Bukefalos 28 år!

Förvirrad bilidiot

MJLee

Trådstartare
Jag känner mig som en riktigt inkompetent idiot just nu. Jag har flyttat till obygden = Bollnäs ;) och som inbiten Stockholmare har jag aldrig behövt körkort eller bil, vilket inte riktigt fungerar här har jag upptäckt. Så nu har körkortsböcker införskaffats och råplugg är på g. Men! Det viktigaste är att faktiskt kunna köra i det syftet har en liten bil införskaffats och under tiden har en vän lovat att köra mig - jag äger bilen och betalar allt - och hon kan använda den. Men, nu har hon brutit av spaken till spolarvätskan. Alltså den lilla plastspaken bredvid ratten. En vän lyckades limma :nailbiting: fast den igen och den fungerar men naturligtvis måste den fixas snarast möjligt. Eftersom jag vet nada och inget om bilar så vänder jag mig nu till Buke för råd var sjutton kan jag köpa en sådan spak och hur dyrt är det att laga den? Alla pratar om skroten på internet, men uh, var ska jag hitta den?

Jag hade liksom hoppats att jag själv skulle kunna köra innan jag började ha sönder saker och bilen slutade att fungera. Eh, hjälp? :confused:

PS. Det är en Huyndai om det hjälper.
 
Jag håller med @athena_arabians där bildelsbasen , men var snabb på att kolla upp de för vissa saker försvinner rätt snabbt och låt en verkstad eller nån bilmekaniker (om du känner någon) att fixa de

En fråga bara hur lyckas man bryta spaken ?
 
Jag skulle prata med någon pålitlig verkstad och fråga vad de säger, mest för att jag själv har dålig koll på sådant. Sedan skulle jag se till att vännen betalade vad det kostar att få dit en ny spak. Nog för att du är snäll och betalar bilen (jag hoppas att vännen betalar sin egna bensin?), men har vännen sönder något är det rimligt att vännen betalar.

Tänk också på att om vännen ska lära dig köra så behöver ni ha gått handledarkurs och du måste ha körkortstillstånd. Har ni inte alla papper i ordning kan det bli jäkligt trassligt om ni fastnar i poliskontroll under tiden du övningskör.
 
Jag håller med @athena_arabians där bildelsbasen , men var snabb på att kolla upp de för vissa saker försvinner rätt snabbt och låt en verkstad eller nån bilmekaniker (om du känner någon) att fixa de

En fråga bara hur lyckas man bryta spaken ?

Har ingen aning eftersom jag inte var med då, utan vännen ringde bara upp och sa att hon brutit av spaken och att det aldrig hänt henne tidigare. :crazy:
 
UPDATE. Hmm, en vän till vännen limmade fast spaken igen, och först fungerade inte spolvätskan, men sedan vickades det tydligen lite och ja jag vet inte, men nu fungerar det iallafall. Jag känner mig lite uppgiven just nu. Och nej @RedChili jag betalar bensinen eftersom hon kör mig till och från jobbet. Har ingen aning om hur, men på något sätt har det slutat med att jag tackar henne varje gång hon kör mig (vilket inte alltid händer eftersom hon ibland inte mår bra och ringer och säger att jag måste fixa skjuts på annat håll). Fasiken jag avskyr hela situationen. Jag bara måste fixa körkort asap.
 
UPDATE. Hmm, en vän till vännen limmade fast spaken igen, och först fungerade inte spolvätskan, men sedan vickades det tydligen lite och ja jag vet inte, men nu fungerar det iallafall. Jag känner mig lite uppgiven just nu. Och nej @RedChili jag betalar bensinen eftersom hon kör mig till och från jobbet. Har ingen aning om hur, men på något sätt har det slutat med att jag tackar henne varje gång hon kör mig (vilket inte alltid händer eftersom hon ibland inte mår bra och ringer och säger att jag måste fixa skjuts på annat håll). Fasiken jag avskyr hela situationen. Jag bara måste fixa körkort asap.
Du skämtar?

Du placerar en bil hos en kompis och TACKAR när den personen behagar skjutsa diug. Bilen går sönder och det är DU som lagar den.

Jag antar att det är du som betalar skatt och försäkring på "hennes" bil också?

Herregud - meddela mig ditt telefonnummer så kan vi komma överens om att du tar över min bil också
 
UPDATE. Hmm, en vän till vännen limmade fast spaken igen, och först fungerade inte spolvätskan, men sedan vickades det tydligen lite och ja jag vet inte, men nu fungerar det iallafall. Jag känner mig lite uppgiven just nu. Och nej @RedChili jag betalar bensinen eftersom hon kör mig till och från jobbet. Har ingen aning om hur, men på något sätt har det slutat med att jag tackar henne varje gång hon kör mig (vilket inte alltid händer eftersom hon ibland inte mår bra och ringer och säger att jag måste fixa skjuts på annat håll). Fasiken jag avskyr hela situationen. Jag bara måste fixa körkort asap.
Jag håller med tanten, se till att din bil är parkerad hos dig när du inte övningskör eller behöver bli skjutsad, finns det ingen annan som kan ställa upp att köra dig förutom "vännen"?
 
Det låter som att det var något fel på spaken och att den därför gick sönder.
Du kommer troligen aldrig uppleva samma fel igen. :)

Finns det inte möjlighet att du kan ta snabbkurs? På medeltiden när jag tog körkort så kunde det ordnas av en av trafikskolorna på orten. Ca 2 veckor tog det.
När mina väninnor kom för att ta sina körkort gick det ännu lite fortare (de bodde hos mig och fixade kortet i min stad eftersom det var en sådan otrolig kö i Stockholm).
Jag hade nog också tackat....
Lycka till!
 
UPDATE. Hmm, en vän till vännen limmade fast spaken igen, och först fungerade inte spolvätskan, men sedan vickades det tydligen lite och ja jag vet inte, men nu fungerar det iallafall. Jag känner mig lite uppgiven just nu. Och nej @RedChili jag betalar bensinen eftersom hon kör mig till och från jobbet. Har ingen aning om hur, men på något sätt har det slutat med att jag tackar henne varje gång hon kör mig (vilket inte alltid händer eftersom hon ibland inte mår bra och ringer och säger att jag måste fixa skjuts på annat håll). Fasiken jag avskyr hela situationen. Jag bara måste fixa körkort asap.
What? Jag hoppas att vännen gjort något riktigt bra för att förtjäna att du sponsrar denne med en bil, typ räddat livet på dig eller något sådant. Det där låter bara helt absurt.
 
Tack för allt stöd :) jo, jag har bestämt mig för att en intensiv kurs nog är det bästa, problemet är att jag hyr min lägenhet i andra hand av min vän så det är en otrolig soppa (ja alltså jag betalar henne lite mer än vad hyran är). Vad gäller spaken så är jag bara orolig för att allt ska gå sönder igen, men tydligen är det ofta lite fel här och där så jag antar att jag får be en stilla bön att allt fortsätter vara helt. Just nu måste min vän ha bilen eftersom jag inte har körkort så hon måste komma och hämta mig, men jag hoppas väl att när jag tagit det att jag kan börja ha bilen hos mig. Men hon har inte haft bil på jättelänge och gillar verkligen det, så jag vet inte hur det ska ordnas när dagen D väl inträffar (hon pratar hela tiden om vår bil, så jag vet inte hur det blir). Usch, jag hatar att vara beroende av andra.

@tanten ingen aning, men jag har betalat en faktura till traffikverket och en till Folksam huyundai försäkring och någonting mer som jag inte kommer ihåg vad det var. Så jag antar att jag betalar allt.

PS. Gudars vilket jäkla våp jag låter som som! Jag lovar att jag inte är en så virrpanna i vanliga fall! :o
 
Tack för allt stöd :) jo, jag har bestämt mig för att en intensiv kurs nog är det bästa, problemet är att jag hyr min lägenhet i andra hand av min vän så det är en otrolig soppa (ja alltså jag betalar henne lite mer än vad hyran är). Vad gäller spaken så är jag bara orolig för att allt ska gå sönder igen, men tydligen är det ofta lite fel här och där så jag antar att jag får be en stilla bön att allt fortsätter vara helt. Just nu måste min vän ha bilen eftersom jag inte har körkort så hon måste komma och hämta mig, men jag hoppas väl att när jag tagit det att jag kan börja ha bilen hos mig. Men hon har inte haft bil på jättelänge och gillar verkligen det, så jag vet inte hur det ska ordnas när dagen D väl inträffar (hon pratar hela tiden om vår bil, så jag vet inte hur det blir). Usch, jag hatar att vara beroende av andra.

@tanten ingen aning, men jag har betalat en faktura till traffikverket och en till Folksam huyundai försäkring och någonting mer som jag inte kommer ihåg vad det var. Så jag antar att jag betalar allt.

PS. Gudars vilket jäkla våp jag låter som som! Jag lovar att jag inte är en så virrpanna i vanliga fall! :o
Ok, så om du både hyr och sponsrar henne med bil borde du ju betala lägre hyra och inte högre!
 
Ok, så om du både hyr och sponsrar henne med bil borde du ju betala lägre hyra och inte högre!

Nja, det funkar inte riktigt så, hon har urusel ekonomi och vilket gör det ännu mer osäkert hon vill inte skriva andrahandskontrakt så jag känner inte riktigt att jag står på helt fast mark.
 
Leta nytt boende ASAP och fixa lappen lika fort så du inte är beroende av henne.

Jag har just flyttat från Stockholm till Bollnäs och det var ett inte så litet helvete så bara tanken på att hitta något nytt och flytta igen gör mig matt. Så länge det verkar funka så kommer jag nog inte att rubba status quo, men visst när jag har fått den efterlängtade lappen så får vi se hur det blir. Allt är ganska turbulent på jobbet också så jag måste nog fokusera all ork och energi på det. Jag blir bara frustrerad när jag fem minuter innan får veta att hon inte kan skjutsa vilket ställer till det och jag måste tigga lift av någon annan, vilket inte känns ok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp