Bukefalos 30 år!

Ja, om jag förstår dig rätt så borde ju dina 23:ors försäkring behövt ändras till t.ex. ridhäst veterinärvård på årsförfallodagen i år 2025. Så om den varit och du betalat för kommande år verkar även du drabbad av samma fel.

Är nog bra att kontakta Agria och reda ut. Märkligt att de inte redan skickat ut info till alla drabbade nu faktiskt.
Enligt Agria gäller det bara dom som hade förfallodatum i januari det gällde. Mina har senare på året och omfattades inte tydligen och den 23:an som stod att den hade föl veterinärvård blabla har samma vanliga som de andra nu utan problem 😇

Den här damens åsikter. Hon tycker longering är totalt meningslöst så det har vi hoppat över men tömkörning är superkul (tom lite väl kul på sistonde, bockelibock) och vi kör i skritt och lite trav på vägar och åker både med och utan lösa skaklar. Testade longera idag igen då hon lyssnat så bra på framåtdrivande i tömkörning men hon sa bestämt nej tack skittrist och kickade när jag försökte få fram henne i något snabbare än lååångsam skritt 🙈
Så hängde lite på henne på gårdsplanen istället (underlaget ute är 👎 så vill inte ut på vägarna) och det bekom henne inte alls och då gick hon framåt på minsta smackning. (Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa vinter)

Visa bifogad fil 178057
Hon har ju inte fel i att longering är trist men bra att kunna inför eventuella veterinärbesök 😇 Är det en isis?

Den här damens åsikter. Hon tycker longering är totalt meningslöst så det har vi hoppat över men tömkörning är superkul (tom lite väl kul på sistonde, bockelibock) och vi kör i skritt och lite trav på vägar och åker både med och utan lösa skaklar. Testade longera idag igen då hon lyssnat så bra på framåtdrivande i tömkörning men hon sa bestämt nej tack skittrist och kickade när jag försökte få fram henne i något snabbare än lååångsam skritt 🙈
Så hängde lite på henne på gårdsplanen istället (underlaget ute är 👎 så vill inte ut på vägarna) och det bekom henne inte alls och då gick hon framåt på minsta smackning. (Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa vinter)

Visa bifogad fil 178057

Åååh vilket underbart lurvigt litet russin och med en glimt i ögonen :love: det där med ÅSIKTER har hög igenkänningsfaktor.

Luciatåg i helgen genom byn.
I år fick han offra sig att vara Lucia
Började räkna det är hans hans 3dje luciatåg....

Bifogade filer

• 20251213_163657.webp
    20251213_163657.webp
    85,5 KB · Visningar: 981
Skäcken har nu haft ryttare :)
Löst i hagen, med mycket förberedelser. Väldigt odramatiskt och jag får klappa överallt, både fram och bak. Min fot var lite spännande men höet var mer intressant. Annars hade han nog kunnat tänka sig att gnaga lite på den.

Alla pojkarna är nu helt snälla med att lyfta hovarna, också det främst löst i hagen, och att borstas. Russet är nog redo för uppsittning, men jag vill att han växer mer innan då han ändå är såpass liten. De ska ändå inte ridas ännu, någon av dem men framförallt inte russet. Den svarte islänningen är ganska okej med att jag hoppar bredvid, men lite mer sprättig av sig överlag. Honom räknar jag med att behöva ha grimma på för att kunna sitta upp säkert.

Allihop var helt lugna vid nyår. Undrade varför det lät, men inte mer än att de stod såhär ganska precist vid midnatt. Ingen av de vuxna reagerade heller, även om de inte går i samma hage var det nog till fördel. De står gärna med de vuxna om det är något läskig/potentiellt läskigt.
Messenger_creation_F4AF634B-BD81-4CB1-825B-AEC77551208F.webp

Äntligen var jag tillräckligt frisk för att träffa Pål igen. :heart Tyvärr hittade jag inte hans grimma (nya stall och deras oskrivna regler) så vi kunde bara mysa lite i hagen. Men så snart det blir plusgrader igen ska vi dra igång träningen.

Planen är att undersöka omgivningarna på helgerna (dagsljus) och träna på tygelhjälper på vardagar.

IMG_8456.webp

Idag var vi inne i ridhuset för första gången. Det var superläskigt då det sprang runt flera andra hästar. :nailbiting:

Vi gick lite i mitten, Pål bajsade, jag mockade upp det och sen gick vi ut. Pål blev så lättad över att ha överlevt att han försökte klättra uppför en 4 meter hög snödriva. :rofl: Men när han sjönk ner med frambenen gjorde han en utläcker piruett och satte sig i säkerhet. Givetvis hann jag inte filma.

IMG_8485.webp

Här går träningen på typ kvartsfart.
Men för en månad sen fick hon sin nya hagkompis aka min nya ridhäst. Den nya har varit avställd pga föl, men vi har börjat sätta igång. Igår drog båda en rejäl busrepa i hagen när de fick större nu när shettisen som vi inte vågade ha på vinternwtw flyttat.
Men Y har klättrat lite i snödrivor blamd annat.
1000022163.webp

Okej lite störd på upplägget på löshoppning på ett ställe. "Alla hjälper till att plocka fram och bort", men inte ska jag väl behöva stanna hela tiden alla hoppar? Det är typ en kvart per ekipage, och krävs minst fyra anmälda. Och lämnar folk sina unghästar i transporterna? Det har vi definitivt inte tränat på..

Okej lite störd på upplägget på löshoppning på ett ställe. "Alla hjälper till att plocka fram och bort", men inte ska jag väl behöva stanna hela tiden alla hoppar? Det är typ en kvart per ekipage, och krävs minst fyra anmälda. Och lämnar folk sina unghästar i transporterna? Det har vi definitivt inte tränat på..

Nu var det över tio år sen som jag åkte iväg på löshoppning, men då var det de första ekipagen som byggde fram och de sista som byggde bort. Jag hade min valack med när jag byggde första gången, men andra gången var han trygg nog att stå i släpet.

Men fråga vad som gäller mer exakt?

Nu var det över tio år sen som jag åkte iväg på löshoppning, men då var det de första ekipagen som byggde fram och de sista som byggde bort. Jag hade min valack med när jag byggde första gången, men andra gången var han trygg nog att stå i släpet.

Men fråga vad som gäller mer exakt?
Ja jag har mailat och frågat men inte fått svar än..

Russet gör framsteg här. Vi tömkör och det går framåt, vi kan dock inte svänga eller stanna. Utöver när vi gör det och jag inte riktigt håller med. Han vill gärna gå ut på andra vägar och utforska och hagen vill han inte tillbaka till, det är ju roligt att vara ute. Halterna tränar vi på, jag vill ha honom till bruks och då måste det gå, på röstkommando. Han fattar typ men är också ganska otålig. Ändå en väldigt rolig liten häst, även om jag ibland undrar om det är en mula/get.

Russet gör framsteg här. Vi tömkör och det går framåt, vi kan dock inte svänga eller stanna. Utöver när vi gör det och jag inte riktigt håller med. Han vill gärna gå ut på andra vägar och utforska och hagen vill han inte tillbaka till, det är ju roligt att vara ute. Halterna tränar vi på, jag vill ha honom till bruks och då måste det gå, på röstkommando. Han fattar typ men är också ganska otålig. Ändå en väldigt rolig liten häst, även om jag ibland undrar om det är en mula/get.

Med andra ord ett äkta russ! :D

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka