Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tänker uppenbarligen inte lika där. Är dom bara ledtama och kan lyfta fötterna så räcker det till efter betet som tvååringar tycker jag. Och gärna klappbara. Vad mer behöver dom kunna tänker du?
Ja, vi tänker olika. Mina behöver inte kunna så mycket mera, men jag vill att de är vana vid mänsklig kontakt, dvs att någon kommer ut varje dag och visiterar, kanske sätter på en grimma osv. Bara det är en stor skillnad mot hur han har det nu. Återigen, han har det strålande i dagsläget; men hanterad dagligen blir han definitivt inte.
 
Ja, vi tänker olika. Mina behöver inte kunna så mycket mera, men jag vill att de är vana vid mänsklig kontakt, dvs att någon kommer ut varje dag och visiterar, kanske sätter på en grimma osv. Bara det är en stor skillnad mot hur han har det nu. Återigen, han har det strålande i dagsläget; men hanterad dagligen blir han definitivt inte.


Får du till samma typ av liv med lekkamrater och lösdrift även när du tar hem honom för "jobb" ?
 
Jag skulle tro att de allra flesta är slöa i värmen. Och växer man och sover ute så tänker jag att det är normalt att vara lite slö. Det hade väl regnat lite hos er i kväll? Här hemma är det öken med sprucken mark..

Men kolla upp honom om du är orolig. Det är bättre för mammahjärtat att få det gjort.. och du som känner honom vet om han brukar vara så här..

Tror inte det kommit så mycket regn på betet. Jag bor ju tyvärr 1 timmes bilfärd ifrån så är där inte så ofta men tycker öronen hängee och han är sist i flocken, jämför man med de andra så är han väldigt mycket slöare och han brukar vara ett energiknippe. Så jag får fundera och hålla koll för o se hur det går. Känns ju bättre att ha dom hemma så man kan kolla till dem.
 
Tror inte det kommit så mycket regn på betet. Jag bor ju tyvärr 1 timmes bilfärd ifrån så är där inte så ofta men tycker öronen hängee och han är sist i flocken, jämför man med de andra så är han väldigt mycket slöare och han brukar vara ett energiknippe. Så jag får fundera och hålla koll för o se hur det går. Känns ju bättre att ha dom hemma så man kan kolla till dem.
Ja det är ju skillnader i beteende som jag förstår att du reagerar på. Klokt att hålla koll!
 
För att ofta är ta hem och jobba samma sak som att de får stå på box och gå i hage med nån som inte är en lekkamrat utan bara ett sällskap.
Då läser du in saker jag inte har skrivit nånstans. Jag får väl ändra min formulering från "jobb" till vardagshantering då, ifall det klingar bättre.
 
Jag måste hålla med @Fritidsryttare om att jag vill att unghingstar skall vara vana vid att man tar i dem, samt ha lite hyffs. Just att släppa i flock med -bara- jämnåriga unghingstar tycker jag ofta leder till att de blir både lite vilsna och lite knöliga då de blir vana vid tuffa tag. Jag gillar blandflock bäst, med lekkamrater men även vuxna som visar vart skåpet skall stå, samt att jag gärna vill lyfta fötterna regelbundet, så hovslagaren inte får dra hela lasset där. Även om Sune är en otroligt snäll unghingst så kan han vara som en väderkvarn med framfötterna emellanåt, och den striden tar jag hellre själv än att hovis skall slita på sin kropp med det.

Men man får göra olika.
 
Sune har fått en till, jämngammal kamrat på betet. Nu i veckan skall han visas för en spekulant, och jag smider i hemlighet planer på hur han skall kunna behålla kulorna till våren om han inte blir såld :D

35265675_596317894069789_8651612371069960192_o.jpg

35148087_596317890736456_8899185397091794944_o.jpg

35102360_596318027403109_2633595622883590144_o.jpg

35078432_596317910736454_1823760954899300352_o.jpg

35082813_596317980736447_5975353772883312640_o.jpg
 
Jag måste hålla med @Fritidsryttare om att jag vill att unghingstar skall vara vana vid att man tar i dem, samt ha lite hyffs. Just att släppa i flock med -bara- jämnåriga unghingstar tycker jag ofta leder till att de blir både lite vilsna och lite knöliga då de blir vana vid tuffa tag. Jag gillar blandflock bäst, med lekkamrater men även vuxna som visar vart skåpet skall stå, samt att jag gärna vill lyfta fötterna regelbundet, så hovslagaren inte får dra hela lasset där. Även om Sune är en otroligt snäll unghingst så kan han vara som en väderkvarn med framfötterna emellanåt, och den striden tar jag hellre själv än att hovis skall slita på sin kropp med det.

Men man får göra olika.

Självklart får man göra olika. Jag tycker också att det är fördelaktigt om det finns en äldre häst med bland ffa unghingstar.

Båda mina unghingstar - numera valacker från 2015 har varit helt okomplicerade och enkla i hantering när de väl börjat skolan trots att de varit rätt så ohanterade innan. De har varit ledtama och kunnat lyfta fötter och inga problem att binda upp och borsta.
 
Självklart får man göra olika. Jag tycker också att det är fördelaktigt om det finns en äldre häst med bland ffa unghingstar.

Båda mina unghingstar - numera valacker från 2015 har varit helt okomplicerade och enkla i hantering när de väl börjat skolan trots att de varit rätt så ohanterade innan. De har varit ledtama och kunnat lyfta fötter och inga problem att binda upp och borsta.

Tror kanske vi egentligen talar om samma sorts hantering, bara med olika ord :) Common sense liksom
 
Tror kanske vi egentligen talar om samma sorts hantering, bara med olika ord :) Common sense liksom
skillnaden ligger nog i hur ofta man övar på den där hanteringen.
Jag skulle nog vilja påstå att det i de allra flesta fallen räcker med mycket färre repetitioner än man tror.
Jag har personligen haft några unghästar som inte ens varit klapptama det första året och som i princip bara hanterats de gånger det varit dags för verkning eller liknande fram till inridningen. Det har ändå aldrig varit några problem...
 
skillnaden ligger nog i hur ofta man övar på den där hanteringen.
Jag skulle nog vilja påstå att det i de allra flesta fallen räcker med mycket färre repetitioner än man tror.
Jag har personligen haft några unghästar som inte ens varit klapptama det första året och som i princip bara hanterats de gånger det varit dags för verkning eller liknande fram till inridningen. Det har ändå aldrig varit några problem...

Det kan ligga något i det du säger, frekvens är en mycket viktig bit i hur ens filosofi kring hantering ser ut. Jag tror inte på att "träna" eftersom det för mig förknippas med upprepning. Däremot är våra unghästar definitivt mer än klapptama, men det behövs för vår del för att vardagen skall gå ihop.
Man kan ju tala väldigt länge kring just göra/inte göra med unghästarna. Våra går i hage tills de är två, då löshoppas de enstaka gång, longeras enstaka gång, läggs sadel på ett par gånger. Sen får den som rider in/skall visa dem ta vid.
 
Det kan ligga något i det du säger, frekvens är en mycket viktig bit i hur ens filosofi kring hantering ser ut. Jag tror inte på att "träna" eftersom det för mig förknippas med upprepning. Däremot är våra unghästar definitivt mer än klapptama, men det behövs för vår del för att vardagen skall gå ihop.
Man kan ju tala väldigt länge kring just göra/inte göra med unghästarna. Våra går i hage tills de är två, då löshoppas de enstaka gång, longeras enstaka gång, läggs sadel på ett par gånger. Sen får den som rider in/skall visa dem ta vid.
jag ska förtydliga - merparten av mina uppfödningar har varit betydligt mer än klapptama, men några av dem har helt enkelt inte varit intresserade av kontakt med människor innan inridningen påbörjades. Och jag har då låtit dem vara. De "otama" har inte varit svårare att hantera, de gånger det gjorts, än de mer sociala.
 
E769EEC3-43F4-4A8A-B767-FC09D9DFFE7C.jpeg
Min är inne i en fulsnygg 1-årsfas. Massa vårtor, tanig hals & bakhög - men jag är fortfarande nöjd med hela uppsynen & modellen, precis min typ av häst så jag är glad att hon är kvar! :) när det gäller hanteringen är jag glad att hon fortfarande är så enkel. Igår var de ute på vift en sväng på fältet utanför hagen och då kunde jag lätt locka till mig henne mitt i rejsandet & leda henne i grimma utan grimskaft medan hennes kompisar galopperade runt som tornados åt alla håll omkring henne. Kändes rätt coolt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
400
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp