Ja, jag har alltid satt saltstenen så inte fölis når och gjort det även i år så att inte fölen ska slicka för mycket och få diare.
Men nu när man läser lite olika artiklar om salt till föl så finns det vissa som påstår att salt inte skulle vara någon fara att ge föl, erfarna stuteriveterinärer både i Sverige och utomlands bla. Att dom slickar på saltstenen för att dom känner av att en diare är på gång och då slickar och dricker extra inför det. Inte att saltet orsakar diare.
Läste i en artikel en veterinär som hade frågat en kollega ang detta som jobbat många år på ett stort stuteri i USA. Kollegan i USA hade aldrig hört talas om att salt skulle vara farligt till föl.
Men många erfarna uppfödare i Sverige vittnar ju om att föl som slickar mycket salt får ibland väldigt svåra diarrér. Så vad som är rätt eller fel är ju svårt att veta....
Men jag ger salt i fodret samt saltsten på hög höjd så att fölis inte når för säkerhets skull.
Och jag vet föl som fått saltförgiftning och varit nära att stryka med.

Alltså, salt är inte farligt för föl. Det som är farligt är ifall de blir besatta av saltstenen för att de tycker det är gott och slickar i sig på tok för mycket, eftersom de inte kan reglera salthalten.

Jag har svårt att se logiken i att de skulle slicka i sig salt för att de känner att en diarré är på gång? Då borde man ju även se ett rejält ökat vätskeintag eftersom det är just brist på vätska i förhållande till saltnivån som ger saltförgiftning - även hos en vuxen häst.
 
Och jag vet föl som fått saltförgiftning och varit nära att stryka med.

Alltså, salt är inte farligt för föl. Det som är farligt är ifall de blir besatta av saltstenen för att de tycker det är gott och slickar i sig på tok för mycket, eftersom de inte kan reglera salthalten.

Jag har svårt att se logiken i att de skulle slicka i sig salt för att de känner att en diarré är på gång? Då borde man ju även se ett rejält ökat vätskeintag eftersom det är just brist på vätska i förhållande till saltnivån som ger saltförgiftning - även hos en vuxen häst.
Ja, denna veterinär som även är erfaren uppfödare och driver stuteri menade på att fölen känner av att diaré är på väg och då både dricker och äter salt i förebyggande syfte för att klara av den vätske och saltförlust en diaré innebär.
Hon menade även på att saltförgiftning inte förkommer hos häs.
Inlägget är publicerat i Svensk veterinärtidning.
Men jag känner mig skeptisk då så många uppfödare berättar om just saltfögiftning och diaré som en följd av att fölen äter för mycket salt.
 
Ja, denna veterinär som även är erfaren uppfödare och driver stuteri menade på att fölen känner av att diaré är på väg och då både dricker och äter salt i förebyggande syfte för att klara av den vätske och saltförlust en diaré innebär.
Hon menade även på att saltförgiftning inte förkommer hos häs.
Inlägget är publicerat i Svensk veterinärtidning.
Men jag känner mig skeptisk då så många uppfödare berättar om just saltfögiftning och diaré som en följd av att fölen äter för mycket salt.

Nu har jag visserligen inte läst några vetenskapliga artiklar, men baserat på vad jag sett IRL så bör man inte göra en sådan jättesak över att föl får i sig salt. Absolut om man ser att de står och slickar maniskt jättelänge, då bör man ta undan stenen, men har vid mer än ett tillfälle sett föl som av nyfikenhet tagit 1-3 slick på saltstenar, utan att någonting har hänt.
Nu gissar jag bara, men det känns inte långt bort att det är som med mänskliga bebisar; man ska inte aktivt ge de salt/salt mat, men man behöver inte peta bort varenda liten saltrest.
 
Grejen är väl att det vanligaste är att fölen blir maniska på saltstenen. Vi har aldrig kunnat erbjuda det utan att de går bananas.

Kristall, så skönt för de att vara ute. Är bilden representativ för hur han ser ut i benen? Ni kämpar väl måste jag säga. Vad är nästa steg?
 
Grejen är väl att det vanligaste är att fölen blir maniska på saltstenen. Vi har aldrig kunnat erbjuda det utan att de går bananas.

Kristall, så skönt för de att vara ute. Är bilden representativ för hur han ser ut i benen? Ni kämpar väl måste jag säga. Vad är nästa steg?
Ja, exakt. Det handlar ju som sagt inte om att det är farligt för fölen att få i sig salt. Jag tror det är rätt ovanligt att de blir så maniska att de blir sjuka, åtminstone om de får mycket utevistelse i stor/rolig hage med fölkompisar. Risken ökar givetvis om de står inne mycket och blir uttråkade.

Men problemet är ju att man i regel inte kan ha den uppsikten som krävs för att ha koll på om fölet blir besatt av stenen och slickar i sig för mycket salt. Och eftersom fölet inte behöver extra salt så länge det främst diar så ser jag ingen anledning att chansa om man har möjlighet att ge stoet salt utan att fölet når en saltsten.
 
Grejen är väl att det vanligaste är att fölen blir maniska på saltstenen. Vi har aldrig kunnat erbjuda det utan att de går bananas.

Kristall, så skönt för de att vara ute. Är bilden representativ för hur han ser ut i benen? Ni kämpar väl måste jag säga. Vad är nästa steg?
Tack, är så skönt för mitt mattehjärta att ha dom ute. Även om det är en liten hage så märker jag stor skillnad på fölis. Han har gått från att ha varit en riktigt jävlig liten terrorist som varit halvt halen och studsat mellan boxväggarna till att nu vara ett riktigt A-barn som knappt ens bits längre! Har inte sett honom busa något förutom att han tagit några få galoppsprång ibland. Helt underbart! Han tar till och med medicinen "själv". Inne fick jag jaga runt honom i boxen för att få oj inom den men nu kommer h. Fram och tar sprutorna själv i munnen 😄
Och jag tycker att benet har blivit bättre sedan han fick koma ut.
Min hovslagare kommer på måndag och då vet jag inte vad som ska göras. Det är han som har kontakt med RMC. Jag väntar på att veterinären ska höra av sig ang operation eller inte. RMC kommer nog också säga sitt ang operation på måndag gissar jag när hon får bilder. Men jag har insett att min försäkring inte räcker till en operation. Den kanske täcker själva operationen men sedan kan det ju kosta lika mycket att ha dom på klinik någon dag. Så vi får se hur det går.... RMC har fått bilder i veckan och hon tycker att han ser bättre ut så det är i alla fall positivt.
Så här såg han ut i förrgår utan sko:
IMG_8679.JPG
 
Tack, är så skönt för mitt mattehjärta att ha dom ute. Även om det är en liten hage så märker jag stor skillnad på fölis. Han har gått från att ha varit en riktigt jävlig liten terrorist som varit halvt halen och studsat mellan boxväggarna till att nu vara ett riktigt A-barn som knappt ens bits längre! Har inte sett honom busa något förutom att han tagit några få galoppsprång ibland. Helt underbart! Han tar till och med medicinen "själv". Inne fick jag jaga runt honom i boxen för att få oj inom den men nu kommer h. Fram och tar sprutorna själv i munnen 😄
Och jag tycker att benet har blivit bättre sedan han fick koma ut.
Min hovslagare kommer på måndag och då vet jag inte vad som ska göras. Det är han som har kontakt med RMC. Jag väntar på att veterinären ska höra av sig ang operation eller inte. RMC kommer nog också säga sitt ang operation på måndag gissar jag när hon får bilder. Men jag har insett att min försäkring inte räcker till en operation. Den kanske täcker själva operationen men sedan kan det ju kosta lika mycket att ha dom på klinik någon dag. Så vi får se hur det går.... RMC har fått bilder i veckan och hon tycker att han ser bättre ut så det är i alla fall positivt.
Så här såg han ut i förrgår utan sko:
Visa bifogad fil 17434
Så härligt för dem att äntligen få komma ut! Hoppas allt går väl med den lille killen.
 
@Kristall10 Hur går det för er? :) Tänker mycket på er och har följt er i det tysta från start.
Vad gulligt av dig! 💕
Det går sakta framåt!
Både veterinären och Rose Marie tycker att han blir bättre och bättre även om det tar tid.
RM kommer upp nästa vecka för att titta på fölet och verka honom själv igen. Det är svårt att avgöra status helt genom bara bilder och beskrivningar från min hovslagare.
Vilken fantastisk människa hon är! Offrar en hel dag för mitt föls skull och eftersom att hon vet att det är lite tight med ekonomin nu så tar hon bara en mindre summa för arbetet för att hon så gärna vill att det ska bli bra.
Har nu fått börja utöka hagen åt dom lite lite varje dag. Så nu går han och mamma i en lite större hage på gräs så länge det inte är tokvarmt och strålande sol. Då står dom uppe i skogshagen under träden. Så vi fortsätter avvakta med operation eftersom han blivit mycket bättre senaste veckorna. Så det känns ju lite hoppfullt ändå 🙂
Tyvärr går mamma på antibiotika och smärtstillande nu då hon fått infektion i ett litet sår på hasen och hela bakbenet är svullet. Var regält dålig i förrgår med hög feber å kunde knappt gå men är nu på bättringsvägen.

IMG_9091.JPG
 
Vad gulligt av dig! 💕
Det går sakta framåt!
Både veterinären och Rose Marie tycker att han blir bättre och bättre även om det tar tid.
RM kommer upp nästa vecka för att titta på fölet och verka honom själv igen. Det är svårt att avgöra status helt genom bara bilder och beskrivningar från min hovslagare.
Vilken fantastisk människa hon är! Offrar en hel dag för mitt föls skull och eftersom att hon vet att det är lite tight med ekonomin nu så tar hon bara en mindre summa för arbetet för att hon så gärna vill att det ska bli bra.
Har nu fått börja utöka hagen åt dom lite lite varje dag. Så nu går han och mamma i en lite större hage på gräs så länge det inte är tokvarmt och strålande sol. Då står dom uppe i skogshagen under träden. Så vi fortsätter avvakta med operation eftersom han blivit mycket bättre senaste veckorna. Så det känns ju lite hoppfullt ändå 🙂
Tyvärr går mamma på antibiotika och smärtstillande nu då hon fått infektion i ett litet sår på hasen och hela bakbenet är svullet. Var regält dålig i förrgår med hög feber å kunde knappt gå men är nu på bättringsvägen.

Visa bifogad fil 17781

Gud vad härligt att det går framåt! :)
Synd med mamma-häst dock.
Hoppas att den positiva kurvan fortsätter uppåt nu! Härligt det ser ut i gräshagen också!
 
Skönt att han äntligen får smaka lite på hästlivet! Hur gammal är han nu? Och hur sent kan de ev operera om det behövs?
Han är född 12/5 så han är 12 veckor på lördag.
Det måste tas beslut om operation innan han är tre månader säger RM så det är mycket därför hon vill komma upp nu och se honom med egna ögon igen.
Håller tummarna för att vi slipper operation!
 
Jösses.. vår terrorist. Nu har han fått på sig grimma några gånger, Så jäkla mycket insekter som vi har har jag lyckats få på honom en liten flughuva men det är inte det lättaste då det kliar rejält i tänderna. Han har slutat sparka nu i alla fall. (har några fina blåmärken på benen efter söta små fölhovar)

Hovis som var ute tyckte han var riktigt fin. Kommer ut om en månadoch kikar lite mer på hovarna. Jobbet ligger hos oss nu att kunna lyfta dem. Tur vi har en snäll van hovis.

Har inget sällskap till föl och sto. Jag köpte ett sto för ett tag sedan men tänker inte släppa ihop dem förrens fölet börjar gå i egen hage. Stoet jag köpte har själv haft föl så det kan bli rätt mycket drama att släppa ihop dem.

Vår ponny har kommit tillbaks också så nu har fölet och sin mor lite mer hästar runtomkring sig. Bokat plats hos en väninna när det kommer till att skilja så min föle får lite kompisar att busa med. Hans mor är ganska dålig på detta. Hon har fåt för sig att ena halvan av hagen är jättedålig så hon väljer att stå mitt i solgasset och vägrar röra på sig. Efter 5h utan matten och vat gick jag ut och ledde henne till vattnet sen började det släppa men man får hålla lite koll hon blir gärna ståendes i ett hörne av hagen. Har fått ta in och ut dem en del nu det sista pga av värmen
 
Jösses.. vår terrorist. Nu har han fått på sig grimma några gånger, Så jäkla mycket insekter som vi har har jag lyckats få på honom en liten flughuva men det är inte det lättaste då det kliar rejält i tänderna. Han har slutat sparka nu i alla fall. (har några fina blåmärken på benen efter söta små fölhovar)

Hovis som var ute tyckte han var riktigt fin. Kommer ut om en månadoch kikar lite mer på hovarna. Jobbet ligger hos oss nu att kunna lyfta dem. Tur vi har en snäll van hovis.

Har inget sällskap till föl och sto. Jag köpte ett sto för ett tag sedan men tänker inte släppa ihop dem förrens fölet börjar gå i egen hage. Stoet jag köpte har själv haft föl så det kan bli rätt mycket drama att släppa ihop dem.

Vår ponny har kommit tillbaks också så nu har fölet och sin mor lite mer hästar runtomkring sig. Bokat plats hos en väninna när det kommer till att skilja så min föle får lite kompisar att busa med. Hans mor är ganska dålig på detta. Hon har fåt för sig att ena halvan av hagen är jättedålig så hon väljer att stå mitt i solgasset och vägrar röra på sig. Efter 5h utan matten och vat gick jag ut och ledde henne till vattnet sen började det släppa men man får hålla lite koll hon blir gärna ståendes i ett hörne av hagen. Har fått ta in och ut dem en del nu det sista pga av värmen

Det behöver väl inte bli drama bara för att stoet har haft föl tidigare? Mitt avelssto är jättesnäll med andra föl även om hon inte har eget, samma med grannens. Låter tråkigt för fölungen att gå själv med mamman helt tills det är dags för avvänjing...
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: Hedwig
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp