Förväntad mankhöjd??

Hemi

Trådstartare
Behöver lite hjälp i mina funderingar då jag inte blir klok på någonting.

Jag har en 2-årig valack (född maj-09). Han är welsh partbred, pappa är en welsh (sek B) på 138 cm, mamma är ett sv hbl, hon var runt 160 cm i mkh (e: Warsteiner ue: Urbino).
Just nu är han 142-145 cm, inte mätt honom så ordentligt.
Skulle vilja veta hur stor jag ska räkna med att han blir, både welsh och halvblod kan ju växa sakta men säkert.

Jag gjorde ett "tattarmått" på honom i vintras, när han var 1½ år. Det visa att han skulle bli ca 160 cm, vet inte om han var för gammal när jag gjorde så han inte blir riktigt så stor.

Vet att min hbl valack gick från 160-165 cm på ett år (mellan 6 och 7)..

Ngn som kan komma med en bra teori eller gissning???
 
Sv: Förväntad mankhöjd??

de kan aldrig bli för gamla för tattarmåttet, det viktiga med det är att det tas efter att tillväxtzonerna i benet är slutna och det brukar vara runt 1½ års ålder.
Måttet stämmer på en väldigt stor andel av hästarna, men inte riktigt på alla. Jag själv har en uppfödning där jag är oerhört glad att det inte stämmer - hästen är väldigt långbent och skulle ha blivit drygt 185 cm om måttet stämt. Nu stannade han på ca 175 och lika glad är jag...
Alltså, om din häst tänker vara långbent i förhållande till kroppen så ska du inte lita så mycket på tattarmåttet. Men om han är som medelhästen så kanske måttet stämmer.

Teoretiskt sett är det väl ingen omöjlighet att han skulle bli 160 cm trots sin lilla mamma, men rent praktiskt så är jag mer tveksam - både pga mamman och pga hans storlek för dagen. (jag har inte riktigt, bara nästan, gett upp hoppet om att mitt 2-åriga fullblod ska växa från 155 till 160 cm innan hon är klar...)

Min vilda gissning, utan att ha sett hästen, är att den kommer bli nånstans mellan 150-155 cm.
 
Sv: Förväntad mankhöjd??

Jag smiter in här och passar på att ställa en likadan fråga.

2-årigt sto ca 143 cm med fullblodsmamma på drygt 160 cm och new forestpappa på 138 cm. Kan man gissa att den växer över? Brukar inte fullblod bli "färdiga" rätt tidigt? Mamman lämnar inte stort vad jag vet.


Och hur var det nu man mätte tattarmåttet igen?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 129
Ridning Jag haren c-ponny på 138 cm mkh. Hon är en welsh ponny alltså inte en av de lättare modellerna. Men hon är inte tjock på något sätt. Hon...
Svar
2
· Visningar
650
Senast: Lager
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 480
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 055
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp