Ja om det nu är Mamsen som är boven i dramat, det har ju olika papporOm det är ett genetiskt fel borde det gå att dna testa för det.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja om det nu är Mamsen som är boven i dramat, det har ju olika papporOm det är ett genetiskt fel borde det gå att dna testa för det.
håller tummar!Just nu efter storasysters dåliga prognos igår efter operation är man så klart orolig för Ella. Det Maggan hennes stora syster har är ett genetiskt fel. Nu ska jag gå och oroa mig till nästa vår innan vi kan röntga EllaVisar det sig att Ella har samma problem kommer mamma mu aldrig mer få några fler föl. Mamma mu har inga sådan problem själv men veterinären förklara att sådant kan komma en generation efter. Suck kommer bli en lång vinter tills vi kan röntga båda Ellas bakben och haser.
Det kommer gå bra ska du se. Så länge han får vara med Mamma brukar det för det mesta gå bra. Vi har kört många föl och mammor genom åren, en del stökigare en andra men upplever att så länge fölen får vara med sina mammor brukar det lösa sig.Jag går upp i atomer. Hur ska jag släppa kontrollen? Fast jag är mest orolig över körningen, tänk om Calle skadas eller dör i transporten...
Imorgon ska han o hans mamma till kollo nämligen..
Han är så rolig och jag känner honom väl nu efter 4 månader hemma och hantering varje dag. När han bli upprörd ska han dia omedelbart, är han arg eller förnärmad, då slår han med frambenet hårt i marken flera gånger. Har han rymt in till fånghästen så vågar han inte riktigt gå nära utan gnäggar han tills jag kan hämta honom...
Det bästa han vet i kelväg är att bli kliad på rumpan. Han har förstört 1 krubba senaste veckan...
Jag avmaskade nu i veckan, gick in o sprutade in tuben i munnen o gick ut igen. Inga problem.
O mammahäst, igen, helt fantastisk. Fast han hamnade hos fånghästen (som inte är så snäll när det vankas mat) så var mamma helt lugn i sin hage och litade på att jag fixade problemet. Jag älskar verkligen den där hästen. Vilket psyke hon har i detta sammanhang och vilken fantastisk trevlig fölunge hon har gett mig!
Om jag har råd ska jag betäcka henne nästa år igen, men sen lämna bort fölningen..för en sån vill jag aldrig va med om igen. O jag har 2 hingstar jag väljer mellan (än så länge).
Men först ska vi alla överleva morgondagen...
Jaa känslan att hoppa upp på hjärtehästem var värt massor
Jag duschade haflingern inför fölvisningen och lämnade Nova i hagen precis intill där jag duschade mamma, alltså 2 meter från staketet. Hon stog och tittade i 5 min sen gick hon ut på gräset 50m bort med sina vuxna kamrater, dom såg varandra men ingen brydde sig.
Så jag har testat rida och lämna Nova med de andra nugår jättebra, hon bryr sig inte alls. De ser varandra hela tiden för hagen ligger i den stora hagen där jag rider men jag är säkert 300m bort som längst, det är en stor åker. Men känns skönt att hon har trygghet i de andra. Kanske speciellt ifall det skulle hända något med hennes mamma.
Nova med sina bodyguardsden mörka är 2 år och mäter 170cm. Leker snällt, fint o försiktigt med pluttnova på 108 cm
Visa bifogad fil 99781
Hade det funnits en bedömningspunkt där bus och utstrålning hade ingått så hade Nova lätt fått 10-10 av mig! Så söt och glad fölunge!Klippte ihop filmen från fölvisningen.
Nova gick före mamma in i ridhuset med spetsade öron, massa folk på läktaren, helt utan tveksamhet. jag tror hon var övertygad om att hon var störst, bäst och vackrast på plats!
Kom ihåg att jag och min syster är totalt nybörjare också
Fått tid för chipmärkning av fölunge och tandkoll på mamma. Lär åka själv men det ska nog gå bra.
Här är dagens bild, snart 9v gammalfölvisning på lördag! Så spännande!
Visa bifogad fil 99130
Superfin!Visa bifogad fil 99870Jollsan är en stor o fin tjej![]()
Åh så snällt skrivetHade det funnits en bedömningspunkt där bus och utstrålning hade ingått så hade Nova lätt fått 10-10 av mig! Så söt och glad fölunge!![]()