Förväntad lön inom handels?

cherie

Trådstartare
Jag ska i dagarna nu börja på mitt nya jobb, i en butik med kollektivavtal inom handels. Jag har tidigare arbetat 4,5 år inom handels, dock inte inom samma "kategori" som nu (då dagligvaror, nu fackhandel). Jag undrar om någon vet vilken lön jag kan förvänta mig, eller om det finns någonstans jag kan finna den informationen (har själv försökt leta men utan resultat)?

Räknas mina tidigare år som erfarenhet rent lönemässigt, eller börjar jag om från ruta ett? Hade en så pass hög grundlön när jag slutade på mitt gamla jobb, och kan inte se att jag skulle få samma på detta nya jobb?

Någon som vet? :)
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

Jag hade problem med detta rätt nyligen, hade 4-5 års erfarenhet av matvarubutik och bokhandel. Började i en smyckesbutik som inte vill ge mig rätt lön. Ringde facket, som menade på att jag hade rätt till gränsen på 3-års branscherfarenhet, tror lönen ligger på runt 120 eller lite mer.

Men är inte så insatt, ringde i alla fall handelsfacket trots att jag inte var medlem där. Så ring dem! :) Supertrevliga ;)
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

Bokhandel måste väl räknas som samma kategori, dvs fackhandel? Kanske därför det kan vara så att du fick tillgodoräkna dig den lönen ? Men tack för tipset, då ska jag pröva att ringa trots att jag inte är medlem :)

Haha misstänker att det är samma företag som jag ska börja jobba i nu! Rädd att det ska strula med samma saker som för dig (dvs lön, inte skriva på kontrakt innan jag börjar jobba osv)
 
Senast ändrad:
Sv: Förväntad lön inom handels?

...desto större anledning att gå med i facket nu då.
Tycker det är ganska fult att söka hjälp hos facket om man inte är medlem.
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

vad roligt! maken ska borja loneforhandla idag for en ny position och var i kontakt med handels om loneniva forra veckan :) verkligen super trevliga vid kontakt (han ska ga med i handels, han var inte saker pa om han fick ga med innan eftersom han inte har fatt ett kontrakt pa nuvarande jobb :crazy: och fragade ocksa om det faktist var ratt fack for honom). Vi ar ocksa lite sega med fack generellt, eftersom vi ar inte ar vana vid det riktigt fran England (det blir val forsta gangen maken ar med i ett fack).

Daremot var slutsatsen att pa nuvarande jobb sa ligger han pa rekommenderad ingangs lon, och han har over 15 ars erfarenhet.

Nu ska han forhoppningsvis byta till en mycket hogre position med betydligt mer ansvar sa han antar inget under 150 eftersom det ocksa innebar en flytt.

Jag tror handels rekommenderar runt 130 efter tre ars erfarenhet. Men det beror ju pa som du sager om det nya jobber raknar den gamla erfarenheten som passande for nuvarande position :) Handels sa ocksa att medel lonen generellt ligger runt 133.
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

Tack för svar hörni!

Jag hörde mig för med facket, de sa att mina år på min förra butik ska räknas som full branscherfarenhet (dvs 3 år) även i nya butiken.

Ska bli spännande att se vad nya butiken säger om lönen, eller om jag kommer behöva argumentera för min sak. 130 kr i lön vore toppen, men tror inte jag får så mycket (men det var vad jag slutade på i förra butiken).
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

Kan du loneforhandla med dem? be om 140 eller liknande fran borjan med hanvisning till din erfarenhet, dem kommer antagligen med ett motforslag som ar under 130 men forhoppningsvis kan ni komma overens om 130 i slutet :) (en lon pa 130 kan du ju ocksa argumentera med hanvisning till foregaende lon)
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

Hehe, jag kan ju alltid försöka. Jag har faktiskt aldrig tidigare haft ett lönesamtal i gamla butiken, där gick chefen helt sonika efter kollektivavtalet och vi fick det vi fick i princip. Så det blir en ny erfarenhet för mig, vi får se hur nya chefen lägger fram lönefrågan.
 
Sv: Förväntad lön inom handels?

Men har ni inte diskuterat lön alls innan du tackade ja till jobbet? Det är sån fråga jag antingen har tagit upp vid intervju, men oftast har rekryteraren förekommit mig och bett om löneanspråk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 458
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 432
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 435
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 676
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Bra liten bil?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp