Vi har börjat lite med tömkörningen som del av inkörning, går än bara vid magen och styr i skritt (tränar ensam så har ingen som leder). Sen har jag börjat träna med linor och skanklar kring benen när hon står stilla och ska börja hålla de i handen medan vi går nu tänkte jag.
Annars går vi ’miljöträningspromender’ där allt som jag kan tänka mig kan vara läskigt och plötsliga ljud erbjuder godis när man går fram. Typ presseningar som fladdrar och postlådor i metall som smäller osv. Hon är inte så rädd av sig dock. Största problemet på promenaderna är att grannens hästar blir som tokiga då vi kommer gående och rejsar runt som idioter i hagen och gnäggar vilket gör det väldigt svårt för en liten tvååring att hålla sig i skinnet
Så störigt för de bryr sig inget öht om när man går förbi med den äldre ponnyn
Annars går vi ’miljöträningspromender’ där allt som jag kan tänka mig kan vara läskigt och plötsliga ljud erbjuder godis när man går fram. Typ presseningar som fladdrar och postlådor i metall som smäller osv. Hon är inte så rädd av sig dock. Största problemet på promenaderna är att grannens hästar blir som tokiga då vi kommer gående och rejsar runt som idioter i hagen och gnäggar vilket gör det väldigt svårt för en liten tvååring att hålla sig i skinnet
Så störigt för de bryr sig inget öht om när man går förbi med den äldre ponnyn
Som jag älskar min lilla Y. Hon har ett fantastiskt "huvud".
Idag har vi gjort något som jag inte tror jättemånga hästar gjort.
Idag har vi nosat på jordbrukstraktor.
Gått fram så vi var 1-2m ifrån en tröska på tomgång (nosade inte pga delar som faktiskt kan skada om hästen gör något oväntat).
Tyvärr inga bilder då jag hade full fokus på hur nära som var lämpligt att gå.
Kan däremot bjuda på liten film från när de tröskade intill hagen.
När den var som närmast och den sprutade ut halmen sä travade hon i ovh för sig några meter.
Sedan finns det såklart saker där vi kanske ligger efter andra.
Hon är till exempel inte tömkörd ännu.
Men hon har haft gjorden några gånger för att vänja sig.
Lastträningen är inte helt klar, men hon går på fint (och fort, finns ju mat där inne) och hon åkte ju hit, men jag vill sätta mer trygghet i den situationen.
Så det behöver vi fortsätta med.
Hur långt har era kommit?
Vad har ni stött på som ni behöver öva mest på?
För Y är det nog longering med lina. Det är läskigt tydligen.