Oj så tidigt!!

En av mina egna hingstungar började visa intresse för mammas kompisar vid ungefär sju månaders ålder. Det kom från en dag till en annan utan tecken på det innan.

Jag hade skickat bort honom till att gå med åtminstone en jämnårig i en flock och typ tagit hem honom efter betet nästa år. Har själv gjort så med mina och inte upplevt att jag inte känner dem ordentligt när de kommer hem. Jag tror dessutom att det är nyttigt för uppfödningar som man tänker behålla att bli hanterade av andra än en själv.
 
Då kanske nuvarande flock duger bra egentligen. Den består av en tvåårig valack, treårigt sto samt två sjuåriga ston? De går på stor lösdrift med gigantiska hagar, kanske klarar han sig så utan att jag behöver ruinera mig med att köpa jämnårigt?

Jag hade absolut inte köpt en jämnårig om jag inte hade nån annan plan för den än vara sällskap. Vad gör man med den när den är 2? 3?

Jag hade skickat iväg honom till något ställe med jämnåriga kompisar
 
Ni som fick hingstföl, hur gör ni nu? Kommer hingstungen få skickas iväg till jämnåriga? Funderar på om jag ska köpa en jämnårig kompis för att slippa ta honom ur flocken, har problem med surt ledarsto och det blir lite pest eller kolera hur jag än gör. Hon är gudasnäll mot de som är födda här men får han flytta så kommer han få stryk när han kommer tillbaka. Samtidigt så får ju en ny hingstunge också stryk.. (de får isf självklart kastreras tidigt i vår) ogillar också tanken att skicka iväg, tycker det är mysigt att lära känna hästarna under flera år innan inridning.

Jag hade skickat iväg. Dels för risken med dräktigt sto, men sedan för att unghingstar behöver uppfostras.
Herr Häst var hingst tills dagen före han fyllde 4 år, och gick med endast andra unghinstar (1-5 år) fram tills dess. Han må vara extremt snäll mot människor, men ovanstående erfarenhet misstänker jag är en bidragande orsak till att han inte kan gå med andra hästar/han är bråkig mot de/de hatar honom/osv.
 
Jag hade skickat iväg. Dels för risken med dräktigt sto, men sedan för att unghingstar behöver uppfostras.
Herr Häst var hingst tills dagen före han fyllde 4 år, och gick med endast andra unghinstar (1-5 år) fram tills dess. Han må vara extremt snäll mot människor, men ovanstående erfarenhet misstänker jag är en bidragande orsak till att han inte kan gå med andra hästar/han är bråkig mot de/de hatar honom/osv.

Det var ju synd att de inte hade en vettig flocksammansättning så att din kuse inte lärde sig läsa andra. MIn erfarenhet är att om de går i en vettig flock så lär de sig hästspråk och sen är det aldrig något problem.
 
Nu går alla mina ihop. Gick jättebra. Torsten och ponnyn fann varandra direkt. Vet inte vem som var lyckligast. Ponnyn har busat non-stop med Torsten.

Torsten är snart 5 månader och snart ska vi försöka starta igång Stoet litegranna. Hur skulle ni lagt upp igångstarten?

Jag tänkte leda Torsten och ta en promenad i skogen när mor min rider. De ska ju bara skritta ändå. Förre gången vi hade föl så vart fölet med men det vågar jag inte med denna speciellt inte med älgjakten ute nu.

45472845_10156031199611819_2286056846500298752_n.jpg


 
Nu går alla mina ihop. Gick jättebra. Torsten och ponnyn fann varandra direkt. Vet inte vem som var lyckligast. Ponnyn har busat non-stop med Torsten.

Torsten är snart 5 månader och snart ska vi försöka starta igång Stoet litegranna. Hur skulle ni lagt upp igångstarten?

Jag tänkte leda Torsten och ta en promenad i skogen när mor min rider. De ska ju bara skritta ändå. Förre gången vi hade föl så vart fölet med men det vågar jag inte med denna speciellt inte med älgjakten ute nu.

45472845_10156031199611819_2286056846500298752_n.jpg



Är han van att stå inne själv utan mamman? Annars hade jag tagit det först innan jag ens tänkt på att gå ut med honom själv. De har så pass lite emotionell mognad att jag är försiktig med att ställa för stora krav, och att tas ifrån mamma och flock och ge sig ut i stora farliga världen helt ensam är att begära en del av en liten. Förr när vi gick promenader med föl vande vi av dem först och gick sedan aldrig helt ensamma med dem. Innan avvänjning fick de stå i box/kvar i flocken när mamman gick.
Numera går vi inte promenader heller, de får nog ledträning ändå, men det är ju upp till var och en vad man vill göra med dem :)
 
Imorgon ska toras föl opereras. I år har vi opererat 3 av 3 föl :wtf: .. känns ju sådär ..rödtotten har det ju gått bra för så hoppas att även denna operation gör det.. Adele saknar jag så det värker i hela hjärtat,känns som jag kommer att ha svårt att komma över förlusten av henne.men nu håller vi tummarna för Prinsen. Nästa år får jag fyra föl men kan erkänna att problemen detta år har förtagit glädjen lite.
 
Är han van att stå inne själv utan mamman? Annars hade jag tagit det först innan jag ens tänkt på att gå ut med honom själv. De har så pass lite emotionell mognad att jag är försiktig med att ställa för stora krav, och att tas ifrån mamma och flock och ge sig ut i stora farliga världen helt ensam är att begära en del av en liten. Förr när vi gick promenader med föl vande vi av dem först och gick sedan aldrig helt ensamma med dem. Innan avvänjning fick de stå i box/kvar i flocken när mamman gick.
Numera går vi inte promenader heller, de får nog ledträning ändå, men det är ju upp till var och en vad man vill göra med dem :)

Promenad är med mamman. Min mor rider stoet och jag tänkte gå bredvid med fölet. Dvs inte dela på den.

Än så länge har han bara varit i box själv när hovslagaren är ute och då är ju alla runt omkring. Han kommer aldrig lämnas helt själv.
 
Imorgon ska toras föl opereras. I år har vi opererat 3 av 3 föl :wtf: .. känns ju sådär ..rödtotten har det ju gått bra för så hoppas att även denna operation gör det.. Adele saknar jag så det värker i hela hjärtat,känns som jag kommer att ha svårt att komma över förlusten av henne.men nu håller vi tummarna för Prinsen. Nästa år får jag fyra föl men kan erkänna att problemen detta år har förtagit glädjen lite.

Tufft år för dig i år. Hoppas att denna operation går bra nu och att nästa år kommer med friska föl hos er
 
Imorgon ska toras föl opereras. I år har vi opererat 3 av 3 föl :wtf: .. känns ju sådär ..rödtotten har det ju gått bra för så hoppas att även denna operation gör det.. Adele saknar jag så det värker i hela hjärtat,känns som jag kommer att ha svårt att komma över förlusten av henne.men nu håller vi tummarna för Prinsen. Nästa år får jag fyra föl men kan erkänna att problemen detta år har förtagit glädjen lite.

Hur gick det?

Jag tycker att du är modig som vågar betäcka igen, jag vet inte om jag någonsin vågar betäcka om Celia eftersom jag inte kan vara med om allt detta en gång till.
 
@Görel Operationen har gått bra så vi ska hämta hem honom idag och hoppas på att eftervården även den ska gå bra, han kommer inte få samma smärtlindrings medicin som sist då han blev lös i magen av den och fick dåliga njurvärden och blev uttorkad. Jag hade ju redan betäckt mina ston när jag fick problem med fölen så det fanns inte så mycket att välja på när alla var dräktiga redan:nailbiting: så jag hoppas verkligen på att det inte kommer att hända något nästa år men jag kommer nog vara super nojig ... Jag vill verkligen inte vara med om detta igen... Men min Adele kommer jag nog aldrig komma över riktigt Jag tänker på henne varje dag och kommer nog aldrig få ett föl som hon igen... kom på mig själv igår att jag bad att hon skulle återfödas i Adeleines nästa föl (hur sjukt är inte det) men jag hoppas verkligen att jag ska få en sådan individ igen.
 
@Görel Operationen har gått bra så vi ska hämta hem honom idag och hoppas på att eftervården även den ska gå bra, han kommer inte få samma smärtlindrings medicin som sist då han blev lös i magen av den och fick dåliga njurvärden och blev uttorkad. Jag hade ju redan betäckt mina ston när jag fick problem med fölen så det fanns inte så mycket att välja på när alla var dräktiga redan:nailbiting: så jag hoppas verkligen på att det inte kommer att hända något nästa år men jag kommer nog vara super nojig ... Jag vill verkligen inte vara med om detta igen... Men min Adele kommer jag nog aldrig komma över riktigt Jag tänker på henne varje dag och kommer nog aldrig få ett föl som hon igen... kom på mig själv igår att jag bad att hon skulle återfödas i Adeleines nästa föl (hur sjukt är inte det) men jag hoppas verkligen att jag ska få en sådan individ igen.

Vad skönt att operationen gick bra mitt i allt elände!

Adeleine är väl inte dräktig med samma i år eller minns jag galet? Det är väl Highcruiser nu och var Dalwhinnie då?

Skulle jag våga betäcka om någon gång blir det inte Sibelius igen, just nu lutar jag åt Dalwhinnie och hoppas han är kvar i avel om några år. Jag fick ta bort Celias 28-åriga mamma i september så därför är hon mig extra kär eftersom hon är den enda häst jag har kvar.
 
@Görel Adeleine är dräktig med Highcruiser denna gången men jag har redan nu bestämt att jag ska betäcka med Dalwhinnie nästa gång igen. Så hoppas du betäcker med honom du med😊 lämnar han det psyke som Adele hade så blir jag Super glad 😊
 
@Görel Operationen har gått bra så vi ska hämta hem honom idag och hoppas på att eftervården även den ska gå bra, han kommer inte få samma smärtlindrings medicin som sist då han blev lös i magen av den och fick dåliga njurvärden och blev uttorkad. Jag hade ju redan betäckt mina ston när jag fick problem med fölen så det fanns inte så mycket att välja på när alla var dräktiga redan:nailbiting: så jag hoppas verkligen på att det inte kommer att hända något nästa år men jag kommer nog vara super nojig ... Jag vill verkligen inte vara med om detta igen... Men min Adele kommer jag nog aldrig komma över riktigt Jag tänker på henne varje dag och kommer nog aldrig få ett föl som hon igen... kom på mig själv igår att jag bad att hon skulle återfödas i Adeleines nästa föl (hur sjukt är inte det) men jag hoppas verkligen att jag ska få en sådan individ igen.

Vad skönt att operationen har gått bra. Håller tummarna att det fortsätter så. Vilken otur ni haft! 💕

Jag kan tänka mig in i din känsla du har kring förlusten av Adele. Jag tycker fortfarande det känns overkligt att inte min Nemo finns längre efter den intensiva sommaren. Han var i mina ögon perfekt och jag vill gärna ha en till. Men jag känner att jag inte vet om jag vågar. Även om risken är liten att det blir samma visa igen så finns det ju mycket annat de kan råka ut för...
Fick i alla fall igenom min överklagan till försäkringsbolaget angående livförsäkringen för Nemo så det känns nu i alla fall lite bättre. Då har jag en möjlighet att ”göra en ny” om jag bestämmer mig för det.
 
I lördags tog vi ut stoet på promenad och Torsten fick vara kvar hemma i boxen. Gick hur bra som helst.

Söndagen gjorde vi samma sak fast nu satt vi upp på stoet och hon vart överlycklig. Hon nästan rusade från stallet. Hade ingen brådska alls att vilja komma tillbaks till sin son.
Svarade inte på hans rop när hon var tillbaks.

Trodde ju dock att hanteringen av Torsten skulle bli lättare iom att de går i en flock nu och ponnyn busar som hejsan med honom men icke.
Känns som om att den enda som fått det bättre är stoet :D

Nu har vi i alla fall kommit igång med stoet och alla går tillsammans vilket var prio 1.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
2
· Visningar
373
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
383
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp