Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

Fanns visst det, för 10% högre självrisk fick personer under 25 år regelbundet köra bilen, fanns hos både Aktsam o Folksam.

Fast det är en helt annan sak. Det gäller när någon under 25 tillfälligt kör bilen. Inte att någon under 25 som är skriven på annan adress än ägaren har bilen stadigvarande men att bilen är skriven på någon som är över 25. Den som stadigvarande använder bilen ska också försäkra den i sitt namn. Det tillägget finns för att hemmavarande barn ska kunna använda förälderns bil.

Idag kostar det vanligtvis inte mer att personer under 25 tillfälligt kör bilen heller.
 
Visst kan det fungera men det är ändå försäkringsbedrägeri. Någon sådan tilläggsförsäkring har jag inte hört något bolag som har och jag har kollat. Visserligen för tio år sedan men då fanns det ingen. Orsaken till att försäkringspremien är högre för yngre är för att de är inblandade i fler olyckor och jag tycker ändå att den åldersgrupp som är mest olycksbenägen ska ha högre premier. Så är det ju för alla typer av försäkring att ju högre risk försäkringsbolaget tar genom att försäkra desto högre ersättning behöver de ha. Om alla skulle försäkra sin bil på någon annan skulle snart alla försäkringspremier vara lika höga och det tycker jag blir väldigt fel.

Jag har ingen aning om vad som faktiskt står i försäkringen eftersom farsan står på både den och bilen. Men skulle det vara bedrägeri av nåt slag så borde det ju upptäckts i samband med olyckan och skadan. Både bolaget och polisen har ju haft kontakt med både farsan och mig och har alla mina uppgifter så de borde ju sagt något då tycker jag.

Klart att högre premie sätts på en olycksdrabbad åldersgrupp men när det är långt mer än dubbelt så dyrt jämfört med en äldre så blir det bara löjligt och så gott som omöjligt att ha råd med bil som studerande. Nu har jag visserligen passerat 25 så kanske är dax att kolla över det hela igen, om bilen håller så länge att det är någon ide
 
Jag kör just nu med en bilförsäkring där jag kör med en app, som mha GPS analyserar mitt körsätt. Sen betalar jag premie efter det.
Löjligt billigt blir det, om man kan hålla sig i styr.
Det låter ju sjukt smart! Om alla fick göra så så skulle åtminstone de "rätta" personerna straffas, dvs de som kör som galningar :devil: Och sakta så skulle kanske även de börja köra mera vettigt för att betala så låg premie som möjligt och så löser sig alla trafikproblem, kan man önska iallafall :p
 
Jag har ingen aning om vad som faktiskt står i försäkringen eftersom farsan står på både den och bilen. Men skulle det vara bedrägeri av nåt slag så borde det ju upptäckts i samband med olyckan och skadan. Både bolaget och polisen har ju haft kontakt med både farsan och mig och har alla mina uppgifter så de borde ju sagt något då tycker jag.

Klart att högre premie sätts på en olycksdrabbad åldersgrupp men när det är långt mer än dubbelt så dyrt jämfört med en äldre så blir det bara löjligt och så gott som omöjligt att ha råd med bil som studerande. Nu har jag visserligen passerat 25 så kanske är dax att kolla över det hela igen, om bilen håller så länge att det är någon ide

Alla bedrägerier upptäcks givetvis inte.

Med tanke på att 18-25 åringar löper tre gånger så stor risk att råka ut för en bilolycka i trafiken tycker inte jag att det är konstigt att premien är högre för den åldersgruppen. Alternativet hade varit att lägga ut kostnaden på alla och det tycker jag är mer fel. Det är som att islandshästägare skulle betala samma premie för sina hästar som halvblodsägarna trots att halvblodens försäkring används mer generellt och därmed kostar bolagen mer. Tillhör man en skadedrabbad grupp så gör man. Försäkringsbolag är ingen välgörenhet, de vill tjäna pengar såklart och vill ha sina risker täckta. Då sätts också premierna utefter vilken risk bolaget tar. Jag ser inget löjligt med det. Att ha bil är ju ingen rättighet. Har man inte råd så har man inte.
 
Det är bara ägaren till bilen som kan försäkra bilen. Är bilen förälderns, är det föräldern som ska försäkra bilen.

Däremot ska man uppge hur bilen förvaras, var den förvaras och om någon under xx år kör bilen regelbundet. Här rusar premien iväg om man är ung och ställer bilen på gatan i ett område med hög brottslighet.
 
Det är bara ägaren till bilen som kan försäkra bilen. Är bilen förälderns, är det föräldern som ska försäkra bilen.

Däremot ska man uppge hur bilen förvaras, var den förvaras och om någon under xx år kör bilen regelbundet. Här rusar premien iväg om man är ung och ställer bilen på gatan i ett område med hög brottslighet.

Tja, som mycket mogen dam som förhoppningsfullt snart tar körkort men är larvigt ängsligt för att köra för fort, har en bilplats inne i stan i ett tydligen mycket säkert område och bara tänker tuffa omkring i Bollnäs med omnejd, Söderhamn är nog det längsta jag kan tänka att sträcka mig till, så är jag nog inte direkt i riskgruppen. ;)

Däremot ska vi inte tala om min kattförsäkring, Nikita som är burma är i den högsta premiegruppen av katter, hennes försäkring kostar nästan dubbelt så mycket som min hemförsäkring + 1900 självrisk och 15% rörlig efter det. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp