Liten fråga till er med mer erfarenhet.
En bekant har ett sto med föl. Fölet är väl 2 månader nu, stoet är förstagångare. Hon var otroligt mammig och duktig i början. Men nu blir hon aggressiv mot fölet när hon får mat. Igår så pass att hon sparkade fölungen i bröstet rätt hårt tydligen.

Finns det något man kan göra? Givetvis blir det skilda boxar på natten direkt när det är dags för installning. Eller ska man försöka sära så tidigt som möjligt för att inte riskera att stoet blir elak i andra situationer med?

Har de fri tillgång på grovfoder hela dygnet? Kan mamman ha magsår, då brukar de ofta bli aggressiva i samband med fodring? Jag skulle hålla dem isär vid fodring av kraftfoder för att undvika att hon skadar fölet. Men skulle inte räkna med att hon kommer bli aggressiv i andra situationer.
 
Svarar allihopa. De får foder ute i hagen och fölet är inte människotam än. Så det blir svårt att ändra på så mkt där.

När de ställs på box så tänker jag att de kan få 2 boxar bredvid varandra istället.

De har fri tillgång på grovfoder.
 
Igår var Rose Marie upp till oss och hjälpte mig samt en annan tjej som har ett föl som har varit lite lite x-bent samt hängt lite i knäna.
Det blev stor skillnad efter att RM verkade min!
Vi avvaktar någon vecka till med operation men om det blir operation så går det göra i Umeå, 15 mil söder ut. Skönt!
Hagen är nu utökad till ca 20X60m och både mamma och föl drar små galopprepor emellanåt 😅 Fölis har nu även börjat visa en riktigt fin trav, han har mest bara visat skritt och galopp än så länge. Skritten är riktigt bra! 👌🏻
Jag skulle gärna ha visat honom på fölmönstringen men det går ju inte riktigt som det är nu.
På bilden skiljer det exakt en vecka emellan bilderna. Den högra är tagen i dag efter att han busat runt en stund. Då brukar han se betydligt värre ut eftersom att han blir trött.
Ingen sko behöver han längre då RM plastade ett stöd på insidan av hoven eftersom att han nöter insidan mer pga snedheten. Det gjorde mycket!
IMG_9751.JPG
 
Svarar allihopa. De får foder ute i hagen och fölet är inte människotam än. Så det blir svårt att ändra på så mkt där.

När de ställs på box så tänker jag att de kan få 2 boxar bredvid varandra istället.

De har fri tillgång på grovfoder.

Jag tänker att nr 1 är att kolla så att stoet mår bra. Precis som någon annan skrev så låter beteendet lite som när dom har magsår. Stoet kan ju ha en inte stress över allt detta med att få föl tex och magsår kan uppkomma trotts fri tillgång på grovfoder.
Nr 2 är ju att helt enkelt att försöka göra fölet så pass tamt att det går att hålla undan det medan stoet äter. Eller vänja fölet med att mamman står just utanför hagen och äter medan någon håller i henne eller i en liten "mathage" inne i stora hagen.
Att riskera att fölet blir skadat vid varje kraftfodergiva funkar ju inte.
Hoppas dom hittar en bra lösning!
 
Svarar allihopa. De får foder ute i hagen och fölet är inte människotam än. Så det blir svårt att ändra på så mkt där.

När de ställs på box så tänker jag att de kan få 2 boxar bredvid varandra istället.

De har fri tillgång på grovfoder.

Man kan ju försöka ge fölis lite fölfoder (eller morötter, lucerne, något lättsmält iaf) i en egen hink en bit ifrån stoet? Kanske blir lättare att få den lille människotam med om den lär sig att människor har mat?
 
De andra har en poäng i det de säger också, jag hade såklart kollat fölet också.

Min enda erfarenhet av sto som inte stött ifrån sig fölet, men som inte heller låter de dia när de vill är vårat ammasto vi har i år. I hennes fall vandrade hon ute i hagen så fölet inte kunde dia, och hennes beteende berodde på att hon inte var trygg, blev orolig när man hela tiden ändrade rutinerna och tog ut/in henne med fölet. Hon var van vid lösdrift med sina egna avkommor, väldigt sluten miljö.
Vi har flaskmata vår fölunge som stödmatning, men det är ju inte direkt samma situation som du är i.

Är stoet lugnt och avslappnat? Alltså att hon tydligt står lugnt, men stöter ifrån när fölet vill dia? Vakar hon över den lille när den ligger och sover? Är fölet helt normalt I ditt beteende, samt pigg och stark?

Igår höll jag henne i hagen 2 gånger sen lät hon självmant ungen dia. I boxen får han dia. Upplever att hon blivit bättre men fortfarande är rätt ointresserad och ibland irriterad på honom. Han kom ju från sjukhuset i fredags och då bedömdes han som helt frisk. Han springer och busar i hagen och känns stark. Gnäggar han så svarar hon och hon pratar med honom när det uppstår en ”osäker” situation (t ex idag när hovslagare skulle korrigera lite på hans fötter).
Blir inte klok på henne! Kan ju vara att rutinerna har ändrats när hon fick föl men det känns ändå märkligt. Hennes kompisar är kvar så hon ser dom och hon har alltid tidigare anpassat sig rätt snabbt vid förändringar.
Hur ofta har ni flaskmatat? Blir lite orolig att han inte får i sig tillräckligt och då kommer han ju bli svag rätt snart...
 
Igår höll jag henne i hagen 2 gånger sen lät hon självmant ungen dia. I boxen får han dia. Upplever att hon blivit bättre men fortfarande är rätt ointresserad och ibland irriterad på honom. Han kom ju från sjukhuset i fredags och då bedömdes han som helt frisk. Han springer och busar i hagen och känns stark. Gnäggar han så svarar hon och hon pratar med honom när det uppstår en ”osäker” situation (t ex idag när hovslagare skulle korrigera lite på hans fötter).
Blir inte klok på henne! Kan ju vara att rutinerna har ändrats när hon fick föl men det känns ändå märkligt. Hennes kompisar är kvar så hon ser dom och hon har alltid tidigare anpassat sig rätt snabbt vid förändringar.
Hur ofta har ni flaskmatat? Blir lite orolig att han inte får i sig tillräckligt och då kommer han ju bli svag rätt snart...

Vissa maidenston kan vara osäkra i mammarollen, dessa brukar ofta bli mycket bättre om de får gå ihop med andra ston som har föl. Det vore såklart bra för den lille med om han nu är pigg och fräsch, att få några kompisar om möjligheten finns.
 
Vissa maidenston kan vara osäkra i mammarollen, dessa brukar ofta bli mycket bättre om de får gå ihop med andra ston som har föl. Det vore såklart bra för den lille med om han nu är pigg och fräsch, att få några kompisar om möjligheten finns.

Det låter logiskt! Tanken är att släppa ihop henne med ett annat sto med föl i september (om jag står ut till dess) då vi får tillgång till marken. Hoppas verkligen att det funkar och att vi kan hålla ut till dess. Veterinären tittade på henne i dag och hittade inget att anmärka på...
 
Frank är nu anmäld till en av uttagningarna till elitföl. :nailbiting: Tycker han är så fin just nu att det är vät att visa i alla fall, sen kanske det inte räcker ändå :)
Räknade antal anmälda och får ihop 225 föl, rekordmånga, och då har anmälan inte ens gått ut och de från Norrland som kan skicka film tillkommer. Hoppas det beror på att det finns många fina föl och att intresset ökat och inte bara på att det kanske är trögt att sälja med foderbrist. Jag tror att en del köpare avvaktar och gärna köper selekterade föl på auktionen. Dags att utöka kanske?
 
Jag skulle vilja visa men ingen ide att anmäla pga av stammen.

Jag vet stoets stam, kontakt med uppfödaren mm men uppfödaren har gjort ngt lurt då hon inte är registrerad någonstans men hon skickar bilder på sto & föl och insemineringspapper.

Jag har inte orkat ta tag i det men det gör ju att det inte är någon ide att visa då bara pappans stam syns. Tänkte vänta tills 3-års testet och göra det bara för skojs skull
 
Det låter logiskt! Tanken är att släppa ihop henne med ett annat sto med föl i september (om jag står ut till dess) då vi får tillgång till marken. Hoppas verkligen att det funkar och att vi kan hålla ut till dess. Veterinären tittade på henne i dag och hittade inget att anmärka på...

Jag har nu grubblat mig till ytterligare några gråa hår och funderar på om hon kan ha mjölkstockning. Juverna är stenhårda och om jag mjölkar ut kommer det väldigt lite men det som kommer är vitt och fint. Men efter några drag tar det tvärstopp. Upplever att det är då hon blir riktigt irriterad på fölungen och skuffar undan honom. Hon blir också mer rastlös och vankar omkring. Tips och idéer någon klok?
 
Jag har nu grubblat mig till ytterligare några gråa hår och funderar på om hon kan ha mjölkstockning. Juverna är stenhårda och om jag mjölkar ut kommer det väldigt lite men det som kommer är vitt och fint. Men efter några drag tar det tvärstopp. Upplever att det är då hon blir riktigt irriterad på fölungen och skuffar undan honom. Hon blir också mer rastlös och vankar omkring. Tips och idéer någon klok?

Ja det där blir lätt en ond cirkel, producerar mycket mjölk, blir öm, ungen får inte dia, blir ännu mer fylld och öm. Stockning är jag tveksam till, det tycker jag en vet borde reagerat på, samt att stoet brukar vara synligt besvärad även när föl inte försöker dia. Men de kan ha svårt att släppa ned mjölken ordentligt om de är ömma/stressade. Vi fick ge vårat ammasto Oxytocin i hopp om att hon skulle släppa ned mer mjölk.
Äter hon kraftfoder? Vi brukar ta bort det på ston som mjölkar som kossor.
 
Inflikar som en parentes till ämnet mjölkstockning, vilket låter osannolikt med tanke på att hon trots allt ger di, försök tempa märren så du har koll så inte tempen drar iväg och det utvecklas till juverinflammation. Det är för övrigt alltid bra att tempa regelbundet när något avviker från det normala. Sen bort med all extra mat som @DressageNerd skriver, krafften driver på mjölken.
 
Jag skulle vilja visa men ingen ide att anmäla pga av stammen.

Jag vet stoets stam, kontakt med uppfödaren mm men uppfödaren har gjort ngt lurt då hon inte är registrerad någonstans men hon skickar bilder på sto & föl och insemineringspapper.

Jag har inte orkat ta tag i det men det gör ju att det inte är någon ide att visa då bara pappans stam syns. Tänkte vänta tills 3-års testet och göra det bara för skojs skull

Ej betalt hingsthållaren kanske?
 
Ej betalt hingsthållaren kanske?

Tror inte hon löste levande föl avgiften. Misstänker att mitt sto hade ngt fel i en bakhov. För några år sedan blev fick hon sömtryck och vid röntgen av hoven så såg vi att det fanns ett gammalt brott. Det och att hon vart svår med hovslagaren när jag köpte henna (för 12 år sen) gör att vi misstänker att det varit något vajsing och att uppfödaren inte löste in levande föl. Hon har ytterligare en avkomma efter samma sto som min som är inregistrerad korrekt.

Trodde aldrig jag skulle ta ett föl så då brydde jag mig inte men nu känns det lite sisådär att jag inte tog tag i det :)
 
Ja det där blir lätt en ond cirkel, producerar mycket mjölk, blir öm, ungen får inte dia, blir ännu mer fylld och öm. Stockning är jag tveksam till, det tycker jag en vet borde reagerat på, samt att stoet brukar vara synligt besvärad även när föl inte försöker dia. Men de kan ha svårt att släppa ned mjölken ordentligt om de är ömma/stressade. Vi fick ge vårat ammasto Oxytocin i hopp om att hon skulle släppa ned mer mjölk.
Äter hon kraftfoder? Vi brukar ta bort det på ston som mjölkar som kossor.

Gav ni bara Oxytocin och märkte ni någon skillnad? Var någon annan som också tipsade om det och jag fick uppfattningen att det också kan hjälpa flödet så att mjölken släpps lättare. Det känns som en möjlig hjälp för henne.
Från igår kväll och så här långt tycker jag mig se en liten vändning. Hon är inte lika tvär längre och har tillåtit fölis att dia utan allt för mycket vankande och knuffande. Hon har också ”hummat” åt honom vid ett par tillfällen när han blivit orolig och det måste ju vara ett gott tecken! 😊
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp