Förvaring av strö och foder

the_connemara

Trådstartare
Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder bredvid under tak.

Hö antar jag inte går, nu har vi höet inpackat i halm inomhus på logen.

Halm då? Troligtvis kommer vi inte strö med halm så den halmen som köps in kommer ju användas för att packa in höet - inomhus. Men annars, hade halm kunnat förvaras utomhus? Blir det för blött/fuktigt om det är blött ute?

Spån? Sågspån/kutterspån uthälld i en spilta under tak? Är sågspånet såpass fuktigt att det fryser vid minusgrader? Kutterspånen? Blir det för blött/fuktigt om det är blött ute?

Torv? Samma som med spån, fryser det? Blir det för blött/fuktigt om det är blött ute?
 
Sv: Förvaring av strö och foder

Jag hade hela förra vintern både mitt spån & halm utomhus. Spånet (råspån i säckar) ställde jag utanför stallet, la en presenning över och sedan en bit korrigerad plåt. Plåten tyngde jag ned med två gamla bildäck på fälg. Det var inte vackert att se, men det fungerade :D
Råspån fryser, säckarna fick jag riva sönder i boxen och sedan stampa sönder spånklumparna.

Halmbalarna (storbal, tre stycken) Gjorde jag på samma vis med förutom att de stod på lastpallar samt att jag inte täckte presenningen med plåt eftersom det var så mkt. Det fungerade också bra, jag höll halmen torr hela vintern och våren på så vis. Det jag gjorde dumt var dock att jag inte skottade av snön på/runt halmen, så när det tinade och sedan frös till så var det hopplöst krångligt att komma åt halmen. Jag fick krypa in genom en liten öppning och fylla sopsäckar med halm när jag satt under presenningen :p

Iår har jag på hörnet till stallet byggt till ett halmförråd som rymmer bra precis en stor halmbal. De övriga balarna kommer jag förvara efter gaveln på stallet med presenning över och eftersom förrådet töms ut så lyfter jag in en ny bal med traktorn. Inget mer säckande, det fick jag nog av i vintern som var :)
Spån kommer jag inte använda alls framöver, det lilla mängd jag gör av med kommer jag byta ut mot torv eller torvmix.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvaring av strö och foder

Råspånet är lite fuktigt, det beror på att stockarna som sågas är alldeles "färska".

Torv fryser, hur torvmixen är vet jag inte, jag har inte använt det tidigare.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 249
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon som har testat att ha annat underlag/strö i lösdrift/vindskydd än halm, spån eller torv? Vi har en lösdrift med en öppen...
Svar
13
· Visningar
2 541
Senast: Elo
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 545
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp