Ja jag såg det när jag kollade där sedan. Så jag har ringt veterinären och hon skulle ringa vidare och kolla med kliniken i Umeå.

Åh, att man inte bara kan lita på att veterinären gör rätt....😫
Fast det som står i FASS brukar vara hängslen, bälte och silvertejp. Dvs det är den största försiktigheten man kan tänka sig (med all rätt) men ibland så vet man erfarenhetsmässigt att vissa saker fungerar ändå och man ger det för att fördelarna överstiger nackdelarna. Tex kan det för människor stå en sak i FASS men läser man i Janusinfo så står det annorlunda.

Men jag tycker du gör helt rätt som dubbelkollar. Bättre att vara helt säker. Men kolla då med en veterinär som har föl som expertisområde. En veterinär som saknar den expertisen kan gå på ”fel” information.
 
Som sagt, jag vidhåller att du bör kontakta Husaby/SLU/Strömsholm.
Hon ringde tillbaka nu efter att ha pratat med klinikveterinär. Denne sa att det är metacam man brukar ge när det gäller senkontrakturer. Av alla preparat så är det trotts allt metacam som dom små brukar klara bäst.
Och man ger inte full dos utan en halv.

Hon som är seminveterinär och uppfödare hade get metacam flera gånger till små föl utan problem tydligen.

Men jag avvaktar med att ge honom tills jag fått tag i någon större klinik.

Vad finns det för preparat som inte är NSAIDS?!
Har bara använt mig av metacam de få gånger jag behövt ge smärtstillande till häst.
 
Hon ringde tillbaka nu efter att ha pratat med klinikveterinär. Denne sa att det är metacam man brukar ge när det gäller senkontrakturer. Av alla preparat så är det trotts allt metacam som dom små brukar klara bäst.
Och man ger inte full dos utan en halv.

Hon som är seminveterinär och uppfödare hade get metacam flera gånger till små föl utan problem tydligen.

Men jag avvaktar med att ge honom tills jag fått tag i någon större klinik.

Vad finns det för preparat som inte är NSAIDS?!
Har bara använt mig av metacam de få gånger jag behövt ge smärtstillande till häst.
Det kan vara så ”enkelt” att det står i FASS beror på att man inte provat ut det på så små föl. Behöver alltså inte betyda att det är farligt utan att inga försök gjort på föl yngre än 6 veckor.

Väldigt vanligt när det gäller graviditet och mediciner. Står att det inte skall ges till gravida men det är bara för att man inte gjort några försök på gravida och inte för att man vet att det är farligt.

Många gånger så står det rätt så specifikt vad som är farligt annars står det bara oftast ”Bör ej ges till.....”.
 
Hon ringde tillbaka nu efter att ha pratat med klinikveterinär. Denne sa att det är metacam man brukar ge när det gäller senkontrakturer. Av alla preparat så är det trotts allt metacam som dom små brukar klara bäst.
Och man ger inte full dos utan en halv.

Hon som är seminveterinär och uppfödare hade get metacam flera gånger till små föl utan problem tydligen.

Men jag avvaktar med att ge honom tills jag fått tag i någon större klinik.

Vad finns det för preparat som inte är NSAIDS?!
Har bara använt mig av metacam de få gånger jag behövt ge smärtstillande till häst.

Vi har gett Metacam till föl utan problem, men det finns såklart en risk för magsår, hade t.ex. en fölunge som fick magsår av att dia på sto som fick metacam. Men i den här situationen så skulle jag själv ge metacam om man fick ok från vet för att fölet uppenbarligen behöver smärtlindring.
 
Hon ringde tillbaka nu efter att ha pratat med klinikveterinär. Denne sa att det är metacam man brukar ge när det gäller senkontrakturer. Av alla preparat så är det trotts allt metacam som dom små brukar klara bäst.
Och man ger inte full dos utan en halv.

Hon som är seminveterinär och uppfödare hade get metacam flera gånger till små föl utan problem tydligen.

Men jag avvaktar med att ge honom tills jag fått tag i någon större klinik.

Vad finns det för preparat som inte är NSAIDS?!
Har bara använt mig av metacam de få gånger jag behövt ge smärtstillande till häst.
Instämmer med övriga, FASS är övernitiska, och sen måste tillverkarna bära hängslen, livrem och ha en livförsäkring också, därav friskrivning från mycket. NSAID rekommenderas heller inte till dräktiga ston, likväl har jag gett både det och andra preparat till dräktiga ston vid behov, då nyttan överstigit risken.

Många av preparaten testas inte på dräktiga ston eller så små föl under de kliniska studierna som krävs för att preparaten ska godkännas. Eftersom resultat saknas så väljer man den säkra vägen och rekommenderar det inte helt enkelt.

Har din veterinär använt Metacam med gott resultat och ditt föl behöver smärtstillande så hade jag litat på henne.
 
Endelig min tur, 10 dager på overtid!

I går 14/5 kl. 06.30 kom det et stoføll e. Cicero Z ue. Colman. Mye hvitt på henne, men det forsvinner vel når hun blir skimmel 😅

32565080_10160270736610403_1205838860357992448_o.jpg


32407362_10160270736705403_5753260305337548800_o.jpg
 
I natt har lilla Nemo lärt sig ställa sig upp själv! 😁👏🏻
Så nu kan matte och husse börja sova som folk på nätterna igen :bow:
Och igår kväll när han var ute så galopperade han runt mest hela tiden och en stolt matte kunde se att han rör sig jätte trevligt, i alla fall i skritt och galopp 😍

IMG_6829.jpg
 
Fick för övrigt svar från Ultuna i förmiddags ang att ge Metacam till små föl. Hon skrev så här:

"På föl som behöver smärtlindring/feberdämpande sätter vi in metacam, det vare sig båda via munnen och via blodet beroende på fölets problem och behov. Det finns forskning även på helt unga föl/neonatala (dock friska) som viser att det är säkert att använda. Dock ska man som alltid hålla koll på fölets temperatur, allmäntillstånd samt träcken dagligen, då behandling med antinflammatorisk kan påverka mag/tarmkanalen och njurar. Temperatur tas bäst på morgonen båda vid föl och vuxna häster. Om han blir dämpad eller utvecklar lös avföring/diarré ska du strax avsluta behandling och kontakta veterinär. Samma regler gäller vid vuxna häster som behandlas med antiinflammatorisk.

Behandling med Metacam ges 1 gång dagligen i munnen till vikt. Föl som växer fort kan behöva doskorrigering under tiden behandlingen står på."

Så nu känner jag mig lugnare 😊

Idag ser han jätte fin ut i benen! 👍🏻
IMG_6861.JPG
IMG_6861.JPG
 
Är sådan hormonbehandling något "alla" hästveterinärer kan göra, eller är det bara vissa?

Vi fick våra distriktsveterinärer att göra det. De kontaktade ett par av experterna på området och fick guidning av dem till hur det skulle göras. De flesta veterinärer bör kunna genomföra den, bara de har rätt preparat med sig. Det är tre sprutor, först smärtstillande, sen en spruta jag inte minns namnet på, ger kolikliknande symptom och får stoet att svettas mycket, och en kvart senare ger man en dos oxytocin. Man smörjer in fölet med stoets svett och introducerar dem direkt efter hon fått oxytocinet.
 
Fick för övrigt svar från Ultuna i förmiddags ang att ge Metacam till små föl. Hon skrev så här:

"På föl som behöver smärtlindring/feberdämpande sätter vi in metacam, det vare sig båda via munnen och via blodet beroende på fölets problem och behov. Det finns forskning även på helt unga föl/neonatala (dock friska) som viser att det är säkert att använda. Dock ska man som alltid hålla koll på fölets temperatur, allmäntillstånd samt träcken dagligen, då behandling med antinflammatorisk kan påverka mag/tarmkanalen och njurar. Temperatur tas bäst på morgonen båda vid föl och vuxna häster. Om han blir dämpad eller utvecklar lös avföring/diarré ska du strax avsluta behandling och kontakta veterinär. Samma regler gäller vid vuxna häster som behandlas med antiinflammatorisk.

Behandling med Metacam ges 1 gång dagligen i munnen till vikt. Föl som växer fort kan behöva doskorrigering under tiden behandlingen står på."

Så nu känner jag mig lugnare 😊

Idag ser han jätte fin ut i benen! 👍🏻
Visa bifogad fil 14993Visa bifogad fil 14993

Det är ju såååååå roligt att se!!
 
I natt har vi fått sova hela natten med undantag av ett par tittar i kameran.
Och han är nu så pass bra i benen att vi inte behöver stretcha mer än ett par gånger per dag.
Nu övar han sig mest på att stegra och bocka. Han bockade rakt in i vattenhinken i morse så att han ramlade omkull. Direkt han landade i spånet så somnade han 😅💕
IMG_6875.JPG

Han är otroligt nyfiken och kommer alltid fram när jag kommer. När jag mockar försöker han kliva upp i skottkärran...😆
Han har lite kämpigt fortfarande att komma sig upp, det krävs 3-4 försök men han kommer sig alltid upp till slut. Han har fått skavsår på utsidan av haserna så nu har jag lagt in mera spån ovanpå gummimattan eftersom benen nu ändå ser så bra ut.
Jag gissar att såren blir när han kämpar sig upp.
Idag blåser det halv storm så mamma och bäbis får vara inne till i em när sambon kommer hem. Mamman blev så orolig ute igår em när blåsten började så jag vågar inte ha dom ute när jag är själv hemma eftersom jag inte får in dom själv. Lilla Nemo tycker inte att det är sådär jätte nödvändigt att följa mamma ordentligt. I går när vi tog ut dom tänkte han gå in och hälsa på vår lilla shettis i hennes hage 😅🙈
 
Fick för övrigt svar från Ultuna i förmiddags ang att ge Metacam till små föl. Hon skrev så här:

"På föl som behöver smärtlindring/feberdämpande sätter vi in metacam, det vare sig båda via munnen och via blodet beroende på fölets problem och behov. Det finns forskning även på helt unga föl/neonatala (dock friska) som viser att det är säkert att använda. Dock ska man som alltid hålla koll på fölets temperatur, allmäntillstånd samt träcken dagligen, då behandling med antinflammatorisk kan påverka mag/tarmkanalen och njurar. Temperatur tas bäst på morgonen båda vid föl och vuxna häster. Om han blir dämpad eller utvecklar lös avföring/diarré ska du strax avsluta behandling och kontakta veterinär. Samma regler gäller vid vuxna häster som behandlas med antiinflammatorisk.

Behandling med Metacam ges 1 gång dagligen i munnen till vikt. Föl som växer fort kan behöva doskorrigering under tiden behandlingen står på."

Så nu känner jag mig lugnare 😊

Idag ser han jätte fin ut i benen! 👍🏻
Visa bifogad fil 14993Visa bifogad fil 14993

Vilket bra jobb ni gör! Han ser ju jättemycket bättre ut nu. :)
 
Inatt fölade Krax på dygn 340. Ett jättekärt stoföl. Fölet var sålt i magen och ägaren har mitt sto hos sig så jag har bara fått bilder men det verkar vara en ljuvlig varelse. Brun med bläs och 2 vita bakben. Efter Hooch DK- Carson Ask. Bilder kommer när jag har fått fler skickade till mig.
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
255
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
402
Senast: Praefatio
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp