Sv: Föl 2013 del 2
*hugger egen knapp*
Idag var veterinären och kollade Beckas tänder, ordentliga hakar på första kindtänderna i överkäken, så nu är de nerslipade en bit, men kommer behövas en eller två gånger till iaf.
Blev lite orolig efteråt, min häst tål mkt sederingsmedel, har alltid gjort och fick idag sedering fem ggr för att vara lugn, men gör bebisen i magen det?

Idag fick hon Domosedan 5 ggr och det står såhär i fass; Användning rekommenderas inte under dräktighetens sista trimester, och en liten dos plegicil som det står såhär om: Studier av effekten av PLEGICIL VET. under dräktighet och laktation saknas.
Acepromazin passerar över till foster och mjölk. Behandling av dräktiga och lakterande djur bör undvikas och endast ske i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning.
Har inte pappret framför mig för att se hur mkt hon fick av varje. Domosedan har hon redan fått en gång under dräktigheten när hon hade hovbölden och efter det var ju fostret kvar, men nu är det orolig matte som helst skulle vilja åka och göra UL nu också
Sen vill de ju slipa lite till på hakarna, ska jag göra det, eller inte? Känns dumt att sedera om det är en risk, om nu bebben är kvar därinne efter idag.. Så himla jobbigt det är att ha häst..

Donnie stod med ganska tålmodigt hela tiden, och sen var det hans tur att träffa veterinären. Idag blev han chippad och fick signalementsbeskrivningen ifylld, skötte sig som en stjärna såklart. Hundra ggr lugnare än mor sin, vet inte vad som har flugit i henne sen vi flyttade hit, väldigt bestämd åsikt om att det inte är roligt att va inomhus..