Bukefalos 30 år!

Vi har börjat lite med tömkörningen som del av inkörning, går än bara vid magen och styr i skritt (tränar ensam så har ingen som leder). Sen har jag börjat träna med linor och skanklar kring benen när hon står stilla och ska börja hålla de i handen medan vi går nu tänkte jag.

Annars går vi ’miljöträningspromender’ där allt som jag kan tänka mig kan vara läskigt och plötsliga ljud erbjuder godis när man går fram. Typ presseningar som fladdrar och postlådor i metall som smäller osv. Hon är inte så rädd av sig dock. Största problemet på promenaderna är att grannens hästar blir som tokiga då vi kommer gående och rejsar runt som idioter i hagen och gnäggar vilket gör det väldigt svårt för en liten tvååring att hålla sig i skinnet 😅
Så störigt för de bryr sig inget öht om när man går förbi med den äldre ponnyn 🙄
IMG_1694.webp

Som jag älskar min lilla Y. Hon har ett fantastiskt "huvud".
Idag har vi gjort något som jag inte tror jättemånga hästar gjort.

Idag har vi nosat på jordbrukstraktor.
Gått fram så vi var 1-2m ifrån en tröska på tomgång (nosade inte pga delar som faktiskt kan skada om hästen gör något oväntat).

Tyvärr inga bilder då jag hade full fokus på hur nära som var lämpligt att gå.

Kan däremot bjuda på liten film från när de tröskade intill hagen.
När den var som närmast och den sprutade ut halmen sä travade hon i ovh för sig några meter.

Sedan finns det såklart saker där vi kanske ligger efter andra.
Hon är till exempel inte tömkörd ännu.
Men hon har haft gjorden några gånger för att vänja sig.
Lastträningen är inte helt klar, men hon går på fint (och fort, finns ju mat där inne) och hon åkte ju hit, men jag vill sätta mer trygghet i den situationen.
Så det behöver vi fortsätta med.

Hur långt har era kommit?

Vad har ni stött på som ni behöver öva mest på?
För Y är det nog longering med lina. Det är läskigt tydligen.

Annars går vi ’miljöträningspromender’ där allt som jag kan tänka mig kan vara läskigt och plötsliga ljud erbjuder godis när man går fram. Typ presseningar som fladdrar och postlådor i metall som smäller osv.
Ja, promenader är nog det vi gjort mest av. Försöker också hitta på läskiga saker.

Som jag älskar min lilla Y. Hon har ett fantastiskt "huvud".
Idag har vi gjort något som jag inte tror jättemånga hästar gjort.

Idag har vi nosat på jordbrukstraktor.
Gått fram så vi var 1-2m ifrån en tröska på tomgång (nosade inte pga delar som faktiskt kan skada om hästen gör något oväntat).

Tyvärr inga bilder då jag hade full fokus på hur nära som var lämpligt att gå.

Kan däremot bjuda på liten film från när de tröskade intill hagen.
När den var som närmast och den sprutade ut halmen sä travade hon i ovh för sig några meter.

Sedan finns det såklart saker där vi kanske ligger efter andra.
Hon är till exempel inte tömkörd ännu.
Men hon har haft gjorden några gånger för att vänja sig.
Lastträningen är inte helt klar, men hon går på fint (och fort, finns ju mat där inne) och hon åkte ju hit, men jag vill sätta mer trygghet i den situationen.
Så det behöver vi fortsätta med.

Hur långt har era kommit?

Vad har ni stött på som ni behöver öva mest på?
För Y är det nog longering med lina. Det är läskigt tydligen.

Vi har inte kommit nånstans än. Finns bilder hos förra ägaren som visar att Pål gått på promenad med sadel, träns och tömmar. Men jag vill vänta med träns tills vargtänderna är bortplockade och sen vill jag ha en ordentlig grund med belöningsbaserad träning innan vi börjar göra mer saker. Så om en dryg månad hoppas jag kunna börja med omvänd rundkorall och kanske lite tömkörning.
IMG_0262.webp

Vi har inte gjort mycket alls. Började med lite tömkörning i höstas, sen blev det en stökig vår i flocken och nu har ponnyn nyss kommit hem från betet.
Ja, men då har du ju redan tömkört 🙂.
Det har vi inte ens provat..

Bra med viloperiod också ju.
Jag planerar en längre sådan i vinter.

Vi har inte kommit nånstans än. Finns bilder hos förra ägaren som visar att Pål gått på promenad med sadel, träns och tömmar. Men jag vill vänta med träns tills vargtänderna är bortplockade och sen vill jag ha en ordentlig grund med belöningsbaserad träning innan vi börjar göra mer saker. Så om en dryg månad hoppas jag kunna börja med omvänd rundkorall och kanske lite tömkörning.Visa bifogad fil 172786
Ja, jag gjorde inte något med träns mer än provade ut innan vi tog vargtänderna.

Jag har snart haft henne ett år. Jisses vad tiden går :eek:.

Vi har inte kommit nånstans än. Finns bilder hos förra ägaren som visar att Pål gått på promenad med sadel, träns och tömmar. Men jag vill vänta med träns tills vargtänderna är bortplockade och sen vill jag ha en ordentlig grund med belöningsbaserad träning innan vi börjar göra mer saker. Så om en dryg månad hoppas jag kunna börja med omvänd rundkorall och kanske lite tömkörning.Visa bifogad fil 172786
Jag tänkte egentligen samma med träns och bett, men om jag läst reglerna vid premiering rätt så är det bara ettåringar (valack och sto) man får visa i grimma.

Pål hade veterinären på besök idag. Hans kastrationssår har inte läkt ordentligt så jag ville kolla ifall det fanns nåt mer att göra. Om det inte läker inom en snar framtid blir det operation.

Känner mig lite deppig, där fick jag för att jag frångick mina principer och köpte valack. :(

Men Pål själv tyckte det var superkul med uppmärksamheten, även när veterinären grävde runt i såret. ;)

På söndag börjar vi grundträningen iaf!

Pål hade veterinären på besök idag. Hans kastrationssår har inte läkt ordentligt så jag ville kolla ifall det fanns nåt mer att göra. Om det inte läker inom en snar framtid blir det operation.

Känner mig lite deppig, där fick jag för att jag frångick mina principer och köpte valack. :(

Men Pål själv tyckte det var superkul med uppmärksamheten, även när veterinären grävde runt i såret. ;)

På söndag börjar vi grundträningen iaf!
Vilken tråkig start.

När kastrerades han? Och hur fort borde det ha läkt? Har lite dålig koll på sånt 😇

Men jag kan intyga att det kan vara väldigt trevligt att ha valack. Så förhoppningsvis får du ju mycket glädje av honom i många är.

Tråkigt @Habina :(
Själv köpte jag valack, dels pga att jag var sto och tyckte det kändes bökigt att behöva ha en hingst hemma (även om det bara var för några månader) då mina går på lösdrift men också för att det kändes lite skönt att det redan var klart :o

Håller tummarna att det räckte med veterinärbesöket idag!

Vilken tråkig start.

När kastrerades han? Och hur fort borde det ha läkt? Har lite dålig koll på sånt 😇

Men jag kan intyga att det kan vara väldigt trevligt att ha valack. Så förhoppningsvis får du ju mycket glädje av honom i många är.

Han kastrerades i maj och vanligtvis läker det på 3-4 veckor. Men han har en funikel som ”retar” inifrån, därav att det inte läkt. Blir det inte bra så går man in genom ljumsken, klipper av funikeln högt uppe och drar den ut genom ljumsken. :crazy:

Han kastrerades i maj och vanligtvis läker det på 3-4 veckor. Men han har en funikel som ”retar” inifrån, därav att det inte läkt. Blir det inte bra så går man in genom ljumsken, klipper av funikeln högt uppe och drar den ut genom ljumsken. :crazy:
Jobbigt. Hoppas det löser sig utan operation.

Nu har vi varit på premiering. Samma poäng som förra året och den snälla WM-uppfödaren var där i år igen.

Han var lite uppe i varv och ville inte gå på transporten hem, så vi tog en paus, mamma köpte en kaffe och så chillade vi en stund istället. Sen kunde vi lasta :)

Nu har vi varit på premiering. Samma poäng som förra året och den snälla WM-uppfödaren var där i år igen.

Han var lite uppe i varv och ville inte gå på transporten hem, så vi tog en paus, mamma köpte en kaffe och så chillade vi en stund istället. Sen kunde vi lasta :)

Kul att ni kom iväg! Jag är lite sugen på att visa Pål nästa år, men det kräver rätt mycket fix då jag inte har dragbil längre och definitivt inte ska springa med min skadade fot. Får se om jag orkar ta tag i det.

Vad blev poängen?

Kul att ni kom iväg! Jag är lite sugen på att visa Pål nästa år, men det kräver rätt mycket fix då jag inte har dragbil längre och definitivt inte ska springa med min skadade fot. Får se om jag orkar ta tag i det.

Vad blev poängen?
Ja, det är ett bra träningstillfälle tycker jag :)

8-7-7-8-7, 37 poäng klass II.

Tvååringar mäts ju inte officiellt men mät-tanten tyckte det var bra att öva så vi mättes också, 117 cm (men stod inte perfekt).

Vi tränar på med grundträningen. Det går långsammare än jag räknat med, dels då jag bara tränar två pass/vecka och dels då Pål har haft lite bekymmer med att slappna av när jag fyller på med mat. Det löste jag genom att ge mer mat, så det aldrig är på väg att ta slut. Han är såklart inte van vid den här träningen, så det tar lite tid att ställa om.

Vi har iaf kommit så långt så vi tränar självständig rörelse på ridbanan. Det är spännande, då Pål gärna avbryter träningen och går på egna äventyr. Igår utnyttjade jag det genom att ställa ut uppsittningspallen och två bommar, så han fick undersöka dem i lugn och ro.

Men omvänd rundkorall kommer vi inte hinna med, Pål ska vintervila från november. :)

IMG_7731.webp

Nya hovis (som jag har till min andra häst) kom och verkade i fredags. Fina hovar och inget spår av blod, så det känns riktigt skönt! Pål är bättre på att lyfta hovarna när han verkas än när jag kratsar hovarna. ;)

Vi har väl inte kommit jättemyclet framåt här.
Börjat träna försiktigt på bettets verkan från marken. Longerat med lina i rundcorallen ett par gånger till och hon börjar fatta.

Nu blir det i stort sett helvila någon månad eftersom jag måste göra en operation av en STOR äggstockscysta nästa vecka.
Mrn unghästar behöver ju sin vila, blev bara lite tidigare än jag tänkt. Hade passat bättre i nov, dec, jan tex.

Tömkörning får visst vänta ännu längre *suck*.

Alltså denna lilla ponny. Vi har tränat massor på att hålla upp hovarna på alla möjliga sätt eftersom hon inte gillat det. Tänkt att hon blivit så duktig men så var hovslagaren här igen för verkning och hon uppförde sig inte så exemplariskt 🙈

Men sen var hon åter igen som den lilla ängeln hon varit på senaste tiden nu vid lunch och stod som ett ljus lös när jag höll på med hovarna 🤯

Hon är söt iaf
Men infriar stundtals verkligen alla fördommar om russ och fuxston 😅
IMG_2274.webp

Efter tretton träningspass är Pål nu redo att introduceras för target. Som jämförelse tog det fyra pass för min förra tvååring…

Pål är väldigt reaktiv och introvert. Vi gick över bommar (med hjälp av belöningspunkter i form av byttor) i löshoppningskorridor i förrgår. Han gjorde det så fint, alldeles avspänd (bild nedan) och sen när vi var klara behövde han bralla av sig alla spänningar på andra långsidan. Så han är helt klart en annan typ av utmaning än jag haft tidigare.

IMG_8025.webp

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka