Bukefalos 30 år!

Med andra ord ett äkta russ! :D
Verkligen! Det är då inte tråkigt att träna den lille ponnyn, han är kreativ och inte det minsta laglydig :laugh:

Messenger_creation_83B40EF9-1565-467F-88FB-3F921BD2ECE7.webp

Funderar på att köpa en till hingstunge från hans uppfödare för att ha ett russpar. Men då får denna iallafall bli satt i vagn och vara hyfsat säker att köra först.

Nu har även skäcken, islänning, testat på tömkörning. Han ville väldigt mycket framåt och lyssnade inte särskilt väl på tömmarna, men gick förvånansvärt framåt och inte på egna utflykter. Hade med min mor som ledde först, men hon kunde backa undan så vi gick nästan helt själva efter ett tag. Märktes när han förstod grejen lite mer och fick mycket bättre självförtroende, även i att gå först.

Mitt russ har dragit en väldigt hemmabyggd svängel! Två grimskaft till draglinor och en hyfsat lös knut runt en avsågad stock, så hade något hänt hade vi tappar svängeln/stocken. Lite konstigt men helt okej. Travade till och med lite och det gick också bra. Rockarden är okej, den har han fått stå i. Lite skumt när skaklarna kom när bakbenen men inte värre än att han rycker till och står kvar.

Den svarte islänningen har typ lärt sig hur promenader fungerar och att de är roliga. Han växlar mellan skritt, tölt och spansk trav. Vanlig trav är tydligen tråkigt.

Jag är så vansinnigt imponerad över Pål! Han står på boxvila sen en vecka tillbaka. Igår och idag har han fått promenera 20-25 minuter. Jag låter honom gärna undersöka saker under promenaden för att det ska bli lite roligare och hålla honom lugn. Vi går längs en rundbana som finns på gården.

Idag kom jag lite före då Pål skulle kolla in en buske. När han sen var klar höjde han huvudet och pep sitt bus-pip samtidigt som han ruskade på huvudet. Eftersom han absolut inte får busa eller springa så vände jag mig mot honom med händerna uppe och sa nej, lugnt men bestämt.

Han såg så himla besviken ut på ögonen, men stannade innan nåt bus började. Såklart belönade jag direkt med en massa lusern.

Jag är så glad att han är så snäll och okomplicerad på boxvila, men hoppas att han får gå ut i hage snart. Kanske främst för att han vill klias och får inte tillräckligt utlopp av det med mig.

Vad är det för någon? 😍
Hon är mitt "spontanköp", när jag skulle haft en annan häst som var fyra år.
Den affären gick om intet, när säljaren i sista stund ångrade sig.

Tidigare på sommaren var jag på gång att titta på denna i Danmark, men så kom fyraåringen upp.

När det inte blev något med den, så mailade jag uppfödaren i Danmark igen, även om jag trodde att hon var såld eftersom annonsen var borta.

Men, hon var kvar!

Så jag har haft henne sedan tidigt i höstas. Lagom stor, knappt 160 cm och väldigt trevlig. Än så länge går allt som på räls.

Lite kuriosa är att jag, efter köpet, gjorde lite research på hennes stam, och det visar sig att hennes mormor deltagit och placerat sig på unghäst-VM i dressyr!

Det var en överraskning! :love:

Y har tappat sin första tand.
Träningen går på halvfart i det här underlaget.
Och till skillnad från del av er andra så är longeringen och tömkörningen bars påbörjad, men inte i närheten av uppsittning.
Men jag har faktiskt inte bråttom alls. Hon har växt mycket i vinter oxh varit många förändringar senaste halvåret.
Men när världen smälter fram igen ökar vi farten lite.

Och till skillnad från del av er andra så är longeringen och tömkörningen bars påbörjad, men inte i närheten av uppsittning.
Men jag har faktiskt inte bråttom alls. Hon har växt mycket i vinter oxh varit många förändringar senaste halvåret.
Vi är också långt ifrån både vagn och uppsittning.. :)

Min ser inte klok ut i munnen. Hennes tänder kommer lite hur som helst. :laugh:

Jag tror inte man behöver stressa. För min del så är det så att jag tagit hjälp ovh då blir det av. Förra unghästen tog typ två år att rida in, nu fick hon föl iofs, men ändå.

Riktigt så långsamt behöver det inte gå heller.

Mina har paus för tillfället, vägarna är kassa. Ska ju rida in skäcken till våren, typ när isen försvunnit, om han är kvar då. Han ska inte gå hårt utan bara vara ute i skogen, mest i skritt men testa alla gångarter (utom pass). Han är väldigt lugn av sig i hagen och behöver bygga muskler, tror uppsuttet skritt i skogen skulle vara väldigt bra för det och för att få vana i att ha ryttare på.

Den svarte känns inte redo för inridning i vår, utan det blir till hösten. Men han tycker det är väldigt roligt att vara ute och kommer alltid och tjatar på mig att jag ska ta honom :laugh:. Viss skillnad från innan han började tränas och tyckte det var lite läskigt att bli fångad och vara ute. Nu är det en självsäker och stolt liten häst som vill ut på utflykt :up:

Min ser inte klok ut i munnen. Hennes tänder kommer lite hur som helst. :laugh:

Jag tror inte man behöver stressa. För min del så är det så att jag tagit hjälp ovh då blir det av. Förra unghästen tog typ två år att rida in, nu fick hon föl iofs, men ändå.

Riktigt så långsamt behöver det inte gå heller.
Nä, planen är ju att börja hänga lite försiktigt framöver. Hon har fått lära sig parkera vid pallen, stå kvar när jag klättrar upp och trycker med händerna på ryggen.
Har haft sadel (och träns såklart) på sig en del, men inte longerat med den ännu.

Se. ska vi lasta mer också. Hon åkte superfint hit när hon var 1 år. Men hon ska ändå få bli helt trygg med allt kring lastning. Räcker inte för mig att hon accepterar det liksom.

Så mycket att träna på att man får svårt att välja 😁

Hon är mitt "spontanköp", när jag skulle haft en annan häst som var fyra år.
Den affären gick om intet, när säljaren i sista stund ångrade sig.

Tidigare på sommaren var jag på gång att titta på denna i Danmark, men så kom fyraåringen upp.

När det inte blev något med den, så mailade jag uppfödaren i Danmark igen, även om jag trodde att hon var såld eftersom annonsen var borta.

Men, hon var kvar!

Så jag har haft henne sedan tidigt i höstas. Lagom stor, knappt 160 cm och väldigt trevlig. Än så länge går allt som på räls.

Lite kuriosa är att jag, efter köpet, gjorde lite research på hennes stam, och det visar sig att hennes mormor deltagit och placerat sig på unghäst-VM i dressyr!

Det var en överraskning! :love:
Åh vad kul! Ser jättefin ut! Vill du skriva vad det är för stam?

Vi har lååååångt kvar till insittning. Jag har inte ens börjat lära Pål röstkommandon och vi har aldrig varit inne i paddocken (översnöad) och en gång i ridhuset (livsfarligt) men iom de nya reglerna för unghästchampionatet för fjordhäst finns inte ens den tidspressen kvar längre.

Får jag sitta på honom öht i år är jag nöjd. Han skulle säkert gå att sitta på imorgon, för han är så fruktansvärt snäll, men jag vill att det ska vara en trevlig upplevelse för honom med, så då får det ta lite längre tid. :) Jag tänker att vi i den här tråden har lite olika mål och förutsättningar och det är en del av det roliga.

Vi har lååååångt kvar till insittning. Jag har inte ens börjat lära Pål röstkommandon och vi har aldrig varit inne i paddocken (översnöad) och en gång i ridhuset (livsfarligt) men iom de nya reglerna för unghästchampionatet för fjordhäst finns inte ens den tidspressen kvar längre.

Får jag sitta på honom öht i år är jag nöjd. Han skulle säkert gå att sitta på imorgon, för han är så fruktansvärt snäll, men jag vill att det ska vara en trevlig upplevelse för honom med, så då får det ta lite längre tid. :) Jag tänker att vi i den här tråden har lite olika mål och förutsättningar och det är en del av det roliga.
Jag tänkte hålla på med hängandet ganska länge pararlellt med lite av det andra hon behöver lära sig.

Jag har velat lite på hur jag ska göra med inkörning med min (skicka iväg eller försöka själv) men igår erbjöd sig en kompis att hjälpa mig, så vi gör det nog själva :)
Hon har jobbat med travhästar och är bra på att läsa häst.

Kommer köra in innan jag rider in är tanken. Men först treårs!

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka