Bukefalos 30 år!

Kul att alla verkar komma igång lite.

Jag "red" min i höstas 10 gånger och har planen att rida mars+april sedan bete.
Fick för mig häromdagen att hänga lite för att se om han kom ihåg, reaktionen var ge hit godiset!
Så det ska nog gå bra

Ska väl även klämma in lite löshoppning också

Pål har haft premiär på ridbanan idag. Han fick gå mellan byttor med äppel- eller morotsbitar i och så fyllde jag på hela tiden. Ett lugnt, avspänt pass där han tog några avstickare för att kolla in hela ridbanan. :heart

Efter tio minuter var det tydligt att han var trött, så då avslutade vi passet. Imorgon har jag lovat att vi ska promenera runt rundbanan och kolla in allt bajs. ;)

Tycker att han minskat i omfång sen flytten, nu börjar han närma sig normalvikt igen. :)

incollage_save.webp

Y:s vårskola började för några veckor sedan. Nu verkar vi dessutom ha hittat ett par tjejer (i min ålder) som vill vara i stallet och kommer kunna låna mig en extra hand i vissa träningsmoment.

Igår tömkörde vi Ystra. Det var andra gången vi lämnade gårdsplanen och 4e gången totalt.
Hon var väldigt duktig men det var bra att ha en person som stöttade fram när hon inte förstod.

Det är så mycket att lära att jag får bromsa mig för att inte köra på för mycket :angel:.

Löshoppat min lill-kille för andra gången nu, snart ett år sedan sist och han är sååå lik sin mamma 🫶 Helt omöjligt att inte älska båda deras personlighet, dom är båda mer som hund än häst.

Måste öva lite visning för hand (och skaffa nytt träns mm insåg jag - allt är utlånat med mamman 😅) sen känns det som han nästan är redo för 3-års i den här takten. Har tänkt att rida in till hösten och sedan sälja om någon familj klarar min kravlista :nailbiting:

Löshoppat min lill-kille för andra gången nu, snart ett år sedan sist och han är sååå lik sin mamma 🫶 Helt omöjligt att inte älska båda deras personlighet, dom är båda mer som hund än häst.

Måste öva lite visning för hand (och skaffa nytt träns mm insåg jag - allt är utlånat med mamman 😅) sen känns det som han nästan är redo för 3-års i den här takten. Har tänkt att rida in till hösten och sedan sälja om någon familj klarar min kravlista :nailbiting:

Varför slår han med huvudet åt vänster?

Nu är det fix-säsong för Pål. ;) Han blev avmaskad för en vecka sen, idag verkades hovarna av en hovvårdare, på onsdag är det tandkoll och vid månadsskiftet kommer en kiropraktor. :laugh:

Det är nyttigt med andra som ser ens häst, hovverkaren tyckte att han behövde mycket mer muskler och balans innan ryttare var aktuellt. Hans fina runda rygg och bakdel visade sig bara vara fett. :o Nu när han nästan är normalviktig så syns det bättre allt som saknas i muskler. Men vi ska jobba på det nu!

IMG_8894.webp

Tandkollen var ua, så ny koll om ett år. Så himla skönt, då han hade rejäla hakar för ett halvår sen. Den veterinären trodde dock att hakarna var pga mjölktänder som inte lossnat och det verkar vara fallet. :)

Kiropraktorn idag var också nöjd med honom, rak och fin med lite lättare att böja sig åt höger. Han var okej med nålarna (han är alldeles för snäll), så han fick tolv stycken.

Både veterinär och kiropraktor tyckte, oberoende av varandra och av min åsikt (som var samma) att han är sent utvecklad i kroppen och att jag inte ska börja rida förrän nästa år. Insittning till hösten om han verkar mentalt mogen. Känns så himla skönt när vissa i min omgivning hetsar om att börja rida.

Tandkoll ua här med.
Hon byter tänder för fullt.

Jag har en vag plan att sitta in henne under sommaren, kommer anpassa nivån efter hur hon känns därefter. Vi har inte bråttom.
Har bara hängt en gång än och det var ovant och konstigt tyckte hon, men tog det bra.

Vi tränar promenader med sadel och träns, longerar, tränar visning vid hand och på att göra det här med transportering till roligaste kalaset.

Bifogade filer

• 20260426_114039.webp
    20260426_114039.webp
    504 KB · Visningar: 384
Idag har vi longerat med sadel för första gången. Hon hade lite handbroms i först men fick upp lite tempo i skritten sen .
Märktes att det kö des annorlunda på böjt spår än att ledas i skogen med sadel.

Lite brydd var hon, vände bak huvudet och tittade på sadeln ett par gånger när vi gjort halt.

Det är så mycket som ska tränas jjst nu att jag har svårt att välja vad jag ska göra de dagar hon jobbas.

Jag uppfann en ny lek med Pål idag. Jag går till en sten i hagen och kliver upp på den. Då kommer Pål och parkerar bredvid (vem har lärt honom det?) varvid jag kliar honom på manke, rygg och rumpa. Sen efter nån minut kliver jag ner och letar reda på en annan sten. Tror vi avverkade 8-10 stenar på olika höjd. Så roligt!

IMG_9169.webp

Jag uppfann en ny lek med Pål idag. Jag går till en sten i hagen och kliver upp på den. Då kommer Pål och parkerar bredvid (vem har lärt honom det?) varvid jag kliar honom på manke, rygg och rumpa. Sen efter nån minut kliver jag ner och letar reda på en annan sten. Tror vi avverkade 8-10 stenar på olika höjd. Så roligt!

Visa bifogad fil 185089
Förlåt om jag minns fel, men lade du upp ett foto där du stod på något högre upp än Pål medan han åt ur en hink? Tänkte att han kanske kopplade det till det du gjorde och ställde sig därför där :idea:

Då var det äntligen dags för premiärtur för mig!

Jag har ridit in henne ihop med en vän som också är unghästutbildare, och hon har suttit upp ett tiotal gånger och vi har varit två varje gång vi grejat med henne.

Men så fick vi ett bakslag, och fröken lade in backen och ville bara ut från ridbanan.

Dags för uteritt med andra ord.

DÅ kommer jag på den lysande idén att rida ut själv med dottern!
O_o

Jag vet inte om jag är stolt eller förfärad över min dåraktighet, men det gick bra och nu är jag redo att ta över! Så kul!

Senast ändrad:
Förlåt om jag minns fel, men lade du upp ett foto där du stod på något högre upp än Pål medan han åt ur en hink? Tänkte att han kanske kopplade det till det du gjorde och ställde sig därför där :idea:

Ja, jag klev upp och ner från uppsittningsrampen i stallet medan han åt från en krubba. Det är liksom en helt annan setup, trodde verkligen inte att han kunde göra kopplingen från det till ”matte står på en sten, jag går dit och ställer mig bredvid henne”.

Vi har dessutom bara tränat vid stallet två gånger, så det är inte ens ordentligt befäst. Men det är så häftigt hur han kopplat ihop!

Enda kruxet nu är att han brukar tycka att första träningspasset är skoj och sen blir det läskigt, så vi får se om det blir samma här. Väldigt långsamma framsteg… ;)

Otroligt stolt över Y.
Min otroliga häst är så trygg och snäll att hon stod som ett ljus när jag alldeles ensam i stallet:

Hon har tyvärr lyckas trycka in en vass liten sten i sulan på en bakhov.
1. Petade ur hålet allt som gick med en liten skruvmejsel
2. Spolade hålet rejält och flera gånger med det hovis rekommenderade.
3. Lade våtvarmt omslag
4. Satte på en barfotabot över omslaget.

Jag har i alla fall träffat treåringar som skulle bråka en del och vilja stampa ned benet när det gör ont.

Hålet syntes inte förrän jag inspekterade riktigt noga då det packats lite grus ovanpå som var nästintill i hovfärg.
Hon var rätt så halt i förrgår och det kom plötsligt.
Jag hann tänka många tankar även om jag fort isolerade smärtan till hoven.
Behandlade som hovböld direkt fast det bara är ett litet hål, för att dra ut infektion om något börjat gro.
Som tur är verkar det inte vara något som behöver verkas upp (har haft kontakt med hov men bilder och så vidare, och han är på typ jour om läget ändras).

Hon rör sig redan bättre.
Älskade lilla Ystra.

Jag är så galet stolt över Pål idag! Vi försöker promenera en dag/vecka och senaste gångerna har han varit väldigt avvaktande och velat vända så fort han känt sig minsta osäker. Jag har låtit honom hållas och gått fram och tillbaka mellan lite olika hagar (vi har en rundbana som går där).

Idag blåste det massor, så jag ställde in mig på att vi vänder vid sista hagen. Döm om min förvåning när Pål då vänder tillbaka bort och vill fortsätta. Sen väljer han självmant att gå till höger på rakbanan istället för vänster på rundbanan som är trygga vägen. Så premiär för rakbanan idag och vi gick nästan hela vägen. Pål ville inte vända hem men jag la in veto då mina fötter gjorde ont. ;) 1,3 km blev det.

Bild från film där han precis valt att gå på rakbanan.

IMG_9237.webp

Efter att ha lyssnat på podden Making Milestones avsnitt ”The truth about riding Young horses” så har jag bestämt mig för att vänta med insittning till nästa höst och inridning till våren när han är fem. Jag har ingen brådska att komma upp i sadeln, vi har massor med skoj vi kan göra från marken också. :heart

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka