Det är fjärde fölet för detta stoet också. Hur länge vågar man ha dem ute åt gången? De tar ju lite skrittpauser men jag vill ju fölet ska kunna lägga sig ner och vila också innan jag vågar ha dem ute en hel dag, och så tror jag det skulle ta musten ur henne med allt springande. Efter en timme är de ju helt slut båda två men fortsätter ändå.
Jag hade max haft ute dem 20-30 min om hon är helt vild.

Vi var faktiskt bekväma och hade dem inne i 1 dygn när hon blev sådär, dygnet efter var hon mkt lugnare.
 
Det är fjärde fölet för detta stoet också. Hur länge vågar man ha dem ute åt gången? De tar ju lite skrittpauser men jag vill ju fölet ska kunna lägga sig ner och vila också innan jag vågar ha dem ute en hel dag, och så tror jag det skulle ta musten ur henne med allt springande. Efter en timme är de ju helt slut båda två men fortsätter ändå.

Kan du inte göra en mindre hage åt dom? Är stoet van att gå själv, kan det tänkas att hon skulle lugna ner sig mera med sällskap (såklart lämpligt sällskap för fölet isf..!)?
 
Kan du inte göra en mindre hage åt dom? Är stoet van att gå själv, kan det tänkas att hon skulle lugna ner sig mera med sällskap (såklart lämpligt sällskap för fölet isf..!)?

De går i en stor hage nu eftersom jag är lite rädd för att fölet ska åka in i tråden så känns det säkrare. Tyvärr har jag inte hunnit bygga någon hage med trästaket men till nästa år ska jag ha det. Lilla fölet har dock nosat på tråden och fått sig 2 stötar, och det märks att hon har bra koll på var tråden går. Det är ju värt att fundera på dock. Jag vet inte hur känsliga föl är för överdriven motion, men det känns som de tränar lite väl hårt.

Vanliga hagkompisen går i hagen bredvid och jag tror inte det skulle bli lugnare om de släpptes ihop. Stoet är väldigt beskyddande om sitt föl och trygg med att vara ensam. Släpper jag ihop dem tror jag stoet kommer jaga den andra hästen för att beskydda sitt föl vilket snarare höjer stressnivån.
 
Det är fjärde fölet för detta stoet också. Hur länge vågar man ha dem ute åt gången? De tar ju lite skrittpauser men jag vill ju fölet ska kunna lägga sig ner och vila också innan jag vågar ha dem ute en hel dag, och så tror jag det skulle ta musten ur henne med allt springande. Efter en timme är de ju helt slut båda två men fortsätter ändå.

När de är så små räcker det bra med små snuttar, de behöver vila MASSOR. Fölis kommer hinna kuta runt, det händer mycket på bara några veckor.

Jag har sett unga föl skada sig av för mycket rörelse, ingen har skadats av för mycket vila.
 
De går i en stor hage nu eftersom jag är lite rädd för att fölet ska åka in i tråden så känns det säkrare. Tyvärr har jag inte hunnit bygga någon hage med trästaket men till nästa år ska jag ha det. Lilla fölet har dock nosat på tråden och fått sig 2 stötar, och det märks att hon har bra koll på var tråden går. Det är ju värt att fundera på dock. Jag vet inte hur känsliga föl är för överdriven motion, men det känns som de tränar lite väl hårt.

Vanliga hagkompisen går i hagen bredvid och jag tror inte det skulle bli lugnare om de släpptes ihop. Stoet är väldigt beskyddande om sitt föl och trygg med att vara ensam. Släpper jag ihop dem tror jag stoet kommer jaga den andra hästen för att beskydda sitt föl vilket snarare höjer stressnivån.

Håller med övriga här att vila är viktigare än motion för fölet.
Håll dom inne och låt dom bara vara ute en liten stund på kvällen. Alternativt gå en promenad med sto och föl så att dom rör sig under kontrollerade former.

Min sto var också lite orolig första dagarna ute med fölis. Men efter att ha varit ute Max en timme några dagar i rad i en mindre hage så lugnade hon sig och insåg att det ingen är så farligt.

Jag hade delat av till en mindre hage, typ 20x40 och så bara haft dom ute korta stunder tills hon lugnat sig. Stoet är ju väldigt överbeskyddande de första dagarna och sedan släpper dom lite på kontrollen vart efter. Så du ska de att det fungerar fint att ha dom ute om bara några dagar.
 
Tack för bra råd. Då fortsätter jag att ha dem inne om dagarna och så får de komma ut en sväng på kvällen. Jag har läst hur viktig tidig rörelse är för fölet hållbarhet så jag vill ju ha dem ute mycket, men är orolig att hon ska bli överansträngd. Med era kommentarer vågar jag ha henne inne med gott samvete
 
De går i en stor hage nu eftersom jag är lite rädd för att fölet ska åka in i tråden så känns det säkrare. Tyvärr har jag inte hunnit bygga någon hage med trästaket men till nästa år ska jag ha det. Lilla fölet har dock nosat på tråden och fått sig 2 stötar, och det märks att hon har bra koll på var tråden går. Det är ju värt att fundera på dock. Jag vet inte hur känsliga föl är för överdriven motion, men det känns som de tränar lite väl hårt.

Vanliga hagkompisen går i hagen bredvid och jag tror inte det skulle bli lugnare om de släpptes ihop. Stoet är väldigt beskyddande om sitt föl och trygg med att vara ensam. Släpper jag ihop dem tror jag stoet kommer jaga den andra hästen för att beskydda sitt föl vilket snarare höjer stressnivån.

Om du köper breda elband och användar trästolp (åtminstonde som hörnstolpar) så att du kan spänna upp banden rätt tight, är sannolikheten liten att fölet ska trassla in sig.
Håller med om att hon sannolikt kommer jaga iväg hagkompisen, tänkte om du hade några lugna dräktiga ston eller ston med föl dom kunde gå ihop med, som inte skulle bry sig om fölis eller orka springa runt.
 
@Bregen det jag har läst är att unghästen behöver rörelse, det finns inga bevis för att en nyfödd ska röra sig mycket utan tvärtom rekommenderar de flesta experter på ben osv motsatsen. Efter avvänjning däremot är mycket rörelse av godo, även om de gärna sover mycket även då.
@Bregen Precis det kan jag intyga efter att jag haft kontakt med Rose-Marie Clark som är hovslagare och expert på fölben. Fölen diar och sover mest och måste tillåtas att vila när dom behöver. Annars kommer benen att bli överansträngda med komplikationer där av.
Nyfödda föl är bara uppe ca 5-10 min åt gången och sedan sover dom tills dess att dom är hungriga igen.

Jag har just nu min fölunge på boxvila pga att han blivit x-bent. Detta en kombination av tetracyklinbehandling pga senkontrakturer och för mycket rörelse därefter.
Han ligger ner den mesta av tiden, men när han är uppe så kör han full fart ända in i kaklet 😅
 
@Bregen det jag har läst är att unghästen behöver rörelse, det finns inga bevis för att en nyfödd ska röra sig mycket utan tvärtom rekommenderar de flesta experter på ben osv motsatsen. Efter avvänjning däremot är mycket rörelse av godo, även om de gärna sover mycket även då.

Jag har läst denna artikeln, men den pratar ju om de första 5 levnadsmånaderna, inte första veckorna
https://www.asvt.se/images/pdf/fol/Motion livsviktigt för fölen.pdf

Det känns lugnande med era erfarenheter, så jag inte skadar fölet för livet genom att ha dem inne under dagarna. Igår gick det mycket lugnare när de var ute också. Nu tog stoet det ganska lugnt och ville beta så fölet var den som tog initiativ till rörelse. Känns mycket bättre :D

Hur tidigt tycker ni att man kan släppa sto och föl på bete när man ser att allt fungerar?[/QUOTE]
 
Jag har läst denna artikeln, men den pratar ju om de första 5 levnadsmånaderna, inte första veckorna
https://www.asvt.se/images/pdf/fol/Motion livsviktigt för fölen.pdf

Det känns lugnande med era erfarenheter, så jag inte skadar fölet för livet genom att ha dem inne under dagarna. Igår gick det mycket lugnare när de var ute också. Nu tog stoet det ganska lugnt och ville beta så fölet var den som tog initiativ till rörelse. Känns mycket bättre :D

Hur tidigt tycker ni att man kan släppa sto och föl på bete när man ser att allt fungerar?
[/QUOTE]

Skönt att stoet ha lugnat sig. Det är just första gångerna ute med fölet som dom kan vara som tokigast.
Jag brukar vänta tills fölet är ca två veckor innan jag släpper på bete. Men då har jag haft friska föl och ett klokt sto som inte vandrat så mycket och lyssnat på fölets behov.
Har du stallet och betet hemma så ser du ju hur stoet beter sig.
Men låt fölet vara inne på natten några dagar till även om stoet har lugnat sig ute så fölet får en chans att vila ordentligt emellanåt. Speciellt eftersom du skriver att den blev dålig av att vara ute i värmen för länge.
 
Min lilla Cajsa verkar bli kvar i tråden. Hon var egentligen såld tillsammans med mamman och affären skulle slutföras här nästa vecka men efter att ha hittat en efterlysning på sociala medier där det framgick att mitt (obetalda) föl var på rymmen ihop med mamman sen i natt utan att jag hade blivit underrättad så ändrade jag mig.
Tyvärr får hon stå kvar med mamman fram till avvänjning på främmande ort, så nu kommer jag få ligga och köra med jämna mellanrum för att kontrollera att hon sköts, men förhoppningsvis kommer hon hem till mig i oktober.
 
Min lilla Cajsa verkar bli kvar i tråden. Hon var egentligen såld tillsammans med mamman och affären skulle slutföras här nästa vecka men efter att ha hittat en efterlysning på sociala medier där det framgick att mitt (obetalda) föl var på rymmen ihop med mamman sen i natt utan att jag hade blivit underrättad så ändrade jag mig.
Tyvärr får hon stå kvar med mamman fram till avvänjning på främmande ort, så nu kommer jag få ligga och köra med jämna mellanrum för att kontrollera att hon sköts, men förhoppningsvis kommer hon hem till mig i oktober.

Men fy så hemskt! Tur att allt gick bra iaf. Jädrar vad vansinnig jag hade varit på köparen :mad:
 
Men fy så hemskt! Tur att allt gick bra iaf. Jädrar vad vansinnig jag hade varit på köparen :mad:
Hehe du kan ju tänka dig att stå jobbet och av en händelse se det när du ska leta upp en annan sak... Möttes av total oförståelse från köparen, hur hade hon kunnat hinna skriva eller meddela mig på en timme när hästarna riskerade att springa ut på en trafikerad väg... Men skriva en efterlysning på Facebook med inkluderande bild gick bra.
Nej, vi är inte vänner ;)
 
Hehe du kan ju tänka dig att stå jobbet och av en händelse se det när du ska leta upp en annan sak... Möttes av total oförståelse från köparen, hur hade hon kunnat hinna skriva eller meddela mig på en timme när hästarna riskerade att springa ut på en trafikerad väg... Men skriva en efterlysning på Facebook med inkluderande bild gick bra.
Nej, vi är inte vänner ;)

Exakt min tanke också... absolut att fånga hästarna går först men inte FB...
 
Stackars Najomi är så less på att stå inne med en terrorist till fölunge.
Igår tog jag ut henne själv för första gången så att hon skulle få springa av sig lite på lina.
Trotts att lilla Nemo stod inne i stallet å skrek å bankande i boxdörren så vinklade hon inte ens ett öra. Hon dök direkt ner i gräset å där stod hon. Jag fick släpa in henne efter 15 min då fölis höll på riva hela stallet typ 🙄
På torsdag kommer en hovis som ska se om hon kan hjälpa Nemo att bli rak i sitt ben. Det högra är fortfarande rätt krokigt och han hänger mer i knäna igen. Kanske pga mindre rörelse?
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: Hedwig
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp