Idag hämtade jag äntligen hem min lilla Cajsa. :) Lite ledsen var hon över att lämna mamma men stona kommer ta väl hand om henne tror jag.
20181006_105904.jpg
 
Idag hade jag ytterligare en som kikade på min fölunge. Den här personen känner jag sedan tidigare och jag vet att hästarna har det riktigt bra hos henne!

Hon var helt såld på båda mina hästar och sa att hon kunde ta stoet oxå :love:
Så härligt att se ett sto som tidigare har varit livrädd för folk gå rak fram och hälsa, och direkt klia tillbaks när hon blir kliad :love::love: Och detta på en helt främmande människa!!


Min vän skulle bara hem och övertala gubben oxå, men som hon sa, han hade köpt en riktigt snygg raggarbil för hur mkt som helst nyligen, då borde ju hon få köpa sig en ferrari-häst :D
 
Här händer det inte mycket. Fostermamman vi har till vår gris fick ett skov av gaskolik, så då fick Grisen bo i egen box en natt. Det var inte populärt alls.
Den andre har vi en köpare på, men inga pengar har bytt händer än så båten är inte i land. Jättebra köpare, inte helt okänd dock så det är bäst att tiga och be att allt går igenom nu. Vore verkligen underbart om det nu går vägen *korsar fingrarna*
Vi vänjer av våra ihop så det blir inte förrän i mitten på December. Då får de bo i en stor box ihop så kan vi skicka hem fosterstoet vi har hemma. Mamman till Frank skall sättas igång, men det får dröja tills han är avvand.
 
Jag lade täcke på lille Frank idag för första gången. Det gick bra, men han är helt klart känsligast och mest skygg av de ungar vi haft. Kör mycket TRT-tänk på honom för att få allt att funka och det går hittills väldigt bra.
Gillar egentligen inte att ha täcken på små men han kniper något jävulskt med svansen och spänner hela kroppen när det blåser och regnar, vilket vi vill undvika nu när han växer mycket.
Grisen tränar på att flytta sig undan för små signaler, hon är en riktig bulldozer. Hennes spirit animal är nog en iller, full rulle och massor av humor :laugh:
 
Jag lade täcke på lille Frank idag för första gången. Det gick bra, men han är helt klart känsligast och mest skygg av de ungar vi haft. Kör mycket TRT-tänk på honom för att få allt att funka och det går hittills väldigt bra.
Gillar egentligen inte att ha täcken på små men han kniper något jävulskt med svansen och spänner hela kroppen när det blåser och regnar, vilket vi vill undvika nu när han växer mycket.
Grisen tränar på att flytta sig undan för små signaler, hon är en riktig bulldozer. Hennes spirit animal är nog en iller, full rulle och massor av humor :laugh:
Kan du berätta mer om hur du jobbar med TRT-tänk?
 
Tror jag blir tokig:banghead: vad är det med detta år och fölens ben????? igår åkte jag upp till Mälarkliniken med en trolig bockhov på trav ungen och idag kör vi upp kallblodsungen som även han har börjat resa sig i kotorna och gå på tå :nailbiting: Ska det inte räcka nu?? enligt min hovslagare har han åkt på väldigt många föl i år som har bockhovar och reser sig i kotorna. Han har aldrig plastat så många fölfötter förr om åren som i år. Jag hatar detta år :devil:
 
Tror jag blir tokig:banghead: vad är det med detta år och fölens ben????? igår åkte jag upp till Mälarkliniken med en trolig bockhov på trav ungen och idag kör vi upp kallblodsungen som även han har börjat resa sig i kotorna och gå på tå :nailbiting: Ska det inte räcka nu?? enligt min hovslagare har han åkt på väldigt många föl i år som har bockhovar och reser sig i kotorna. Han har aldrig plastat så många fölfötter förr om åren som i år. Jag hatar detta år :devil:

Så trist, du som redan haft nog med otur! :(
Har också hört om samma tendenser i mina kretsar, och även sett det på nära håll. Även ovanligt många blinda/synskadade föl...
 
Huliganen vet numer hur man hoppar. Han hoppar överallt i hagen och när jag red på ridbanan med andra stoet tog han en sten som är p mitten av bogen på han och studsade över :nailbiting: Gissa vem som har snabbnummer till Skara hästakut, Husaby och distrikstveterinärerna i telefonen?

Om några veckor kommer hovis ut och ska verka/sko resterande. Han kommer komma 2 dagar innan och ta bot skorna på ridstoet så släpper vi ihop alla. Nu verkar det som alla har landat och vi kan släppa ihop de så Huliganen får busa lite med ungponnyn och mamma får lite ledigt för hon är bra trött på han i omgångar.

43476119_10155976283286819_7807512226364915712_n.jpg


Vid nästa skoning så ska vi starta igång stoet och vi har inte beslutat om vi ska med den här lille herrn på tur eller om han ska få vara kvar inne med ponnyn.

Vid vilken ålder på fölen börjar ni starta igång stona om de rids? Var ju så många år sedan vi hade föl hemma men då tog vi med alla hästar ut på tur vilket inte är aktuellt i dagsläget.

Här är en gammal bild från när vi var ute i skogen allihop. 10 år sedan.
Mobilbilder155.jpg
 
Sen var det flera ggr vi kunde ha föl och shettis helt lösa. Ingen trafik alls på dessa vägar någon jägare nån gång ibland.
P5110007.jpg


Tog ju inga direkt långa turer men lagom så att alla skulle kunna komma ut.

Efter att ha sett de här bilderna så inser jag att huliganen vi har nu är ganska stor :cautious: Det var inte alls det jag beställde... Fölungen på bilden var inte vår men vi köpte stoet och tog hand om fölet tills det var dags att skilja. Dock så var detta ju nästan 10 år sedan så man kom ju inte ihåg hälften.
Shettisen brukade få följa med ut på turer och hon älskade det. Det var hon som drog igång lek med fölen på tur och försökte få honom att springa först.

Saknar den lilla ponnyn :heart
 
Imorgon blir det operation på fölungen som vi körde upp igår. får se om det blir samma på fölis vi kör upp i Em ... blir en fattig höst/vinter i år :(
 
Kan det inte vara årets konstiga väder och därmed konstiga gräs som är boven bakom många benproblem?
När Rose Marie Clark var uppe hos oss i somras så frågade hon hur jag hade utfodrat stoet under dräktigheten. Jag hade bara utfodrat med bra hö och mineraler. Lite lusern i slutet då stoet inte orkade äta upp alllt hö.
Hon sa att hon sett ökade fall av senkontrakturer hos föl där mamman överutfodrats under dräktighet och digivning. Bla på ett stort travstuteri. Hon menade på att stoet många gånger inte alls behöver den mängd mat som tabellerna visar. Fölet tar vad den behöver och sedan får man se till att mamman håller ett hyfsat hull.
Nu är ju detta endast hennes egna erfarenheter och ingen vetenskaplig studie. Men hon har lång erfarenhet och borde veta vad hon talar om.
Hon sa även att hon sett ökade fall av kontrakturer vid extrema foderår. Så visst kan de uppdrivna kotorna ha med torkan att göra.
I Nemos fall är alla överens om att det nog troligtvis berodde på att stoet är 16 år och aldrig haft föl innan, dvs fölungen fick ligga trångt pga att livmodern inte är lika töjbar på äldre ston som hos yngre. Att den blrjar åldras efter 8 års ålder. Men nu är den ju uttänjd så det borde inte vara någon risk om jag väljer att betäcka om henne.

Vilken otur du har @tabac ! Hoppas verkligen det går bra för dina små den här gången ✊🏻
 
När Rose Marie Clark var uppe hos oss i somras så frågade hon hur jag hade utfodrat stoet under dräktigheten. Jag hade bara utfodrat med bra hö och mineraler. Lite lusern i slutet då stoet inte orkade äta upp alllt hö.
Hon sa att hon sett ökade fall av senkontrakturer hos föl där mamman överutfodrats under dräktighet och digivning. Bla på ett stort travstuteri. Hon menade på att stoet många gånger inte alls behöver den mängd mat som tabellerna visar. Fölet tar vad den behöver och sedan får man se till att mamman håller ett hyfsat hull.
Nu är ju detta endast hennes egna erfarenheter och ingen vetenskaplig studie. Men hon har lång erfarenhet och borde veta vad hon talar om.
Hon sa även att hon sett ökade fall av kontrakturer vid extrema foderår. Så visst kan de uppdrivna kotorna ha med torkan att göra.
I Nemos fall är alla överens om att det nog troligtvis berodde på att stoet är 16 år och aldrig haft föl innan, dvs fölungen fick ligga trångt pga att livmodern inte är lika töjbar på äldre ston som hos yngre. Att den blrjar åldras efter 8 års ålder. Men nu är den ju uttänjd så det borde inte vara någon risk om jag väljer att betäcka om henne.

Vilken otur du har @tabac ! Hoppas verkligen det går bra för dina små den här gången ✊🏻

Jag vet i tusan alltså. Skulle jag ge min märr mindre än tabellerna visar så skulle hon inte vara vacker. Hon får i dagsläget mer än tabellerna visar. Ganska mkt mer.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
268
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp