Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

@MJLee Står bilen hemma hos henne i normalfallet och det är hon som kör den så kan det bli problem om något händer. Försäkringsbolag blir inte glada över att få veta att någon står för bilens försäkring och någon annan använder bilen stadigvarande. Det kan bli så illa att du står helt utan försäkringsskydd. Det är användaren av bilen, oavsett vem ägaren är, som ska stå för försäkringen för att den ska gälla utan problem.

Har du ett gällande kontrakt på lägenheten så kan hon inte bara slänga ut dig heller. Jag gissar att det är en fördel för henne att få in hyran också?

Du måste genast sätta stopp för det här. Med sådana vänner behöver man inga ovänner. Hon är riktigt ful och utnyttjar dig så mycket hon bara kan. Det spelar ingen roll hur dåligt hon mår för det ger henne ingen rätt att bete sig så illa och det ger inte dig någon anledning att låta det fortgå.
 
Utan att veta säkert, men det borde inte vara SÅ svårt att få tag på ett annat boende i en så pass liten ort som Bollnäs? Eller är det det? Jag inbillar mig att det finns en hel del privata hyresvärdar med mindre fastigheter på ett sånt ställe. Tror absolut det vore bra för dig att flytta så du inte känner att du står i tacksamhetsskuld till henne, vilket du absolut inte behöver göra ändå då som jag förstått DU hjälper henne med att betala hyra (och lite till?) för en lägenhet hon inte har råd med, OCH förser henne med bil. Det är hon som ska stå i enorm tacksamhetsskuld till dig.
 
När jag läser vad jag skrivit så inser jag hur absurt det är. Men, hon mår verkligen otroligt dåligt och jag vill inte göra det värre. Jag hyr också lägenhet av henne i andra hand (yup gör det bara mer soppigt) och tja det är därför det är svårt att sätta för hårt mot hårt.

Jävla skit och helvete alltså. Jag står i bostadskön och vill inget hellre än att flytta - även om jag älskar lägenheten. Plus då ursäkten att det är kaos på jobbet. Bra ursäkter och skäl för att skjuta upp konfrontationen eller hur? :meh: Som någon sa, normaliseringsprocessen pågår. Att jag ser det hända hjälper liksom inte. Jag ser hur manipulativ hon är, hur hon lever i sin egen värld och ändå faller jag för det, vill inte ta att hon kommer att gråta och skälla.

Tack alla som svarat här och erbjudit stöd och råd. Om/när jag faktiskt ställer av bilen och sätter gränser så ska alla vet att det till största delen er förtjänst att jag får kraft och klarsyn. Kramar till alla! :up:

Men du, inte gör du det värre för henne genom att du ställer av bilen. Ni hade en deal som båda skulle dra nytta av. Nu funkade inte det. Vännen kunde inte upprätthålla dealen. Säljer du bilen så gör du det inte värre för henne än vad hon hade det före er deal.
 
@MJLee Står bilen hemma hos henne i normalfallet och det är hon som kör den så kan det bli problem om något händer. Försäkringsbolag blir inte glada över att få veta att någon står för bilens försäkring och någon annan använder bilen stadigvarande. Det kan bli så illa att du står helt utan försäkringsskydd. Det är användaren av bilen, oavsett vem ägaren är, som ska stå för försäkringen för att den ska gälla utan problem.

Du har rätt i att bilen ska vara försäkrad av den huvudsakliga brukaren för att försäkringen ska gälla. Bilen kan dock inte försäkras av någon annan än den som äger den. Så att låta vännen stå för försäkringen fungerar inte.

Spinner vidare på det dunskriver. Jag skulle aldrig någonsin gå med på att ha det som TS beskriver det. Med lite otur, om vännen orsakar en olycka som ska ersättas av trafikskadeförsäkringen, så kan försäkringsbolaget vägra ersätta om det framkommer att TS inte är huvudsaklig brukare av bilen (vilket borde vara mycket lätt att bevisa eftersom TS inte har körkort).
 
@MJLee - hur går det? Hur tänker du?

Gick in på Bollnäs kommuns hemsida och där fanns det ett gäng hyresvärdar. Är du anmäld hos alla dem?

Tror jag känner folk i Bollnäs genom mitt politiska engagemang. Ska jag kontakta nån och fråga om bostad? Vad söker du?

Hur går det med bilen?
 
Du har rätt i att bilen ska vara försäkrad av den huvudsakliga brukaren för att försäkringen ska gälla. Bilen kan dock inte försäkras av någon annan än den som äger den. Så att låta vännen stå för försäkringen fungerar inte.

Spinner vidare på det dunskriver. Jag skulle aldrig någonsin gå med på att ha det som TS beskriver det. Med lite otur, om vännen orsakar en olycka som ska ersättas av trafikskadeförsäkringen, så kan försäkringsbolaget vägra ersätta om det framkommer att TS inte är huvudsaklig brukare av bilen (vilket borde vara mycket lätt att bevisa eftersom TS inte har körkort).

Nej precis. Det blir moment 22. Den som brukar bilen ska äga och därmed försäkra bilen.

Ja det kan ge riktigt tråkiga konsekvenser. Att Ts inte har körkort är dock inget större problem. Man kan ju ha egen bil när man övningskör. Däremot har självklart grannar, vänner och bekanta koll på att Ts vän är den som brukar bilen och vid misstanke så tillfrågas ju de.
 
@MJLee - hur går det? Hur tänker du?

Gick in på Bollnäs kommuns hemsida och där fanns det ett gäng hyresvärdar. Är du anmäld hos alla dem?

Tror jag känner folk i Bollnäs genom mitt politiska engagemang. Ska jag kontakta nån och fråga om bostad? Vad söker du?

Hur går det med bilen?

Jag sitter här och försöker samla dådkraft :) Och räknar upp alla skäl till varför jag inte ska göra någonting. Krångligt att köpa moppe, (jobbet!) osäkerhet inför framtiden (jobbet!) att hon faktiskt mår fysiskt dåligt just nu och det ursäktar en del. Jag orkar inte flytta. En bil en gång i månaden är bättre än ingen. Var ska jag ställa bilen. Nämnde jag jobbet? ;)

Å andra sidan, jag kan ta en hel del taxi för mindre pengar än försäkring och skatt. Jag blir inte beroende av henne, inte ens så att jag tror på hennes löften igen - vilket jag alltid gör ändå. Möjligt att hitta någon som är beredd att övningsköra med mig om jag betalar lite - undrar om det finns någon tonåring i Bollnäs som vill hjälpa en medelålders tant? Få ändan ur vagnen med körskolan.

Om en och en halv timme har jag synundersökning för körkortstillstånd och ska fixa glasögon på samma gång. Önskar bara jag hade förenade buke som smakråd för nya brillorna. Jag är hopplös på sånt och nu har jag ingen som kan ge mig råd. :D

Nästa steg är att prata med körskolan igen och så fort jag får tillståndet göra en provlektion så de kan bedöma hur många lektioner jag behöver (multum!)

Baby steps, baby.
 
Om en och en halv timme har jag synundersökning för körkortstillstånd och ska fixa glasögon på samma gång. Önskar bara jag hade förenade buke som smakråd för nya brillorna. Jag är hopplös på sånt och nu har jag ingen som kan ge mig råd. :D

Nästa steg är att prata med körskolan igen och så fort jag får tillståndet göra en provlektion så de kan bedöma hur många lektioner jag behöver (multum!)

Heja dig!! :bump:

Apropå brillorna så brukar man få ta med sig hem några olika bågar för att testa, så upp m bilderna bara :D
 
Jag sitter här och försöker samla dådkraft :) Och räknar upp alla skäl till varför jag inte ska göra någonting. Krångligt att köpa moppe, (jobbet!) osäkerhet inför framtiden (jobbet!) att hon faktiskt mår fysiskt dåligt just nu och det ursäktar en del. Jag orkar inte flytta. En bil en gång i månaden är bättre än ingen. Var ska jag ställa bilen. Nämnde jag jobbet? ;)

Å andra sidan, jag kan ta en hel del taxi för mindre pengar än försäkring och skatt. Jag blir inte beroende av henne, inte ens så att jag tror på hennes löften igen - vilket jag alltid gör ändå. Möjligt att hitta någon som är beredd att övningsköra med mig om jag betalar lite - undrar om det finns någon tonåring i Bollnäs som vill hjälpa en medelålders tant? Få ändan ur vagnen med körskolan.

Om en och en halv timme har jag synundersökning för körkortstillstånd och ska fixa glasögon på samma gång. Önskar bara jag hade förenade buke som smakråd för nya brillorna. Jag är hopplös på sånt och nu har jag ingen som kan ge mig råd. :D

Nästa steg är att prata med körskolan igen och så fort jag får tillståndet göra en provlektion så de kan bedöma hur många lektioner jag behöver (multum!)

Baby steps, baby.

Sälj bilen, låna hem brillor och låt oss vara smakråd. :)
 
Jag sitter här och försöker samla dådkraft :) Och räknar upp alla skäl till varför jag inte ska göra någonting. Krångligt att köpa moppe, (jobbet!) osäkerhet inför framtiden (jobbet!) att hon faktiskt mår fysiskt dåligt just nu och det ursäktar en del. Jag orkar inte flytta. En bil en gång i månaden är bättre än ingen. Var ska jag ställa bilen. Nämnde jag jobbet? ;)
/.../
Baby steps, baby.
Keep on steppin' girl!

La in moped i din närhet som sökord på Blocket, och det fanns massor :)

Dessutom!!!! Osäkerhet om jobbet är väl ett utmärkt skäl FÖR att sälja bilen!!!
Varsågod, peppdans:
:banana::bump: :banana::bump::banana::bump: :banana:
 
Å andra sidan, jag kan ta en hel del taxi för mindre pengar än försäkring och skatt. Jag blir inte beroende av henne, inte ens så att jag tror på hennes löften igen - vilket jag alltid gör ändå. Möjligt att hitta någon som är beredd att övningsköra med mig om jag betalar lite - undrar om det finns någon tonåring i Bollnäs som vill hjälpa en medelålders tant? Få ändan ur vagnen med körskolan.

Fokusera på detta. Du slänger så mycket pengar på att ordna hennes ekonomi att dina egna möjligheter blir stympade.
 
Hurra!

Bilen är lagad och besiktigad (dog nästan när jag fick reda på priset 6,068 inkl besiktningen), men jag fick äntligen iväg den från henne, eftersom den skulle bli helt olaglig inom 3 dagar. Men allt är nu åtgärdat och den 20 juni när jag flyttar ingår en parkeringsplats. Och har jag tur (med alla förbannade intyg) kan jag göra en intensiv kurs som börjar den 20 juni lustigt nog. Hmm, kommer att flytta i tre dagar så vet inte riktigt hur det ska gå ihop. Plus att jag kommer att leva i lådor. Jaja, förhoppningsvis kan jag sitta i en bil innan första lektionen. Nu är bara frågan hur jag ska betala för allt det här. Om jag får tillbaka lånade pengar och lönerna tills det här konkar då kommer det att fungera. Annars vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Vill inte låna pengar av min pappa. Får i värsta fall förklara att det är tillfälligt men eftersom jag antagligen blir arbetslös under sommaren så är det inte riktigt det perfekta läget för körskola utlägg. Jag kanske kan ta det i steg med betalningen, men, hmm den är på 2-3 veckor
Men bilen är besiktad och hos mig! :banana: Jag kan ställa av den så behöver jag inte betala försäkring innan jag de facto har körkort. Försäkringen ska vara betald senast 23 juni, så hmm, det kommer bli lite tight om tid.

G ville att verkstaden bara skulle ha hennes nummer eftersom hon kan bilar och inte jag. Men jag insisterade på att de skulle ringa mig, och ringde sedan att om de lämnade ut den till någon annan betalar jag inte :devil: Nu är hon ursur på mig och tycker att jag behandlar henne som en dräng och vi har liten kontakt via SMS.. När jag flyttar hyr jag inte längre i andra hand av henne så då är jag äntligen fri! Verkstaden lovade att jag kunde ha bilen kvar hos dom till den 20 annars får jag ställa den här på jobbet tillfälligt.

Lång, dyr och tråkig historia men har jag en fungerande bil i ett år eller två så, slutet gott, allt gott.
 
@MJLee Står bilen hemma hos henne i normalfallet och det är hon som kör den så kan det bli problem om något händer. Försäkringsbolag blir inte glada över att få veta att någon står för bilens försäkring och någon annan använder bilen stadigvarande. Det kan bli så illa att du står helt utan försäkringsskydd. Det är användaren av bilen, oavsett vem ägaren är, som ska stå för försäkringen för att den ska gälla utan problem.

Vill bara tillägga om försäkringen att den kan fungera ändå även om försäkringstagaren inte är den som använder bilen mest. Det finns någon slags tilläggs försäkring som täcker att det finns en annan huvudförare eller hur man säger. Kanske inte hos alla bolag men hos det min pappa har "min" bil försäkrad hos. Var inte det minsta problem från någonstans när jag blev påkörd (visserligen utan skador på min bil) eller när jag hade inbrott i bilen trots att jag oftast befinner mig 4h bilresa ifrån farsan. :D Nu är väl ts och väninna över 25 (och problemet med annan förare löst?) men för mig var/är det underbart att det gick att göra såhär för att försäkringen skulle varit skyhög om den stod på mig. :mad:
 
Vill bara tillägga om försäkringen att den kan fungera ändå även om försäkringstagaren inte är den som använder bilen mest. Det finns någon slags tilläggs försäkring som täcker att det finns en annan huvudförare eller hur man säger. Kanske inte hos alla bolag men hos det min pappa har "min" bil försäkrad hos. Var inte det minsta problem från någonstans när jag blev påkörd (visserligen utan skador på min bil) eller när jag hade inbrott i bilen trots att jag oftast befinner mig 4h bilresa ifrån farsan. :D Nu är väl ts och väninna över 25 (och problemet med annan förare löst?) men för mig var/är det underbart att det gick att göra såhär för att försäkringen skulle varit skyhög om den stod på mig. :mad:

Visst kan det fungera men det är ändå försäkringsbedrägeri. Någon sådan tilläggsförsäkring har jag inte hört något bolag som har och jag har kollat. Visserligen för tio år sedan men då fanns det ingen. Orsaken till att försäkringspremien är högre för yngre är för att de är inblandade i fler olyckor och jag tycker ändå att den åldersgrupp som är mest olycksbenägen ska ha högre premier. Så är det ju för alla typer av försäkring att ju högre risk försäkringsbolaget tar genom att försäkra desto högre ersättning behöver de ha. Om alla skulle försäkra sin bil på någon annan skulle snart alla försäkringspremier vara lika höga och det tycker jag blir väldigt fel.
 
Visst kan det fungera men det är ändå försäkringsbedrägeri. Någon sådan tilläggsförsäkring har jag inte hört något bolag som har och jag har kollat. Visserligen för tio år sedan men då fanns det ingen. Orsaken till att försäkringspremien är högre för yngre är för att de är inblandade i fler olyckor och jag tycker ändå att den åldersgrupp som är mest olycksbenägen ska ha högre premier. Så är det ju för alla typer av försäkring att ju högre risk försäkringsbolaget tar genom att försäkra desto högre ersättning behöver de ha. Om alla skulle försäkra sin bil på någon annan skulle snart alla försäkringspremier vara lika höga och det tycker jag blir väldigt fel.
Fanns visst det, för 10% högre självrisk fick personer under 25 år regelbundet köra bilen, fanns hos både Aktsam o Folksam.
 
Jag kör just nu med en bilförsäkring där jag kör med en app, som mha GPS analyserar mitt körsätt. Sen betalar jag premie efter det.
Löjligt billigt blir det, om man kan hålla sig i styr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp