Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Så när jag sitter och kör länge så beror det på att jag suttit likadant hela tiden?
Från början trode jag att det var bebisen eller någon inälva som tryckte på nått vis för det känndes på det mjuka lite snett till vänster strax ovanför där "behåringen" börjar men nu har det vandrat längre ner och jag tror därför att det är i benet och inte något av det mjuka.
Fast när jag ridit och suttit av så släpper det onda där fram succesivt och ganska fort efter lite gång. Dock så känns det onda hela tiden men inte alls lika ont.
Idag har jag inte ont alls än, men igår så vilade hästen.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

När jag gick med min dotter hade jag det, när jag gick, stod elr satt för länge fick ont runt bäcknet o ibland ovanför rumpan med min BM sa att det va foglossningar, men märkte själv efter ett tag att de inte kunde vara annat
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Och jag kan inte förstå hur man vill jobba in i det sista, det är ju så mkt mysigare att gå hemma å förbereda :D

Fast det är ju inte så mysigt att gå hemma om man vet att på jobbet kraschar allt, projekt som man har jobbat upp går i diket, och att det är man själv som kommer få sopa upp spillrorna och rädda det som räddas kan när man kommer tillbaka. Det beror ju på vad man har för jobb.

Och förbereda - det är ju inte så mycket man kan göra för att förbereda, det är ju svårt att amma, ha vaknätter och byta blöjor i förväg, liksom. ;)
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Så när jag sitter och kör länge så beror det på att jag suttit likadant hela tiden?
Från början trode jag att det var bebisen eller någon inälva som tryckte på nått vis för det känndes på det mjuka lite snett till vänster strax ovanför där "behåringen" börjar men nu har det vandrat längre ner och jag tror därför att det är i benet och inte något av det mjuka.
Fast när jag ridit och suttit av så släpper det onda där fram succesivt och ganska fort efter lite gång. Dock så känns det onda hela tiden men inte alls lika ont.
Idag har jag inte ont alls än, men igår så vilade hästen.

Men foglossningssmärtor kommer inte från själva skelettet/fogarna, de kommer från småmusklerna som sitter runt fogarna. När fogarna blir lite mer rörliga får de musklerna jobba hårdare för att hålla ihop fogen, och det orkar de inte utan krampar och gör ont efter en stund --> ajajaj:cry:

Så det är musklerna som gör ont, inte fogarna eller skelettet i sig.

Det är därför det blir värre av att sitta i samma ställning länge, då krampar musklerna efter en stund. Till exempel när man sitter till häst. Och sen sitter man av och kan knappt gå, och sen efter en stund har man värmt ur lite, och då känns det lite bättre även om det fortfarande gör ont.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Fast det är ju inte så mysigt att gå hemma om man vet att på jobbet kraschar allt, projekt som man har jobbat upp går i diket, och att det är man själv som kommer få sopa upp spillrorna och rädda det som räddas kan när man kommer tillbaka. Det beror ju på vad man har för jobb.
Jag skulle nog inte vilja ha barn då, utan först när projektet är klart så inte barnen kommer mitt i. Precis som med plugg, jag skulle inte vilja avbryta studierna för barn.
Och visst beror de på vad man har för jobb, jag blev ju avstängd från mitt jobb så där fanns de ju inte mkt att säga till om ;)

Och förbereda - det är ju inte så mycket man kan göra för att förbereda, det är ju svårt att amma, ha vaknätter och byta blöjor i förväg, liksom. ;)
Man sover konstiga tider på dygnet, bakar och viktigast av allt, tränar på att fika :angel: Passar på att åka till stallet, handla och fixa på dagtid när ens partner jobbar har maten klar när han kommer hem och så kan man bara mysa tillsammans hela kvällarna :D
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Jag skulle nog inte vilja ha barn då, utan först när projektet är klart så inte barnen kommer mitt i. Precis som med plugg, jag skulle inte vilja avbryta studierna för barn.
Och visst beror de på vad man har för jobb, jag blev ju avstängd från mitt jobb så där fanns de ju inte mkt att säga till om ;)

Fast många jobb består ju av projekt, man blir aldrig klar eftersom det kommer nya hela tiden.


Man sover konstiga tider på dygnet, bakar och viktigast av allt, tränar på att fika :angel: Passar på att åka till stallet, handla och fixa på dagtid när ens partner jobbar har maten klar när han kommer hem och så kan man bara mysa tillsammans hela kvällarna :D

Fast det där låter ärligt talat mer som semester än som förberedelser. Och semester kan jag förstå om man tycker är mysigt.

Sen är det ju skillnad om man är hemma med föräldrapenning/semesterdagar eller liknande, eller om man är hemma för att man är sjukskriven. Är man sjukskriven så blir det ju förmodligen inte så mycket gjort, även om man inte behöver jobba. Mår man dåligt och har ont hela tiden så är det inte så mycket mys precis, eller aktiviteter heller för den delen.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

2a graviditeten har jag vart sjukskriven de sista 3½ månaden pga sammandragningar. Det blev lika mkt gjort som när jag jobbade, men det tog från morgon - kväll och inte bara nån timme före/efter jobbet. Jag fixade inte ens att handla när det var långa köer till kassan utan man fick försöka taima in det mellan alla pensionärer och sen de som kom hem från jobbet ;)
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Så vad var det som du älskade med att ha det så? För det låter inget vidare, faktiskt. Vem tycker det är mysigt att vara handikappad och ha ont?
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Handikappad var jag inte, jag fick bara göra det på andra sätt och inte under stress. Och klart det är mysigt att pyssla hemma i lugn och ro. Baka och laga mat. Små plocka lite hela tiden. Kunna ta en brejk när som helst.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

När började ditt bäcken "strula"?

Jag kände av det först runt v 15 när jag lastade av 5 pallar med sågspån. Egentligen blev jag nog mest överansträngd men när det sen kom tillbaks så kände jag igen det. Visade sig först baktill i slutet av ländrygg/svanskota, det var som om nån stack med kniv. Nån gång efter vecka 20 blev det sämre, och sen kom det även framtill och runt om. Jag blev 50% sjukskriven vid vecka 25 och helt sjukskriven vid vecka 30. Jobbar som lärare och klarade inte att ta mig till olika lektionssalar, inte till toaletten, inte till kopiator osv. När jag sen fick så ont på nätterna att jag inte sov något så höll det inte alls. Jag har gått på rätt starka smärtstillande halva graviditeten.


När gjorde det ont, jämnt eller vid vissa rörelser?

Det har varierat, det är mest när jag gjort för mkt som jag haft ont hela tiden. Jag har slutat att göra saker som innebär att lyfta och böja mig. Jag plockar inte upp saker från golv. Jag tömmer bara övre delen av diskmaskinen osv. Det enda jag gör i stallet är mocka, det gör jag med en lång spångrep och armarna, men jag kan inte köra skottkärran själv. Sambo och pappa har fått ta stallet under andra halvan av graviditeten. Jag går inte längre än till stallet (20 m) och skulle jag nån gång göra det får jag lida dubbelt upp.

Att sova är en plåga och har så varit i flera månader. Vecka 37 nu...

Kan smärtan och själva uppluckringen försvinna i vissa perioder eller blir det bara värre?

Det har bara blivit värre (och det blev jag förberedd på avmin läkare) men min sjukgymnast säger att när bebisen fixerar huvudet i bäckenet kan det bli bättre och mer stabilt.

Är det inte bra att rida?

Jag har inte ridit sedan i höstas av ren självbevarelsedrift. Inga enkla hästar...

Är smärtan farlig?

Man ska inte göra saker som gör ont för då blir det värre. Gör man det riskerar man att få fortsatta besvär efter graviditeten.

Är det självklart att man får ont om man är smal över höfterna?

Har jag svårt att tänka mig, jag är bred som en ladugårsvägg...
 
Senast ändrad:
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Tilläggas ska att jag går hos sjukgymnast, på vattengympa och akupunktur varje vecka för foglossningen.

Det här har lätt varit den värsta perioden i mitt liv och det önskar jag inte min värsta fiende. Varje natt och nästan varje dag har varit en plåga. Att bara se sina djur och sitt hem och vilja kunna göra saker men kan bara sitta på en köksstol (el ligga på sidan i soffan) och se dum ut är inte min grej... Jag tycker jag varit handikappad. Kan jag varken sköta jobb, hem eller djur så är det illa!
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Baka och laga mat. Små plocka lite hela tiden. Kunna ta en brejk när som helst.

Jag har i princip inte kunnat göra ngt av det här de senaste 10 veckorna pga smärtorna. Eftersom jag sovit så dåligt på nätterna (läs periodvis inte alls) så har vissa veckor bara flutit förbi. Jag har kunnat laga lite mat och jag har gjort 2 kladdkakor, men det var innan fogarna började bråka när jag står still rakt upp och ner. Dessutom så kan jag inte handla mer än en hav korg själv och att ta sig till och från bilen har knappt gått. Så för att inte behöva tjata ihäl alla andra att handla åt mig så har det blivit mkt smörgås och te.

Så det är skillnad på foglossning och foglossning...
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

jaha, att det var musklerna som kändes visste jag inte. intressant.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Jag tar oxå bilen överallt och bar aldrig korg. Handlade helst inte alls. Baka har jag en sådär assistent som vispar, sen satt jag vid köksbordet och fyllde formar. Bullar baka jag en gång när jag vänta 1a barnet å de gör jag aldrig om!
Mat lagar man i ugnen, ställ klockan och parkera sig i soffan :angel:

Jag hopptränade igår, är 3½ månad efter förlossningen. 1a ggr kunde jag inte göra nått vid den här tiden och hade ännu ondare än under graviditeten. Igår orka jag med 1 timmes hoppning + bära undan hinder och jag känner ingenting :bump:
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Skönt att du är bättre nu!! Det är min stora fasa, att jag ska vara dålig länge efter förlossningen.

Har du känt dig bättre sista månaden? Jag tycker faktiskt att jag går lite bättre, men om det beror på all akumpunktur och vattengympa el om bebis fixerat sig vet jag ju inte.

Nu har jag planera att betäcka tävlingshästen så jag inte ska lockas att börja rida för mkt för tidigt om jag inte är bra. Känner ju mig själv...
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Jag som inte ens kunder bära 1 liter mjölk pga sammandragningar *suck* Fast nu när jag inte jobbar något mer utan tar det mer lugnt och mest bara går och rör på mig så är jag rätt fräsch och kan till och med handla *jippi* Fogarna har också blivit MYCKET bättre och jag kan till och med gå utan bälte. När jag jobbade var kroppen helt trashad.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Fogarna bak har smärtan minskat på slutet för att sen komma tillbaka efter förlossningen (med Rasmus) med Tilde så blev smärtan i främre fogen värre ju längre jag gick och försvann när hon kom ner med huvudet i förlossningskanalen kanske 10 min innan hon är född. Har inte fått tillbaka något hade lite ont för kanske 1 månad sen men de berodde mer på att jag låg fel när jag amma på natten (flyttade min kropp mot henne istället för att lägga henne rätt vid bröstet)
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Jag började känna av foglossning i blygdbenet runt v 25 (minns inte riktigt). När jag drog ner lite på ridningen pga tids- och orkesbrist. Har dock sluppit värk i ryggen, har haft det några enstaka ggr till och från tex efter storstädning hemma men det har gåt över. Hade en period då jag hade ont i blygdbenet dock.

Det som fungerade bäst för att bli av med det för mig var bla knipövningar. Gjorde jag det en dag kändes det bättre. Samt att gå lugnt och inte stressa, låta sig själv vara ett kylskåp och att allt man gjorde tog låååång tid.

Ridningen var både bra och dålig. Minns en dag när jag red en kort tur i skritt på min härliga nordis. Skrittade med en kompis djupsnö i ca 30-40 min i strålande sol och när jag sen satt av kunde jag inte gå, benen bara vek sig av smärtan. Att sitta och slappna av på bred hästrygg är inte att rekomendera. Inte heller att åka på nordsvensk i bocksprång. Då fick jag också ganska ont. Däremot att träna gör att mina foglossningar minskar. Om jag rider dressyr på banan (eller bara rider med bra hållning och använder bäckenet+korsetmuskulaturen när jag rider ut) så får jag inte ont, tvärt om blir värken bättre. Min sjukgymnast sa att ridning som stärker korsettmuskulaturen förebygger foglossning efter som att det stärker musklerna som stabiliserar bäckenet. Det stärker också bäckenbotten precis som knipövningarna.

Så ridning är bra, om man RIDER. Att åka runt och guppa medan benen tvingas utåt åt varsitt håll är inte bra. :p Det sliter bara mer.

Red senast i måndags en vanlig skritttur ut, men aktiverade medvetet musklerna under tiden. Hade inte ont efteråt (min foglossning har fö släppt sen en tid tillbaka). Har BF om 5 dagar.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Jag måste säga att min foglossning också har blivit bättre nu. Bebis är fixerad (v 38) och det har nog gjort sitt. Jag ljuger om jag säger att jag kan röra mig, men jag kan iaf röra mig mer obehindrat än för tex 3 veckor sedan! Gör jag för mkt får jag dock ont.
 
Sv: Foglossning, vad har du för erfarenheter av det?

Kanske blir det bättre när bebisen är fixerad? Min var iof inte det förrförra veckan, men hoppas att bm ska konstatera att den är det i morgon när vi ska på sista besöket innan bf.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 146
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 151
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp