Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

Jaha, i the never ending story, min vän är nu så dålig att hon inte kan skjutsa mig alls, inte ens till synundersökningen för att få körkortstillstånd. Men, efter vad hon sagt så har hon regelbundet åkt och köpt mat och saker till sig själv. Samt även skjutsat en granne och dennes SO till Söderhamn. Visserligen betalade de soppan men ändå. Jag talade om att jag ville ställa av bilen och köpa en moppe, och att köpa en moppe var jätttebra men jag skulle inte förhasta mig att ställa av bilen, hon mår snart bättre och då kan vi börja övningsköra lite i sommar, och förresten, var jag verkligen i form att köra tidigare i år? Vilket, verkligen provocerade mig! Hallå lägga över det på mig?

Jag försökte lägga fram det så att hon inte mår bra och jag vill inte pressa henne mer. Men det skiftade mellan passivt-aggressivt, ja du gör som du vill, och, jag är snart bra och då kan vi köra, till att bilen är ändå ingenting värd och kommer inte att gå igenom besiktning (det var hon som övertalade mig att köpa den eftersom den var så felfri och skulle gå igenom så lätt!) Jag nämnde att jag skulle ta en intensiv kurs och eventuellt hitta en person som jag betalar för att övningsköra med mig. Men nä, det behövs inte för hon blir snart bättre. Jag tänker att för 1000kr i månaden (försäkring) så kan jag säkert hitta någon som kan köra med mig några timmar.

Droppen var nog när jag berättade att jag möjligtvis ska byta arbetsplats till en ca 2 mil från var jag bor och att jag måste ha körkort då, ja men det går flera bussar dit. :banghead:

Ja och så kan den inte stå kvar hos henne (såklart) och var skulle jag ställa den. Jag sa att jag nog skulle kunna fixa en plats och nämnde en man, nej! Där kan den verkligen inte stå eftersom hon kände honom. Sa att jag hade vissa kontakter (buke!) och då började hon prata om hur dålig hon var.

Om det är någon som undrar varför jag fortfarande sitter kvar i samma soppa så gjorde jag faktiskt så att jag talade om för hen att jag skulle ställa av bilen och köppa en moppe men då kunde hon plötsligt och det fungerade en kort tid igen.

Som sagt en mycket dyr och ledsam läxa.

Fortsättning följer...
Men du nu räcker det! Ställ av bilen nu går att göra via hemsida el app ( transportstyrelsen ) ta tillbaka nycklarna och flytta bilen. Finns säkert ngn på buke som bor i närheten . Glöm inte att be " vännen" dra dit peparn växer :rage: vilket litet sniket as
 
Stilla undran: är detta trolleri hela vägen? :eek:

I only wish. :arghh: Jag är en konflikträdd sillmjölke som satt mig i denna knipa eftersom jag trott på min vän och hennes löften och nu inte vågar ta upp hela eländet med henne. Jag brukar inte vara så här handlingsförlamad, men nu är jag det.
 
I only wish. :arghh: Jag är en konflikträdd sillmjölke som satt mig i denna knipa eftersom jag trott på min vän och hennes löften och nu inte vågar ta upp hela eländet med henne. Jag brukar inte vara så här handlingsförlamad, men nu är jag det.
Första steget är ju att du inser vad du gör. Gå fler steg..

Om det är tufft att ta beskeden öga mot öga elelr i telefonså kan man faktiskt göra det via mail eller SMS.

Det är din bil. Du äger den. Du bestämmer över den. Hon kan bara tycka - inget annat.

Om du tänker dig in i hennes situation så tror jag att även du (om du var den sortens person...) hade fajtats med näbbar och klor för att få behålla en helt kostnadsfri bil!

Grrrrr jag blir så upprörd. Fy så utnyttjad du blir.

Och du - det är ingen knipa DU sitter i. Knipan sitter din "vän" i eftersom hon kommer att bli av men en gratisförmån värd många tusenlappar varje månad.
 
I only wish. :arghh: Jag är en konflikträdd sillmjölke som satt mig i denna knipa eftersom jag trott på min vän och hennes löften och nu inte vågar ta upp hela eländet med henne. Jag brukar inte vara så här handlingsförlamad, men nu är jag det.

Nu får det vara nog. Faktiskt.

Meddela att du ställer av bilen. Det är - som du säger - för mycket pengar att betala för absolut ingenting. Klart hon försöker övertala dig att låta bli - DU HÅLLER HENNE MED FRI BIL!! Hade du varit en arbetsgivare hade hon blivit förmånsbeskattad, så stor är tjänsten.

Du behöver inte vara en sillmjölke. Du bestämmer dig för att låta bli att vara en easy pushover och meddelar att bilen ställs av. Ordna någon som kan hämta den och förvara den. Du har ju kontakterna.
 
I only wish. :arghh: Jag är en konflikträdd sillmjölke som satt mig i denna knipa eftersom jag trott på min vän och hennes löften och nu inte vågar ta upp hela eländet med henne. Jag brukar inte vara så här handlingsförlamad, men nu är jag det.
Om du vill gå en 'medelväg' så tala om att from nu betalar hon milkostnad för bilen. Jag får 18:-/mil när jag använder bilen i jobbet. Det täcker inte kostnaderna om man räknar med service och reparationer. Kräv minst betalt för skatt och försäkring samt att 'vännen' står för soppan.
Din 'vän' utnyttjar dig på ett väldigt fult sätt. Bitvis liknar det en normaliseringsprocess som du är inne i.
 
I only wish. :arghh: Jag är en konflikträdd sillmjölke som satt mig i denna knipa eftersom jag trott på min vän och hennes löften och nu inte vågar ta upp hela eländet med henne. Jag brukar inte vara så här handlingsförlamad, men nu är jag det.

Vilken fullkomligt urtrist situation du hamnat i, men nu är det dags att du försöker nysta dig upp ur den, annars kommer det sakta att äta upp dig.
Bestäm dig för hur du ska göra med bilen, körkortet, ja allt, och när du har bestämt dig så berättar du lugnt och bestämt åt "vännen", du lägger inte fram något som det minsta som han tolkas som ett förslag eller ens liten undran eller tvekan. Det är vad som brukar fungera för mig när jag måste göra något jobbigt (är också lite av en konflikträdd sillmjölk ibland :o) man inger ett mera säkert intryck när man bestämt sig, för man är också lite säkrare på sig då, vilket inte ger den andra lika mycket luft under vingarna att komma med några inflikningar.
I det här fallet är det ju dessutom så att du har alla argument i ryggen i och med att det handlar om en hel del pengar.
Jag hoppas verkligen du kan ta dig ur det här nu på något sätt.
 
Jag talade om att jag ville ställa av bilen och köpa en moppe, och att köpa en moppe var jätttebra men jag skulle inte förhasta mig att ställa av bilen, hon mår snart bättre och då kan vi börja övningsköra lite i sommar
Ehhh! Vad då i sommar? Om du börjar köra nu så har du ditt körkort innan sommaren! :)
Synkontroll osv. brukar finnas på trafikskolan eller i trafikskolans regi. Gå till körskolan nu, så fixar de lämp och annat som du behöver. :)
Om vännen trilskas så kan du säga att det här blir jättebra, du kan ju köra henne till läkaren när hon mår dåligt t.ex. :) Mår man dåligt mer än två veckor behöver man få hjälp sa en läkare till mig nyligen.

Kom igen- marsch iväg till körskolan. Du kommer känna dig så stolt och glad över dig själv när du har tagit det steget. Och ett steg längre ifrån din trassliga och taskiga situation.
 
Jag håller med @hoppsann här! Att ta körkort är inte så invecklat och tidskrävande som man kan tro. Jag drog på det i många år eftersom jag hade någon bild av att det skulle ta väldigt lång tid att ta körkort och att det skulle vara väldigt komplicerat. Men det gick ju faktiskt i ett nafs!

@MJLee
 
Körkort går att ta på två veckor tog själv en sån intensiv kurs och hade inte kört innan. Kostar ju lite men det spar du snabbt ihop m avställd bil :up:
 
Jag hade nog faktiskt sålt bilen i ditt läge. Det finns gott om billiga bilar så då tycker jag det är bättre att sälja bilen, köp en moppe och när du har körkortet köper du en ny! Sen hade jag nog sagt till vännen något i stil med att "tyvärr jag har inte råd att ha kvar bilen så jag måste sälja den så jag har råd med körkortet/moppen" eller något liknande.
 
När jag läser vad jag skrivit så inser jag hur absurt det är. Men, hon mår verkligen otroligt dåligt och jag vill inte göra det värre. Jag hyr också lägenhet av henne i andra hand (yup gör det bara mer soppigt) och tja det är därför det är svårt att sätta för hårt mot hårt.

Jävla skit och helvete alltså. Jag står i bostadskön och vill inget hellre än att flytta - även om jag älskar lägenheten. Plus då ursäkten att det är kaos på jobbet. Bra ursäkter och skäl för att skjuta upp konfrontationen eller hur? :meh: Som någon sa, normaliseringsprocessen pågår. Att jag ser det hända hjälper liksom inte. Jag ser hur manipulativ hon är, hur hon lever i sin egen värld och ändå faller jag för det, vill inte ta att hon kommer att gråta och skälla.

Tack alla som svarat här och erbjudit stöd och råd. Om/när jag faktiskt ställer av bilen och sätter gränser så ska alla vet att det till största delen er förtjänst att jag får kraft och klarsyn. Kramar till alla! :up:
 
När jag läser vad jag skrivit så inser jag hur absurt det är. Men, hon mår verkligen otroligt dåligt och jag vill inte göra det värre. Jag hyr också lägenhet av henne i andra hand (yup gör det bara mer soppigt) och tja det är därför det är svårt att sätta för hårt mot hårt.
Du har inget ansvar för en annan människas mående. Det ansvaret bär vi alla för oss själva.

Kanske kan det vara enklare om du slutar se alla dina tankar som skadliga för henne? Det är itne du som gör saker värre, det är hon själv.
Jag har också svårt att se det som att "sätta hårt mot hårt"?. Ni bara reder ut era ekonomiska mellanhavanden så det blir rättvist för er båda?

Eftersom det är hon som använder bilen så bör hon ta samtliga kostnader för den och köpa den av dig.

I annat fall tycker jag som - någon annan skrivit - att du ska sälja bilen till någon annan.

Jag tycker inte att du står i någon tacksamhetsskuld till henne för att du hyr hennes lägenhet i andra hand. Du hjälper henne med kostnaden för lägenheten som hon annars skulle stå för själv.
 
När jag läser vad jag skrivit så inser jag hur absurt det är. Men, hon mår verkligen otroligt dåligt och jag vill inte göra det värre. Jag hyr också lägenhet av henne i andra hand (yup gör det bara mer soppigt) och tja det är därför det är svårt att sätta för hårt mot hårt.

Jävla skit och helvete alltså. Jag står i bostadskön och vill inget hellre än att flytta
@MJLee , problemet med allt det här är att det tär på DIG och det gör att du oxå mår dåligt - är det verkligen värt det? Har man tufft som du säger på jobbet så lägger all den irritation och frustration du känner pga det här ännu mer tyngd på dig och det tynger ned dig. Risken är att du kommer att gå in i den berömda väggen till slut och det vill du verkligen inte.

Den enda du har ansvar för är DITT mående, ingen annans. Ja, det är synd om din kompis men samtidigt blir du medberoende och Du hjälper ingen genom att må dåligt själv. Det är dags att du tar tag i ditt liv och vad DU vill.

Om du känner att den här situationen är fel så är det ditt ansvar att göra något åt det. Att du står i bostadskön är bra - men har du kollat privata värdar? Det finns en uppsjö av dem även i Bollnäs och de hittar man inte via Bollnäs bostäders bostadskö (hittar du någonstans att ta vägen så vet jag ngn som skulle kunna ta över din lgh i ett nafs). Den sk kompisen är ingen riktig vän, hon utnyttjar dig och din oförmåga att säga nej. Det är dags att du tar tillbaka bestämmanderätten över dig, din bil och ditt liv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp