medellinjen så funkade det på första försöket. :) Hon blev liksom lurad när jag svängde åt fel håll, och höll sedan den galloppen tills jag bröt av och började om. :)

Man får se upp bara med att vända snett igenom så att hästen inte kommer ut strax före hörnet för då kan de bli för svårt i början.

Om man rider en diagonal ska man komma ut långt före hörnet.

En båge som malinsky skrev är bra som man sen ökar så att man går ända in till medellinjen. Man kan sen rida även en stor volt tillbaka när hästen går säkrare kvar.

Av egen erfarenhet vet jag att den största risken är att man själv krånglar till det pga att man rider i galopp i tex vänster varv men ska ha kvar vikten ställningen för höger galopp, som då känns åt "fel håll".
Man får inte börja tänka så mycket där, då kan man störa hästens balans.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 263
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 487
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 347
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp